Кандидати в мери: хто є хто? Успіх мерської виборчої кампанії багато в чому залежить від уміння кандидатів на цю посаду переконливо показати виборцю найкоротший і найефективніший спосіб вирішення найбільш "болючих" для громади питань. Кореспонденти "SQ" вирішили порівняти "рецепти" вирішення таких проблем від кожного з 14 кандидатів на посаду мера Харкова.

До всіх претендентів ми звернулися з двома, ймовірно, найбільш наболілими для городян питаннями: 1. Що ви збираєтеся зробити для вирішення транспортних проблем та розвитку транспортної мережі Харкова? 2. Якими мають бути тарифи на житлово-комунальні послуги для якісного обслуговування харків'ян? Третє питання мало ідеологічне підгрунтя: який пам'ятник ви б поставили в Харкові, ставши мером?

У своїх відповідях кандидати були обмежені в часі. По мірі надходження відповідей від кандидатів у мери вони будуть додаватися.

 

 

Арсен Аваков, кандидат у мери Харкова від ВО "Батьківщина"

Зв'язатися особисто з А.Аваковим та отримати відповіді на питання "SQ" не вдалося. Тоді кореспондент "SQ" звернувся до прес-служби А.Авакова. Керівник прес-служби 15 жовтня надіслала листа такого змісту:
"На два перших питання ви знайдете відповіді в програмі кандидата, а також в окремо підготовленій книзі "Програма реформування житлово-комунального господарства міста Харкова", підготовленій командою Арсена Борисовича. Обсяг - кілька сотень сторінок. Я думаю, для повного уявлення про цю легку тему варто опублікувати на Вашому ресурсі цю книгу повністю.

Третє питання задам за можливості, відповідь повідомлю, якщо така буде.
Дякуємо за розуміння.

З повагою і побажанням успіху!
Наталія Стативко"

Алла Александровська, народний депутат України, кандидат на посаду харківського мера від Компартії

1. Харків перенасичений приватним легковим автотранспортом, якому не вистачає місця, тому необхідно створити паркування в центрі міста. Залишити машину біля бордюру у центрі Харкова коштує 10 грн. на годину - це божевільні гроші! Друге питання: у нас абсолютно не розвивається комунальний транспорт. Щоб там не говорили про придбання трамваїв і тролейбусів, ми їх не бачимо, не відчуваємо - це однозначно. Тому потрібно впорядкувати роботу міського комунального транспорту, створивши йому кращі умови за рахунок скорочення кількості приватних перевізників. З одного боку, приватні перевізники зручні тим, що створюють різноманітність маршрутів, і тому зручно добиратися. Але ціни на проїзд у них досить високі, а якість обслуговування - низька, і, як ми бачимо, останнім часом виникають питання безпеки. Тому потрібно розібратися з приватними перевізниками, переглянути їх маршрути, оптимізувати, залишити ті, які потрібні, і погодити їх маршрути з маршрутами міського транспорту. Крім того, необхідно розвивати міський електротранспорт.

2. Біда в тому, що у нас самі тарифи ніяк не відповідають прибуткам людей. І субсидії як система цю проблему, на жаль, не вирішують. Тому я буду домагатися, щоб у тарифі була частина, яка забезпечена державними фінансами, тобто фінансами з держбюджету. Тоді цей тариф буде більш легким для людей. І ось ця частина, що сплачується з держбюджету, повинна бути і розрахункова і обгрунтована так само, як розрахунковими і обгрунтованими повинні бути витрати житлово-комунальних підприємств.

3. У нашому місті немає пам'ятника героям праці, є тільки станція метро і вулиця Героїв праці. У Харкові жили і живуть багато героїв соціалістичної праці. Я вважаю, що пам'ятник цим людям має бути. Сьогоднішня молодь не розуміє, що таке герой праці, вони не розуміють, як можна давати високу державну нагороду токарю, слюсарю, вчителю? Ось для того, щоб молоді люди задумалися над цим, у Харкові потрібно поставити пам'ятник героям праці.

