- Сьогодні ми презентуємо результати другої частини всеукраїнської кампанії зі спостереження за зовнішнім незалежним оцінюванням знань.

У рамках першого етапу цієї акції ми провели інформаційну кампанію, в квітні цього року - круглий стіл. Вийшов досить цікавий захід, лунали змістовні доповіді, причому ми зачіпали тему не тільки самого тестування, але і реформи в системі освіти, яку необхідно проводити. Більш докладні матеріали про це можна знайти на сайті Харківського дискусійного клубу.

Крім того, в травні ми приділили особливу увагу випускникам шкіл: учням 30 шкіл ми роздали відповідні інформаційні буклети.

Це був перший етап нашої кампанії. Другий етап передбачав безпосереднє спостереження за тестами, які проводили в червні. Забігаючи вперед, скажу, що під час проведення третього етапу нашого дослідження ми будемо працювати в приймальних комісіях. Ми виберемо кілька ВНЗ, у яких наші представники будуть присутні під час подання документів. Вони оцінять роботу приймальних комісій.

І. Дериглазов

- Підбиваючи підсумки зовнішнього незалежного оцінюючи (ЗНО) 2008 - 2009 рр., ми для себе зробили висновок, що альтернативи ЗНО немає. Оскільки тестування проходило без серйозних порушень, і в цілому будь-яких зауважень з боку громадських спостерігачів не було, ми для себе прийняли рішення, що у 2010 р. проводити системного спостереження не будемо. Проте внесення змін до умов ЗНО, тобто фактично зміна правил гри під час гри, підштовхнуло нас до того, що в 2010 р. ми все-таки прийняли участь у громадському спостереженні.

Що стосується безпосередньої процедури спостереження та технології. Наші представники були присутні практично у всіх пунктах тестування під час ЗНО з усіх предметів за винятком французької, іспанської, німецької мов (з цих предметів ми контролювали три пункти - по одному на кожен). З 331 пункту тестування, які працювали цього року в Харківській області, ми охопили 96, що становить 30%. Основну увагу було приділено базовим предметам.

Які були проблемні моменти, на які ми звернули увагу? Перш за все, недопуск абітурієнта на пункт тестування через відсутність одного з документів. Як правило, це паспорт або сертифікат. Якщо харків'яни встигали повернутися додому або попросити батьків підвезти документи до пункту тестування, то мешканці області були позбавлені цієї можливості. Тобто фактично кожен день, коли проводилося тестування, 3-5 осіб не могли пройти тест з цієї причини.

Будемо сподіватися, що додаткові сесії ЗНО, заплановані на 29 червня - 3 липня, дозволять абітурієнтам, які з різних причин не змогли взяти участь у тестуванні, все-таки його пройти.

Позитивним моментом ЗНО цього року я б назвав використання матеріально-технічної бази ВНЗ. Проте, на жаль, зафіксовано випадки, коли в аудиторіях працювали по дві групи абітурієнтів. Це створювало додаткове навантаження, незручності. Конкретний випадок - Харківський національний економічний університет, секція А, де не було необхідних вказівників, і це створювало додаткову нервозність і вносило хаос.

Цього року зафіксований одиничний випадок видалення абітурієнта з аудиторії через списування з використанням шпаргалок.

Також досить масовим залишається факт використання мобільних телефонів в туалетних кімнатах поза аудиторіями.

Крім того, мав місце факт несвоєчасного допуску громадських спостерігачів на пункт тестування. Відзначилися цим школа № 58 та спеціалізована школа № 119. Наші громадські спостерігачі змогли потрапити на пункт тестування після звернення до Регіонального центру оцінювання якості освіти.

Ще хотілося б відзначити, що деякі пункти тестування були обрані так, що доїхати до них можна було лише за допомогою двох маршруток. Це створювало додаткові незручності для абітурієнтів з області.

Досить слизьким залишається питання розстановки друку уповноваженим представником регіонального центру під час проведення тестування. На мій погляд, у такий спосіб відволікається увага учасника тестування, та порушується його зібраність (коли уповноважений дивиться в обличчя, ставить печатку).

Загальна думка наших спостерігачів цього року: на жаль, доводиться констатувати, що знизився рівень підготовки уповноважених представників, але рівень виконання ними своїх функціональних обов'язків залишається дуже високим.

