У Харкові немає, напевно, жодної сім'ї, що б не користувалася послугами "Мегабанку". 23 червня банк відзначає своє 20-річчя. Про досягнення банку за останні кілька років, його європейських партнерів і стратегії розвитку розповіла в програмі "STATUS QUO" голова правління ПАТ "Мегабанк" Олена Жукова.

- Олено Михайлівно, останнім часом ім'я "Мегабанку" часто згадується в пресі у зв'язку з відносинами з новими закордонними партнерами, які або надали банку пакет фінансування, або викупили його акції. Скажіть, як зараз будуються ці взаємини? Чи задоволені ви ними?

- Наприкінці 2009 - початку 2010 р. акціонерами "Мегабанку" стали найбільші міжнародні фінансові інститути - Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР), німецький державний банк KfW і Міжнародна фінансова корпорація (IFC), яка входить до структури Світового банку. З їх приходом "Мегабанк" серйозно збільшив статутний капітал: за минулий рік він зріс з 200 млн.грн. до 500 млн.грн. Частка іноземних інвесторів в акціонерному капіталі нашого банку складає зараз 36%. Ми отримали від наших партнерів серйозне фінансування на довгострокові проекти на підтримку капіталізації "Мегабанку", підприємств малого та середнього бізнесу, на кредитування суб'єктів господарської діяльності. Окрім того, наші акціонери надають нам технічну допомогу. Зокрема, це консультації з питань мікрокредитування, побудови бізнес-планів, бізнес-процесів, вдосконалення системи управління ризиками. Зараз у банку працюють представники консалтингової компанії, які аналізують всі процеси, що виникають в "Мегабанку", і дають нам рекомендації щодо удосконалення системи ризиків. Крім того, спільно з новими акціонерами ми розробляємо стратегію банку на найближчі 5 років (з 2011 р. до 2016 р.). До кінця 2010 р. ми плануємо затвердити нову стратегію. Ми дуже задоволені і дуже пишаємося тим, що у складі наших акціонерів є такі поважні фінансові установи. І ми, звичайно ж, будемо прагнути до розширення нашого співробітництва.

- Наскільки серйозно змінилася стратегія і тактика розвитку банку з приходом нових акціонерів? Наскільки вони скоригували плани розвитку банку?

- Ми лише зараз розробляємо стратегію розвитку банку на найближчі п'ять років. Але вже з урахуванням входження до нашого складу нових акціонерів був затверджений бюджет і фінансовий план "Мегабанку" на 2010 р., і Правління банку щоквартально звітує перед наглядовою радою про їх виконання. Крім того, природно, нові акціонери моніторять ситуацію, пов'язану з банком, і, відповідно, вносять свої пропозиції щодо підвищення ефективності роботи "Мегабанку". Наскільки я знаю, судячи з тих оцінок, які ми отримуємо від наших партнерів, їх цілком влаштовує діючий менеджмент і діюча бізнес-модель банку. Вони задоволені тією ситуацією, яка зараз в "Мегабанку".

- Ви сказали, що одним з пріоритетів роботи банку є підтримка малого і середнього бізнесу. Наскільки складно отримати в "Мегабанку" кредит на розвиток бізнесу?

- Підприємства малого та середнього бізнесу складають основу клієнтської бази "Мегабанку". Наприклад, у кредитному портфелі "Мегабанку", розмір якого становить 2 млрд. 600 млн.грн., частка кредитів, виданих представникам малого та середнього бізнесу, складає близько 40%.

- Міжнародні програми, які реалізує "Мегабанк", також спрямовані на кредитування цього сегмента?

- Так, вони спрямовані на підтримку саме цієї категорії суб'єктів господарювання. Це програми короткострокові, на поповнення обігових коштів терміном на 1-2 роки, і довгострокові, тобто інвестиційні програми на технічне переозброєння, реконструкцію основних фондів строком до 5 років. З урахуванням того, що "Мегабанк" несе серйозну відповідальність перед акціонерами за залученим фінансуванням, звичайно, ми досить виважено підходимо до самого процесу надання кредиту. Ми ретельно розглядаємо надані нам документи, вивчаємо бізнес-план, фінансовий стан клієнта, його кредитну історію, ділову репутацію. І, виходячи з цього, приймається рішення. У мікрокредитуванні, де середній розмір кредиту складає 15 тис. дол., більш спрощена процедура, і по цьому виду кредитування ми відсіваємо близько 80% одержуваних заявок. Це в першу чергу пов'язано з тим, що фінансовий стан позичальника не дозволяє йому обслуговувати кредит, який він хоче отримати. Тобто реально ми бачимо, що позичальник не розраховує свої сили, роблячи заявку на отримання кредиту. Що стосується кредитів, які ми видаємо більшим суб'єктам малого та середнього бізнесу, то тут вже на етапі звернення ми можемо дати нашому потенційному клієнту попередню відповідь. У середньому близько 90% таких клієнтів одержують в "Мегабанку" кредити.