Андрій Білогрищенко, президент громадської організації "Харківські сузір'я", кандидат у мери Харкова від партії "Єдиний центр"

1. У першу чергу на основі наукових напрацювань, які на сьогодні вже є, необхідно провести гарантоване запровадження автоматизованої системи обліку руху міського транспорту. Ми вже спізнюємося з цим. За допомогою цієї системи можна з'єднати маршрути всіх видів транспорту, провести облік потоку руху пасажирів, зробити транспортний рух по Харкову максимально комфортним для харків'ян. Також необхідно збільшити кількість наземного транспорту в місті. Для цього потрібно збільшити кількість як тролейбусів і трамваїв, так і приватного транспорту. Без залучення приватного транспорту ця проблема вирішена не буде: в жодній країні світу проблема перевезення пасажирів не вирішується тільки за рахунок муніципального транспорту.

2. Тарифи повинні бути такими, щоб харків'яни були в змозі оплатити послуги ЖКГ. Якщо тариф буде перевищувати фінансові можливості харків'янина, то він не буде платити. Можна до безкінечності збільшувати тарифи, але якщо при цьому не буде збільшуватися прибуток самих харків'ян, то й надходження до бюджету від цього збільшуватися не будуть. Перш ніж збільшити тарифи, треба порахувати, а чи в змозі харків'яни платити хоча б за тими тарифами, які вже є

3. Я б поставив пам'ятник молоді, студентам. Я переконаний, що перспективи розвитку Харкова пов'язані з молодими людьми, з тим, наскільки вони будуть розвиватися самі і пов'язувати своє майбутнє з цим містом. Якщо вони бачать у Харкові перспективу для себе, можуть створити тут сім'ю і прогодувати її, тоді з нашим містом буде все гаразд. Тільки те місто буде багатим прогресивним європейським містом, в якому живе багато прогресивних молодих людей.

Євген Гутков, перший віце-президент ТОВ "Констракшн Груп Інтернешнл", кандидат у мери від партії "Сильна Україна"

1. Перш за все, необхідно демонополізувати ринок міського транспорту, оскільки він зараз зосереджений у руках Департаменту транспорту і зв'язку міськради. А ті приватники, які обслуговують автобусні маршрути і нібито незалежні, насправді теж підпорядковані чиновникам. Тендери на маршрути повинні проводитися прозоро! Я вважаю, що на ринок транспортних перевезень потрібно запускати незалежних приватників - нехай приходять зі своїми тролейбусами! Не треба боятися запускати сюди бізнес! Але, звичайно, за умови, що власники маршрутів будуть нормально обслуговувати пільговий контингент, а не будуть з криком виганяти бабусь з маршруток. А в цілому, думаю, в місті має бути більше електротранспорту - щоб не шкодити екології.

2. У сфері ЖКГ потрібна не реформа, а революція! Тарифи повинні бути чесними, а не такими, як зараз, завищеними мінімум на 30%. Комунікації зношені, а звідси - пориви, витоку і так далі. Це все закладається в тариф і лягає на плечі споживача, хоча він повинен платити за фактично спожиту послугу. От я був на вулиці Феодосійській, це в районі Клочківської, - так там уже два тижні тече вода, і ніхто нічого не робить! Влада весь час плаче, що ця галузь збиткова. А подивіться на країни зарубіжжя - там житлово-комунальні послуги надають приватні компанії. Вони і прибуток отримують через використання економного обладнання, і тарифи у них розумні. Тому до сфери ЖКГ нам теж треба залучати приватний капітал.

3. Встановлення пам'ятників зараз - це не першочергове завдання. Хоча така діяльність мені не чужа, і свого часу за моєї участі було встановлено пам'ятник воїнам-інтернаціоналістам в районі станції метро "Наукова". А взагалі я вважаю, що пам'ятник має об'єднувати людей, а не роз'єднувати. Саме тому я проти встановлення в Харкові пам'ятника Степану Бандері і тому подібних. На сході України такі монументи принесуть більше шкоди, ніж користі.

