Повномасштабна війна значним чином вплинула на розвиток бізнесу в різних регіонах нашої країни. Коли деякі компанії можуть більш менш спокійно існувати, бізнеси в прифронтових регіонах постійно страждають від наслідків обстрілів, зменшення кількості клієнтів та робітників. Зазвичай, такі компанії мають значні обмеження в ресурсах. Згідно зі звітом Нацбанку України, з початком військових дій у 2022 році 32% підприємств повністю припинили свою діяльність, пізніше ця цифра скоротилася до 17%. Втім, 60% бізнесів всеодно мають нижчу завантаженість, якщо порівнювати з довоєнним періодом.
Саме тому, малому бізнесу необхідно дотримуватися порад щодо оптимізації їхньої роботи та ресурсів. Це допоможе не тільки зберегти компанію в умовах війни, але й ефективно розвивати бізнес, збільшуючи об'єм продажів.
У цій статті ми розглянемо ефективні поради, які допоможуть вам зрозуміти, на що варто звернути увагу для того, щоб зберегти свій бізнес у надважких умовах. Вони не тільки допоможуть вашому бізнесу існувати, а й значно покращити продуктивність, ефективність та прибутковість. Давайте розглянемо ці рекомендації просто зараз.
Поради для малого бізнесу
В цьому розділі ви знайдете практичні поради, які допоможуть вашому бізнесу розвиватися в умовах повномасштабного вторгнення, підвищення цін, зменшення працівників та скорочення бюджетів.
Адаптуйтесь до нових реалій швидко
Передивіться каталог товарів, які ви пропонуєте людям, та сфокусуйтеся на продажі того, що дійсно потрібно. Це мають бути продукти, які ви можете швидко і без проблем доставити вашим покупцям. Якщо ви більше не можете працювати офлайн через низку причин, наприклад, зруйнований офіс або магазин, перейдіть в онлайн торгівлю. Це дозволить вам зменшити витрати на приміщення.
Продайте старі товари які зберігаються на складі
Якщо у вас є товари, які ви не змогли продати раніше, саме час запропонувати їх клієнтам за мінімальну ціну. Таким чином, ви звільните місце на складі для нової продукції, а також зможете отримати додаткові гроші та використати їх у подальшому.
Проведіть аудит витрат
Перегляньте всі ваші витрати, щоб зрозуміти де можна їх зменшити. На цьому етапі вам потрібно відмовитися від другорядних видатків, які потребують додаткових фінансових витрат, але при цьому не приносять значної користі вашому бізнесу. Під час аудиту зверніть увагу на оренду приміщень, які ви можливо вже не використовуєте чи використовуєте мінімально. Вони додають витрат вашому бізнесу і впливають на його прибутковість. Також, перегляньте ваші підписки та маркетингові інструменти, які ви не використовуєте. Вони коштують грошей і вимагають вас платити кожного місяця. Хоч ця сума може здаватися незначною, але за роки функціонування вашого бізнесу, ця сума значно зростає при тому, що ви не отримуєте з цього ніякої користі.
По можливості перегляньте фіксовані витрати. Якщо ціна за оренду значно підвищилась, що не входило в ваші плани та бюджет, розгляньте інші дешевші варіанти. За умови, що ви вже не в змозі платити за офлайн магазин, розгляньте можливість онлайн замовлень та доставки. Так вам вже не треба буде сплачувати дороговартісну оренду за магазин та наймати працівників.
Використовуйте канали, які обирає ваша аудиторія
Завжди фокусуйтеся на каналах, які обирають ваші клієнти. Немає сенсу витрачати кошти на рекламу для платформи, де ваших потенційних клієнтів небагато. Будьте активні в соціальних мережах та використовуйте їх для комунікації, оскільки все більше і більше людей використовують ці канали для покупок.
Активність в соціальних мережах буде тільки плюсом для впізнаваності вашого бренду, більшої кількості підписників та збільшення продажів. Ви можете додати мультипосилання в біо вашого акаунту, щоб клієнти могли отримати всю необхідну інформацію про вашу компанію, подивитися ціни та здійснити покупки. Це дуже зручно, оскільки клієнтам не потрібно шукати сайт вашої компанії та витрачати час на заповнення персональних даних. Використовуючи мультипосилання, ви також маєте змогу економити ресурси необхідні для створення сайту, та й на додаткових найманих працівниках для служби підтримки.
Використовуйте програми підтримки
Розгляньте всі можливості по залученню державних та міжнародних ініціатив. Це можуть бути гранти, пільгові кредити, податкові послаблення, такі як допомога від ЄС, USAID та Дія.Бізнес. Вони допоможуть зменшити ваше фінансове навантаження. Ця фінансова підтримка дасть можливість втілювати ваші плани в життя і вашому бізнесу процвітати навіть в умовах війни, коли важко виділяти додаткові ресурси для підтримання і розширення бізнесу в нестабільних умовах.
Оптимізуйте операційні процеси
Зверніть увагу на те, як працює ваша команда. Можливо, вам необхідно переглянути ваші підходи до обов'язків, щоб зрозуміти, як краще делегувати та автоматизувати виконання рутинних задач та уникнути їх дублювання. Якщо ви впровадите гнучкі графіки роботи, ви зможете працевлаштовувати працівників на різних умовах. Віддалена зайнятість допоможе вам значно знизити витрати на оренду.
