Поспіх, з яким Податковий кодекс готується до розгляду Верховною Радою (ВР) у другому читанні, може призвести до негативних наслідків. Про це 17 листопада заявив "SQ" президент Спілки податкових консультантів України, голова громадської колегії парламентського комітету з податкової і митної політики Леонід Рубаненко. Він зазначив, що допускає можливість винесення кодексу на розгляд ВР у третьому читанні. Якщо кодекс усе ж таки буде прийнятий, не виключено, що президент України Віктор Янукович накладе на нього вето.

За словами Л.Рубаненка, поспішність, з якою зараз до Податкового кодексу вносяться поправки, обумовлена двома чинниками: прагненням виконати обіцянку, дану урядом України Міжнародному валютному фонду, а також бажанням прийняти державний бюджет 2011 р. з урахуванням уже нових норм оподаткування. Однак за законом бюджет наступного року повинен прийматися на основі податкових ставок, що діють на 15 серпня цього року, тобто якщо бюджет буде формуватися за новим Податковим кодексом, то процедура його прийняття буде порушена. Крім того, за даними експертів, з прийняттям нового Податкового кодексу у нинішній редакції прибутки бюджету наступного року скоротяться, і це негативно відіб'ється на економіці загалом країни.

За словами Л.Рубаненка, оптимальним варіантом було б запровадження норм нового кодексу не з 2011 р., а з 1 січня 2012 р. До цього доцільно було б відпрацювати норми кодексу на окремих галузях і підприємствах (як це відбувалося в Росії та Казахстані при прийнятті аналогічних документів), а також прийняти всі необхідні підзаконні акти. Після виявлення прорахунків і нестиковок при введенні норм кодексу, наприклад, у машинобудівній або будівельній галузі, протягом року можна було б внести поправки до документу. Вже після цього кодекс можна було б вводити в дію.

У цілому, за словами Л.Рубаненка, новий Податковий кодекс є досить прогресивним документом, що усуває безліч недоліків існуючої системи оподаткування та обмежує повноваження податківців. Однак роботу над кодексом можна було б організувати краще, підкреслив Л.Рубаненко. Багато кваліфікованих фахівців з Мінфіну та інших структур, які починали роботу над документом, звільнилися в процесі його створення. Ті, хто зараз допрацьовує кодекс, робить це в дуже напруженій обстановці. За словами Л.Рубаненка, "є дуже багато структур, які хочуть вставити свої п'ять копійок, пролобіювати свої інтереси". "Це, звичайно ж, податкова, яка прагне залишити можливості для корупційних дій, а також прихильники введення Податковим кодексом аналога Тендерної палати. Вже неодноразово виникали такі ситуації, коли ми, громадські діячі, погодили якісь положення кодексу з керівництвом Мінфіну та профільним комітетом ВР , а після нас приходили ті, у кого є свої інтереси, прямо протилежні інтересам підприємців, і на ранок ми бачили вже новий текст статей", - заявив Л.Рубаненко.

Л.Рубаненко вважає, що дуже багато положень кодексу потрібно допрацьовувати. Не можна також приймати кодекс відокремлено за розділами, оскільки вони пов'язані між собою, та внесення поправок до одного розділу тягне за собою зміни в інших.

Активні дії учасників всеукраїнської акції протесту проти прийняття нового Податкового кодексу, за словами Л.Рубаненка, зараз припинено. Їх пропозиції розглядаються профільним комітетом ВР. Л.Рубаненко відзначив, що склад учасників акцій протесту трохи змінився. Працівники ринків, наприклад, зрозуміли, що новий кодекс містить для них більш вигідні норми оподаткування, і припинили протестувати. Однак найбільш вразливою категорією платників податків залишаються підприємці, які працюють на спрощеній системі оподаткування (як фізичні, так і юридичні особи), особливо ті з них, хто має кредити у банках, узяті під заставу свого майна.

Довідка "SQ". Нова редакція проекту Податкового кодексу України оприлюднена 11 листопада на офіційному сайті Верховної Ради України. У цей же день Комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики рекомендував парламенту України прийняти у другому читанні проект Податкового кодексу України. У першому читанні проект Податкового кодексу, внесений Кабінетом міністрів України, був прийнятий Верховною Радою 7 жовтня. 16 листопада парламент почав розгляд проекту Податкового кодексу в другому читанні.