Олександр Денисенко, кандидат у мери Харкова від Народного Руху України

1. У нашій команді є професор Харківського державного технічного університету будівництва й архітектури Валерій Гук, який володіє науковими проектами вирішення цих питань. У разі моєї перемоги на виборах мера ми плануємо збільшити кількісний склад найбільш екологічно чистого транспорту - тролейбусів і трамваїв. Ми постараємося закуповувати тролейбуси і трамваї лише українського виробництва, а не російського, як це робиться зараз. Будемо виробляти комплектуючі до тролейбусів і трамваїв у Харкові і за можливості, тут же їх збирати. Крім того, потрібно збільшити кількість тролейбусних і трамвайних маршрутів - наприклад, у напрямку П'ятихаток їх явно не вистачає. Будемо будувати нові підземні і наземні парковки, ремонтувати і будувати нові дороги.

Крім того, необхідно прибрати з вулиць ДАІ, як це було зроблено в Грузії. У Харкові ми постараємося скоротити кількість постів ДАІ.

2. Тарифи ЖКГ повинні бути чесними й обгрунтованими, щоб не було накруток на ці послуги. Для цього потрібно більш активно використовувати наші власні можливості, природний газ, який видобувається в Україні і в Харківській області. Необхідно проводити енергозберігаючі заходи, що дозволило б зменшити втрати води і газу при транспортуванні. Джерела, яким я довіряю, кажуть мені, що директори комунальних підприємств, відповідальних за теплопостачання та житлово-комунальні послуги, мають дуже великі зарплати, їздять на дорогих автомобілях.

3. У Харкові потрібно поставити не один пам'ятник, а багато. Я б поставив пам'ятник знаменитому вченому, першому президенту Академії наук України Володимиру Вернадському, який жив у Харкові. Біля Палацу спорту поставив би пам'ятник борцю Івану Піддубному. Думаю, заслуговує пам'ятника в Харкові В'ячеслав Чорновіл, який часто виступав у нашому місті. Крім того, я б поставив пам'ятник Володимиру Висоцькому біля якого-небудь клубу або парку та пам'ятник оперному співакові Борису Гмирі біля оперного театру.

Володимир Дронов, кандидат у мери Харкова від Народно-демократичної партії

1. Ситуація в транспортному господарстві міста - кричуща. Тут потрібна глибока реформа, оскільки ніякі інвестори не будуть вкладати гроші в нинішню транспортну сферу міста - це просто безперспективно. Для залучення інвесторів у Харкові необхідно вводити нові транспортні комунікації - підвісні дороги, струнний транспорт і так далі. Управляти транспортною мережею міста, обслуговувати її має одне народне підприємство. Така форма власності передбачена Господарським кодексом, і вона має на увазі, що підприємство обслуговує інтереси громади, не переслідуючи мети отримати прибуток. Мета роботи цього підприємства одна - якісне обслуговування пасажирів за мінімально і допустимо низькою ціною. А щоб з'явилося народне підприємство, в цілому в місті треба поміняти статут територіальної громади і ввести такий орган, як громадська рада Харкова замість нинішньої міськради.

2. Відповідь на це питання - це логічне продовження попереднього. Усі комунальні підприємства повинні стати народними - тільки тоді можна буде боротися з нинішніми грабіжницькими тарифами. Знову ж таки, потрібна реформа галузі та впровадження новітніх технологій, оскільки вкладатися в заміну зношених майже на 90% комунікацій - безглуздо. Існують сучасні технічні рішення. Для їх впровадження також потрібні кошти, але ж у нас є потужний інвестор - це наш народ. За часів СРСР були державні позики, купувалися облігації. Чому ця схема не працює зараз? Навіщо нам звертатися до МВФ за кредитами, приймати кабальні умови, якщо можна позичити грошей у населення? Так, через позики та інвестування можна запровадити сучасні, перспективні технології у всіх сферах, не тільки в ЖКГ. І ще. Управляти підприємствами має громада, а не міськрада! У міськраді сидять представники кількох партій, що щось вирішують. Але я не делегував цим партіям повноважень встановлювати тарифи! Також добре б повернути в народну власність таке підприємство, як "Харківобленерго".