- Скажіть, представники яких сфер діяльності найчастіше отримують кредити?

- Що стосується категорії клієнтів, які відносяться до малого і середнього бізнесу, то в нашому кредитному портфелі досить висока питома вага кредитів, які ми даємо аграрному сектору економіки (23%), підприємствам, що працюють у сфері торгівлі (20%), а також у сфері надання послуг (близько третини кредитів). Тобто основні сектори економіки - сільське господарство це, торгівля і послуги.

- Які відсоткові ставки за цими кредитами?

- Зараз досить високі відсоткові ставки по кредитах. Ми видаємо кредити під 25% у гривні і під 15% у доларах. Такі ставки, звичайно, витримати можуть далеко не всі позичальники. Тому банку потрібно досить уважно розглядати ті цілі, на які береться кредит, а також можливості клієнта його обслуговувати.

- А як ви оцінюєте ситуацію зі споживчим кредитуванням в Україні? Після пережитої кризи як до цього виду кредитування ставляться і банки, й самі клієнти?

- Звичайно, зараз споживчого кредитування практично немає, тому що немає попиту на споживчі кредити з боку позичальників. Справа в тому, що кредити зараз достатньо дорожчі - під 25% і вище. Відповідно до запроваджених обмежень ми можемо кредитувати лише в гривні. І не кожен клієнт може дозволити собі взяти такий дорогий кредит.

- А "Мегабанк" кредитує фізичних осіб?

- Так, ми видаємо кредити фізичним особам. У нас є програми на придбання житла, автотранспорту, споживчі кредити під заставу забезпечення або під поруку платоспроможного гаранта. Клієнтам, які отримують зарплату через пластикові картки "Мегабанку", ми видаємо також овердрафти.

- А як змінилися настрої вкладників? Чи змінилося кількість депозитів в "Мегабанку"?

- Ми бачимо, що поступово рівень довіри до банківської системи України відновлюється. Уже з кінця минулого року спостерігається приріст депозитів, тобто люди залишають гроші, крім того, приходять нові клієнти, вносять нові депозити, повертаються кошти, які були раніше вилучені з банківської системи. Цей процес не такий швидкий, як нам хотілося б, але, тим не менш, він має місце. Найголовніший показник - це те, що збільшилися строки, на які клієнти розміщують грошові кошти. І якщо раніше клієнти боялися мати грошові кошти на строк понад три місяці, то зараз усе більше число людей розміщує кошти на терміни понад рік. Тому що чим більше термін розміщення, тим більш привабливі умови, відсоткові ставки за депозитами, що дозволяє отримувати більші прибутки. Крім того, повертається довіра до національної грошової одиниці, і все більша кількість клієнтів розміщує грошові кошти в банках у гривні. Ситуація стабілізується.

- А чи багато у "Мегабанку" проблемних позичальників?

- Так, у нас дійсно є низка клієнтів, які зазнають труднощів з обслуговуванням кредитів. За тим оцінками, які дає Національний банк України, в нашому кредитному портфелі 4% проблемної заборгованості. Ми вважаємо, що це адекватний за кризових умов показник. Але, звичайно, ми прагнемо до того рівня, який був до кризи, коли у нас було менше 1% прострочених кредитів. Ми працюємо індивідуально з кожним позичальником, який потрапив у складну ситуацію, намагаємося знайти вихід з цієї ситуації.

- А який це вихід найчастіше?

- Якщо клієнт адекватно оцінює свої можливості і свій стан, це може бути реструктуризація кредиту, тобто збільшення терміну кредиту, щоб зменшити щомісячні виплати. Якщо ми бачимо, що клієнт не в змозі обслуговувати кредит, і він згоден з цим ми спільно з клієнтом реалізуємо заставу для того, щоб погасити заборгованість перед банком. У разі, коли клієнти не контактні і вважають, що в їхніх проблемах винен тільки банк, залишається тільки претензійно-позовна робота, реалізація заставного майна для погашення кредиту.

- Скажіть, який ваш прогноз щодо курсу валют? Це питання зараз турбує багатьох.