Зосередьтеся на пріоритетних напрямках та ефективно розвивайте їх для збільшення прибутковості. Наприклад, якщо ви бачите, що багато клієнтів приходять з Instagram, вам необхідно активно розвивати вашу сторінку та відповідати на питання. СММ спеціалісти допоможуть вам створити віральний контент, який приверне увагу до вашого бізнесу та підвищить впізнаваність. Вони правильно використовуватимуть інструменти для генерації нових клієнтів та підвищення конверсій. Чат-боти дозволять вам відповідати на рутинні питання на автопілоті 24/7, не змушуючи потенційних клієнтів чекати. Так власне і виглядає оптимізація задля розвитку вашого бізнесу.
Автоматизуйте рутинні задачі та комунікацію з клієнтами
Автоматизація рутинних процесів дозволяє заощаджувати час та ефективно використовувати ресурси. Це стосується,задач, які виконує ваша команда, і комунікації з потенційними клієнтами. Ви можете використовувати CRM для автоматичного збору контактної інформації потенційних покупців, прийому та обробки заявок, зміни статусу замовлення та іншого. Ця система допоможе вашим спеціалістам зосередити свою увагу на більш серйозних задачах і, таким чином, підвищити продуктивність всередині команди.
Для автоматизації комунікації з клієнтами через сайт, месенджери чи соціальні мережі ви можете використовувати чат-боти. З їхньою допомогою ваша компанія буде доступна 24/7 з усіма необхідними відповідями на рутинні запитання. Таким чином, задоволеність клієнтів вашим бізнесом тільки зростатиме, а служба підтримки буде доступна для вирішення більш складних проблем покупців.
За допомогою конструктора ботів від SendPulse ви можете налаштувати автовідповіді для Facebook, Instagram, WhatsApp та Telegram, а віднедавна і чатбот для Вайбер. Платформа надає всі необхідні інструменти для створення чат-бота, який розуміє запити користувачів та чітко і природньо на них відповідає, особливо якщо ви підключили OpenAI. Ця функція є доступною абсолютно для всіх. Ви можете додавати швидкі відповіді, блоки введення даних, кнопки та вбудовувати ШІ-агент. Після того, як ви налаштуєте інтеграцію з платіжними системами та додасте кнопки оплати, зможете безпечно приймати замовлення та оплату від клієнтів прямо в чат-боті.
Вже дуже багато українських компаній успішно використовують чат-боти для різних цілей. Деякі з них відправляють інформацію про розпродажі, зміну статусу замовлення, доставку та інше.
Давайте розглянемо декілька прикладів, щоб зрозуміти, як це працює. Один з них це Papaya.ua. Чат-бот компанії постійно надсилає клієнтам оновлення щодо їх замовлень у Telegram. Це стосується зміни статусу замовлення, інформацію про відправлення та доставку.
Ще один хороший приклад ефективного використання автоматизації це Eva, яка має чат-бот у Viber, щоб вчасно інформувати клієнтів про знижки, акції та спеціальні пропозиції. Бренд товарів для краси також відправляє промо коди, з якими покупці можуть придбати улюблені товари по нижчій ціні.
А ось приклад використання чат-боту у Viber Люксоптикою. Компанія так повідомляє про спеціальні пропозиції та сезонні розпродажі.
Бережливо використовуйте ресурси
В умовах, коли є перебої у постачанні електроенергії та матеріалів, варто звернути увагу на способи заощадження енергії, а також на доступні альтернативні джерела. Подумайте про те, щоб інвестувати в енергоощадне обладнання. Хоч спершу потрібно буде вкласти немаленьку суму, але потім вона працюватимете на вас, тому що ваше виробництво не буде повністю залежати від загального постачання електроенергії.
Також, варто знайти шляхи для оптимізації логістичних витрат. Як варіант, зверніться за співпрацею до партнерів та інших бізнесів, щоб спільно використовувати певні послуги. До них можна віднести оренду приміщення та транспорт.
Використовуйте онлайн-інструменти та залучайте віддалених працівників
Якщо ви переходите в онлайн продажі, варто переконатися, що у вас є всі необхідні інструменти для нормального функціонування. Використовуйте хмарні сервіси, такі як Google Workspace та Zoom для спілкування, переводьте всю документацію в онлайн режим та розробіть план онлайн спілкування з вашою командою. Віддалена співпраця дозволяє вам значно скоротити витрати, зокрема на оренду офісу та його обслуговування.
В умовах, коли бізнеси проходять через зниження попиту на продукт, перебої з постачаннями та підвищення цін на електрику та матеріали негативно впливають на бюджет. Нераціональний підхід до використання ресурсів та відсутність плану з оптимізації може призвести до відсутності прибутку. Однак, якщо ви знаєте, як діяти в умовах війни та як ефективно використовувати всі наявні ресурси, ви зможете досягнути поставлених цілей навіть у надскладних умовах.
Здатність адаптуватися до будь-яких умов має бути у кожного бізнесу, особливо в умовах війни. Якщо ви здатні максимально ефективно використовувати наявні ресурси та можливості, це допоможе вам не тільки зберегти компанію, а й спостерігати, як вона росте та розвивається.