3. Якщо б власники "Харківобленерго" повернули місту підприємство за символічну плату, наприклад, 1 гривню, то можна було поставити пам'ятник таким власникам. У цілому ж я вважаю, що в Харкові треба поставити пам'ятник, що символізує закінчення громадянської війни. Ми зараз не росіяни, не українці - ми БЮТівці, "ліві", "праві", "регіонали", опозиціонери, коаліціанти, ми зараз перебуваємо в стані громадянської війни. Тому я би встановив пам'ятник на честь національного примирення.

В'ячеслав Д’яченко, кандидат у мери Харкова від Української соціал-демократичної партії

1. У відповіді на це питання - три напрямки. Перший - розширювати дороги, другий - створювати естакади, третій - відповідно до розробок генплану Харкова робити розв'язки на окружній дорозі. Метрополітен чіпати не треба. Що стосується маршруток - повинні бути прозорі відносини з перевізниками, а КП "Міськелектротранс" безумовно потрібно розвивати. При міському голові треба створити спеціальну менеджерську службу, яка буде залучати інвесторів.

2. У всьому світі вважається нормальним витрачати на послуги ЖКГ 15% свого прибутку. У нас трохи інша ситуація, тому що "газові" питання не в компетенції міської влади. Що стосується інших підприємств - КП "Вода", КП "Харківкомуночиствод" - бажано об'єднати ці служби в одну, і тоді тарифи будуть більш прийнятними. Крім того, найбільші платежі КП "Вода" сьогодні стосуються електроенергії. Я знаю низку програм, реалізованих у Харківській області, які дозволяють скоротити витрати на електроенергію, і їх треба застосувати.

3. Я поставив би пам'ятник Харкову. Це була б стела, на якій вказана дата заснування нашого міста і його коротка історія.

Геннадій Кернес, в.о. харківського міського голови, кандидат у мери Харкова від Партії регіонів

1. Розвиток транспортної системи в Харкові сьогодні вже відбувається, і відразу за трьома напрямами. Перший: Харківська міськрада замовила у профільному ВНЗ нову транспортну схему, яка включає і схему маршрутів громадського транспорту, і реконструкцію наявних доріг, і перспективу нових розв'язок. Друге: вже з урахуванням цієї схеми буде працювати новий рухомий склад - автобуси і тролейбуси, які Харків закуповує в рамках програми підготовки до Євро-2012. І третє - це продовження наймасштабнішого за останні 30 років капітального ремонту харківських доріг з використанням сучасних матеріалів і техніки, що гарантує службу таких доріг більш ніж на 10 років. Системна і послідовна реалізація трьох цих напрямків дозволить нам вирішити транспортне питання з найкращим результатом.

2. Я думаю, система формування тарифу, перш за все, повинна включати повагу до праці комунальних служб. Наприклад, цього літа в неймовірну спеку прибиралися вулиці, вивозиться сміття, люди висаджували і підтримували в квітучому стані клумби, і ми можемо гідно оплатити цю роботу, існуючі норми - вони для будь-яких умов. Наступне: до оптимального тарифу обов'язково повинна бути закладена інвестиційна складова, щоб ми могли проводити капітальні ремонти та оновлювати комунальні мережі. Сьогоднішніх тарифів вистачає тільки на експлуатацію, і так триває вже багато років. Система, що працює на знос, тріщить по швах, і це відбувається швидше, ніж зростають тарифи. Потрібно дати можливість комунальним підприємствам вкладати в якість послуг, а не тільки у те, щоб забезпечити хоч якусь їх наявність. Потребує коригування та сама схема формування тарифів: ми як місцева влада повинні обгрунтовувати свою складову, виходячи з потреб комунальної сфери, держава, в свою чергу, повідомляє вартість енерговитрат для цих послуг. Також повинен працювати режим компенсації з бюджету, тобто соціальна відповідальність, щоб сьогодні не перекладати на людей повну вартість послуг.