- Я почну з курсу долара. За нашими прогнозами курс долара до кінця року буде стабільним. Нинішній склад Кабміну, нинішнє керівництво країни націлене на стабілізацію економічної ситуації в цілому. Що стосується курсу євро, ми вважаємо, що поки немає ніяких передумов для якихось серйозних коливань. Можливо, будуть незначні коливання у бік підвищення-зниження, але ми вважаємо, що як мінімум на найближчі рік-два курс євро стабілізується на тій позначці, якої він досяг сьогодні.

- Зараз "Мегабанк" змінює вигляд, проводить масштабний ребрендинг. Чим він викликаний?

- Ми почали процес ребрендингу "Мегабанку" у квітні 2010 р. Ми поміняли наш логотип, змінився зовнішній вигляд банку. Це пов'язано з тими внутрішніми змінами, про які я раніше говорила, - з приходом європейських акціонерів. Ми хочемо новою зовнішністю, новим іміджем показати, що ми змінилися внутрішньо: змінилися наш зміст, підхід до ведення бізнесу. Ми стали якісно новою банківською установою, яка сповідує європейський підхід до ведення бізнесу, прозорість, стабільність і взаємовигідне партнерство з клієнтами.

- І як клієнти сприйняли такі зміни?

- Дуже позитивно. Всі зазначають, що наш новий вигляд - сучасний, європейський.

- У "Мегабанку" є унікальний продукт - Єдиний розрахунковий центр (ЄРЦ). Харків'яни давно оцінили його переваги, та й багато регіонів України теж. Керівництво "Мегабанку" виступило з пропозицією поширити практику впровадження єдиної системи оплати комунальних послуг на всю Україну. Яка реакція влади на таку пропозицію? І що потрібно, щоб реалізувати цю ідею на всеукраїнському рівні?

- Єдина система прийому комунальних платежів, розроблена "Мегабанком", функціонує в 11-ти регіонах України. Ми дійсно неодноразово зверталися до Кабміну, в Адміністрацію президента з пропозицією розглянути питання про впровадження цієї технології на всеукраїнському рівні. Ми подали нашу пропозицію і новому складу Кабміну. Ми чекаємо відповіді. У будь-якому випадку ми готові поділитися досвідом, спрямувати всі зусилля на те, щоб ця технологія була впроваджена.

- Чи планує "Мегабанк" розширювати свою регіональну мережу?

- Ми зараз працюємо в 25-ти регіонах України, наших відділень немає лише у Чернівецькій області. Зараз у всіх регіонах України працює 197 підрозділів "Мегабанку". У наших планах на 2010 р. цю мережу збільшити ще на 26 одиниць. Це будуть відділення з повним переліком операцій, з пунктами прийому платежів.

- Як посилилися або змінилися вимоги Нацбанку України до комерційних банків?

- Ці вимоги грунтуються на дотриманні банками нормативів, які встановлюються за певними видами показників. Звичайно, Нацбанк звертає увагу, якщо якийсь банк наближається до граничного розміру нормативу. "Мегабанк" не відчув ніякої жорсткості, тому що ми виконуємо всі нормативи з великим запасом та перевищенням. Наприклад, рівень адекватності статутного капіталу у "Мегабанку" зараз складає 35% при нормативі 12%. Нормативи ліквідності теж перевиконуються в два, а то і в три рази.

- Цього тижня "Мегабанк" буде відзначати своє 20-річчя. Як будете святкувати?

- Так, 23 червня "Мегабанку" виповнюється 20 років, і це дійсно велика подія для нас. Ми подолали непростий шлях, ми жили в умовах становлення держави України. І ті труднощі і складності, з якими стикалася країна, позначалися на всіх галузях економіки, у тому числі і на банківській системі. Я хочу сказати, що до 20-річчя ми підійшли з добрими результатами. "Мегабанк" є універсальним банківським закладом зі стабільногю роботою, він динамічно розвивається, демонструє високі темпи зростання, має надійну підтримку з боку партнерів, акціонерів. У нас прекрасна клієнтська база, і рівень довіри з боку клієнтів постійно зростає. Тільки за останні п'ять років кількість наших клієнтів збільшилася більш ніж у 3,5 рази: у 2005 р. у нас було 100 тисяч клієнтів, у 2010 р. - 368 тисяч. Динамічно ростуть і інші наші показники. Тому ми впевнено дивимося в майбутнє, ми вдячні всім тим, хто був з нами ці 20 років і хто разом з нами ріс і розвивався. Ми плануємо провести 23 червня урочистий захід у театрі опери та балету, на який запрошуємо наших клієнтів, співробітників і партнерів.