Наші рекомендації: не змінювати процедуру ЗНО з 1 вересня того року, який передує вступної кампанії. Крім того, цього року не був організований підвіз до пунктів тестування. З урахуванням того, що кількість пунктів було скорочено, і не всі пункти були досить зручно розміщені в Харкові, необхідно, на мій погляд, переглянути дислокацію пунктів. Також потрібно передбачити кошти на підвезення учнів до пунктів тестування. Крім того, вважаю, необхідно відпрацювати питання про недопущення використання мобільних телефонів і інших електронних носіїв під час проведення тестування.

М. Камчатний

- Я вважаю, що з боку уряду, держави має приділятися більше уваги інформаційно-просвітницькій кампанії. Це можуть бути якісь відео-аудіо-ролики, інформаційні бюлетені, які будуть розсилатися майбутнім абітурієнтам і нагадувати, які документи необхідно мати при собі і т.д. Може бути більш дешевий спосіб: можна викладати більше інформації в мережі Інтернет.

І, звичайно, є побажання: щоб уповноважені представники були більш підготовлені, потрібно підняти обсяг їх преміювання.

- Повідомлялося, що цього року на ЗНО буде використовуватися відеоспостереження. Застосовувалося чи воно чи було достатньо одних спостерігачів?

І. Дериглазов

- Я не уявляю, як можна технічно використовувати дані можливості. Відеоспостереження як такого ми не бачили, ця процедура не використовувалася, принаймні, в Харківській області. Відеоспостереження, мені здається, буде досить дорогим. Хоча, можливо, в майбутньому ми до цього прийдемо.

- То Ви вважаєте, що при проведенні ЗНО відеоспостереження необхідно або достатньо громадських спостерігачів?

- Що стосується громадських спостерігачів: вони можуть бути представниками засобів масової інформації, громадських організацій та батьківських комітетів. На жаль, активність всіх трьох категорій була низька.

М. Камчатний

- Що стосується батьківських комітетів, то їх активність дуже низька. Вона зводиться до того, щоб знайти спільну мову з директором школи. Наприклад, у тій же Америці це сильний інструмент впливу на директора школи. Є приклади, коли батьківський комітет виносить вотум недовіри директору школи, і його звільняють.

Що стосується відео, думаю, було б непогано поставити веб-камери. Але цього року не стояло завдання на всіх ділянках встановити відеоспостереження. Це було дуже складно. Нам ставили завдання вибірково відмоніторити ситуацію і сказати громадськості, що ця система працює і вона набагато краща за попередню.

- Цього року в зовнішньому оцінюванні брали участь уже випускники, а не школярі. Як Ви вважаєте, це якось відбилося на дисципліні учнів?

І. Дериглазов

- Думаю, що принципово не відбилося. Випадки, коли люди забували деякі документи, були одиничними.

- Минуло 100 днів нової влади, люди в очікуванні місцевих виборів. Чи проводив КВУ якісь дослідження на цю тему, чи є якісь результати?

- Ні, таких соціологічних досліджень ми не проводили. Але їх проводив інститут Горшеніна, і мене як експерта запрошували коментувати результати цих досліджень. Я тоді казав, що за 100 днів люди зазвичай не можуть оцінити, чи змінилося щось у кращий чи гірший бік. Це досить короткий термін. Таку оцінку можуть дати лише експерти. Вони можуть оцінити, які були ухвалені рішення, які кроки зроблені новою владою. А питати людей про результати роботи нової влади можна тільки після закінченні року.

Нещодавно відзначили 100 днів уряду. Показники роботи також оцінювали експерти, тому що був прийнятий бюджет і скоро планується прийняти Податковий кодекс. Ми бачимо, що експертне співтовариство досить негативно поставилося до проекту Податкового кодексу, тому що бачать, що його ухвалення може призвести до тінізації, знищення малого і середнього бізнесу.

Якщо говорити про місцеву владу, то як експерт можу сказати, що якихось кроків з реалізації програми, яку декларував президент на виборах, вона не зробила. Час було використано на зміну кадрів.

Що стосується міста, то, природно, наявний конфлікт, пов'язаний з дорогою. Мені здається, що він не піде на користь іміджу виконуючому обов'язки міського голови і, швидше за все, негативно вплине на його передвиборчу кампанію.

- Повертаючись до тестів. Цього року висловлювалися претензії з приводу складності тестів. Ви вивчали цю проблему?

І. Дериглазов

- Що стосується якості написання тестів, не можу нічого сказати, оскільки це не є нашою компетенцією. Але знаю загальну думку: виходячи з аудиторій, учні говорили, що досить складними були тести з англійської мови. Були обурення в Донецьку, Києві. Додатковий аналіз показав, що дійсно багато тестових завдань складні.

Що стосується української мови, то висловлювалися зауваження, що складною була тема твору. Вона мала філософський напрямок.