3. "Я памятник воздвиг себе нерукотворный" ... (сміється) Ми знаємо стільки знаменитих, гідних людей, які прославили Харків, Радянський Союз і Україну, і пам'ять про них - це наша історія і наша слава. За ним про Харкові судить весь світ. Міськрада розглядає всі пропозиції та ініціативи, і в своїх рішеннях виходить і буде виходити з міркування поваги, толерантності та доцільності.

Юрій Орел, доцент Харківського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при президенті України, кандидат у мери Харкова від партії "УДАР В.Кличка"

1. У нас побудовані нормальні дороги, відремонтовано основні магістралі, але виникла нова проблема - а кому ж їздити і кого перевозити? Абсолютно очевидно, що одна з основних транспортних проблем пов'язана з організацією перевезень. Тому однозначно необхідно створити комунальний автобусний парк, закріпити за ним 50% усіх пасажирських перевезень по Харкову, а інші 50% повинні взяти на себе приватні автоперевізники, яких буде контролювати владу на предмет перевезення пільгового контингенту і безпеки перевезень. Для усунення заторів на дорогах потрібно створити "праву зелену стрілку": перед перехрестям ставиться додатковий поворот направо, два правих ряди йдуть без додаткових світлофорів, і транспорт не буде застоюватися. Що стосується метро, то однозначно спільними силами треба забезпечити будівництво по одній станції метро в бік Північної Салтівки та Рогані.

2. Щоб зняти соціальну напруженість з цієї теми, тарифи повинні бути зрозумілими і прозорими. Тобто кожен харків'янин повинен розуміти, за що він платить і на що комунальні підприємства витрачають отримані гроші. Тарифи зростають - це об'єктивна реальність, і від цього нікуди не дінешся. Треба, щоб люди розуміли, за що вони платять гроші.

3. Напевно, пам'ятник харків'янину: потрібно провести громадські слухання і створити збірний образ харків'янина. А вже де його поставити і як він має виглядати, нехай вирішує громадськість.

Наталія Пилипенко, кандидат у мери від партії "Союз"

1. У разі своєї перемоги я збираюся забрати з вулиць Харкова старі тролейбуси і трамваї, замінити їх новими. Я впевнена, гроші в міському бюджеті знайти для цього можна. Потрібно поліпшити транспортну розв'язку міста, особливо на околицях. Я, наприклад, живу в районі ХТЗ - звідти не завжди можна нормально доїхати, куди тобі треба. Багато маршрутів просто скоротили - наприклад, 26-й тролейбус. Окрім того, в годину пік тролейбуси і трамваї на околицях міста забиті битком. Потрібно вирішувати проблему заторів, зокрема, на вул. Пушкінській. Потрібно будувати нові дороги. Проте ремонтувати і будувати їх треба якісно - повинна бути реальна конкуренція серед підрядників за замовлення на ремонт доріг, і повинен бути реальний контроль якості виконання робіт та ефективності витрачання коштів та матеріалу.

2. Тарифи на житлово-комунальні послуги повинні відповідати якості надаваних послуг і можливості харків'ян їх оплачувати. У разі перемоги на мерських виборах я дам замовлення аудиторським компаніям, щоб вони перевірили економічну обгрунтованість нинішніх тарифів. Я публічно оприлюдню результати цих перевірок, щоб разом з харків'янами ми змогли прийняти нові економічно обгрунтовані тарифи. Я впевнена, що нинішні тарифи ЖКГ завищені, і в разі моєї перемоги вони будуть переглянуті в бік зменшення.

Крім того, для якісного надання послуг необхідно, щоб харків'яни могли вибирати, хто буде обслуговувати їхній будинок, мати можливість самостійно шукати підрядника для виконання ремонту.

3. У нашому місті багатьом людям, які, на жаль, надто рано йдуть з життя, потрібно ставити пам'ятники ще за життя. Але я б краще ці гроші, які можна витратити на будівництво пам'ятника, віддала б пенсіонерам або в дитячі будинки - там вони будуть потрібніші.

Олександр Сирота, голова правління Харківської обласної громадської правозахисної організації "Право на захист", кандидат у мери від партії "Справедливість"

1. Якщо ми хочемо, щоб нас сьогодні возили на працездатній техніці і за кермом автотранспортних засобів сиділи тверезі, досвідчені водії, необхідно створити муніципальне підприємство, яке буде випускати будь-який транспорт - приватний, муніципальний - на рейс. Обов'язково потрібен лікар, який буде проводити медогляд водіїв, окрім того, щодня перед початком зміни транспорт повинен проходити техогляд. Муніципальна структура кожен день має видавати дозвіл на здійснення маршруту. Щоб вирішити проблеми заторів, рух на центральних вулицях міста потрібно зробити одностороннім - наприклад, Пушкінська в один бік, Сумська - в інший. Це на 30-40% вирішило б проблему заторів. Плюс необхідно будівництво доріг. Ще одне рішення транспортних проблем Харкова - наземне метро, цей проект уже є. Це може вирішити проблему з транспортною розв'язкою в бік аеропорту, Одеської, Гагаріна і т.д. Що стосується КП "Міськелектротранс", то йому необхідно оновлення рухомого складу, причому не за рахунок куплених у Росії старих тролейбусів, а за рахунок нових машин українського виробництва.

2. Людина не може платити за послуги ЖКГ більше 10-12% свого прибутку. Але виникає інше питання: якою має бути мінімальна зарплата? Крім того, 99% комунікацій застаріли, для їх заміни потрібні додаткові інвестиції. Треба шукати внутрішні інвестиції: якщо люди вірять у владу, будуть вкладення в місто. Ще проблема: у нас половина людей не платить за послуги ЖКГ, а половина платить за двох. Цю проблему можна вирішити тільки в тому випадку, якщо держава не буде втручатися в питання ЖКГ - це парафія місцевого самоврядування.

3. Я б не ставив у Харкові ніяких пам'ятників. Я б прибрав пам'ятники чиновницької тупості у вигляді дурних знаків дорожнього руху. Я маю на увазі, наприклад, знаки обмеження швидкості, встановлені там, де чотирьохсмугові дороги і дозволено рух з більш високою швидкістю - в районі Гідропарку, по вул.Шевченка.

Ілля Тимохін, кандидат у мери Харкова від партії "Нова сила"

1. Я вважаю, що глобальні транспортні проблеми повинна вирішувати держава, адже міський Департамент транспорту - це структура, яка є лише продовженням вертикалі влади на місцях. Департамент має забезпечити умови, за яких харків'яни відчували б себе комфортно під час поїздки в трамваї, тролейбусі, автобусі чи метро. А ось держава повинна забезпечити держзамовлення на оновлення парку транспорту в місті. І не лише забезпечити, але й оплатити його. Саме таку схему ми запропонуємо Кабміну. А якщо уряд відмовиться прийняти її до дії, то він не здатний керувати державою.

2. Ми виходимо з того, що в Європі за житлово-комунальні послуги люди платять 5-10% своєї зарплати. У нас же - віддай все! Питання до держави: чому так низько оплачується праця нашого співвітчизника? Я виступаю за те, щоб привести це співвідношення до гармонії: українці, харків'яни повинні також сплачувати 5-10% своїх прибутків за послуги ЖКГ. А до окупності підприємств житлово-комунальної сфери треба прагнути через запровадження новітніх ощадних технологій. До речі, ми пропонуємо ввести норму, за якою за дітей до 18 років не потрібно платити житлово-комунальні послуги.

3. Невже в Харкові мало пам'ятників? Їх можна встановлювати хоч кожного дня, але яка від цього користь? Краще на ці кошти допомогти ветерану чи пенсіонеру. Я б запропонував перед будівництвом якого-небудь пам'ятника проводити в місті відповідний міні-референдум: чи захоче громада - будемо будувати. Але потім щоб не говорили, що не вистачає грошей на ті чи інші соціально-економічні програми.

Олександр Шармар, голова Харківська міська організації профспілки підприємців, кандидат у мери від партії "Громадська сила"

1. Транспортну структуру міста треба повністю міняти. Частку приватників на цьому ринку я б зробив менше. Адже власники, наприклад, автобусних маршрутів змушують працювати водіїв по 14 годин на добу, що часто призводить до підвищення аварійності на дорогах. Про яку безпеку перевезень можна говорити в такій ситуації?! А культура обслуговування з боку тих же водіїв? Ви чули, якими словами вони зустрічають пенсіонерів-пільговиків? У цілому ж транспортна система повинна бути оптимізована. Я вважаю, що гроші в цій сфері буквально лежать під ногами - просто треба вміти їх підняти. Більш докладно ця тема буде розкрита в моїй передвиборчій програмі.

2. Існуючі тарифи явно завищені, за деякими напрямками - у кілька разів. Я вважаю, тарифи можна значно знизити, і у нас є для цього певні пропозиції. А в цілому ставлення нинішньої влади до проблеми тарифів можна оцінити за тим фактом, що комісія з питань ЖКГ, яка активно працювала за попереднього мера Володимира Шумілкіна, зараз не працює взагалі. Я працював у цій комісії і знаю, які резерви існують для зниження тарифів. А крім цього, проблема ще полягає в тому, що влада не може ефективно розпорядитися коштами, які отримує за надані в сфері ЖКГ.

3. Я не прихильник встановлення пам'ятників у нинішній час: не дуже дбайливо витрачатися на пам'ятники, коли потрібно вирішувати насущні проблеми громадян, думати про молодь, культуру. А от відновити старовинні будівлі, пам'ятники архітектури в Харкові - це зовсім інша справа. Цим треба займатися. Я був нещодавно на вулиці Дарвіна - там же прекрасні будівлі! Це все потрібно відновлювати, берегти. Те ж стосується і існуючих пам'яток - пам'ятника Шевченка, Дзеркального струменя. А нові пам'ятники я б не ставив. І прибрав би пам'ятник закоханим у станції метро "Архітектора Бекетова" - він дуже некрасивий.

Ігор Швайка, кандидат у мери від ВО "Свобода"

1. Кроки, необхідні для розв’язання транспортних проблем, зазначені в нашій програмі. Це насамперед повернення трамвайного сполучення на вул. Пушкінську, відродження електротранспорту там, де він був, і власне програма розвитку громадського транспорту там, де він існує. Ми усвідомлюємо, що це не найдешевша сфера міського господарства, але ця сфера життєво необхідна, і вона буде розвиватися через програму розвитку електротранспорту й громадського транспорту взагалі. Крім того, слід визначити місця, де будуть зупинки громадського транспорту й паркінги. Треба заборонити в’їзд у центр міста і паркування там. Центр міста повинен бути максимально незручний для приватного транспорту і в майбутньому має бути перетворений на пішохідну зону рекреації.

2. Тарифи залежать від того, наскільки економічно будуть використовуватися ті природні ресурси, які сьогодні потрібні для міського господарства. В одному з розділів нашої програмі є проект "Розумний будинок", у якому ми виступаємо за впровадження автономного опалення дитячих, дошкільних, медичних установ і за перехід на колективне опалення невеличких центрів. Це можна зокрема розглядати в контексті створення об'єднання співвласників багатоквартирних будинків. Тарифи повинні реально відповідати своїй вартості. Звідки будуть братися гроші? Місто повинно розробити програму і кредитувати за рахунок місцевого бюджету створення автономних систем опалення, що обійдеться набагато дешевше, ніж сьогоднішні тарифи, при загальних великих втратах при транспортуванні теплоносіїв.

3. Харків - це столиця українського козацького руху, тому, напевно, це має бути пам'ятник видатним українським національним героям. У нашій програмі є розділ "Історична пам'ять", відповідно до якого пам'ятники мають виховувати молоде покоління, а той радянський багаж, який існує, повинен бути відвезений в "Музей радянської окупації". Повинні бути пам'ятники великим українцям, які є втіленням українських ідей, українського духу, української національної пам'яті.