Знесення кіосків на Центральному ринку, ваги на в'їзді до Харкова і День Перемоги

Тиждень між святами традиційно не багата подіями, але навіть в ці дні відбулися заходи, які не можна не згадати.

З червня минулого року з ініціативи міської влади у Харкові знесли кілька сотень незаконно встановлених малих архітектурних форм, у просторіччі - кіосків. До їх числа потрапили і кіоски "Tabacco". Власник цієї мережі Андрій Білогрищенко пов'язав демонтаж кіосків зі своїм бажанням балотуватися в мери. Вже тоді ця версія того, що відбувається здавалася притягнуто за вуха, а в четвер, 6 травня, стало остаточно зрозуміло, що політика ні при чому: просто міська влада вирішила-таки навести лад з малими архітектурними формами.

Минулого тижня демонтували 15 кіосків на Центральному ринку. Господарі цих споруд не потрудилися оформити потрібні документи. Прибирати свої кіоски самостійно вони теж не стали: міська влада взяла цю роботу на себе. Ніяких протестів на цей раз не сталося, та й приводів протестувати не було: не всі господарі малих архітектурних форм, як Білогрищенко, претендують на мерське крісло. Тим більше, адміністрація ринку з розумінням поставилася до ініціативи міської влади. За словами Ігоря Овечкіна - директора компанії, що управляє Центральним ринком, - адміністрація намагається ліквідувати стихійну торгівлю, але прибрати малі архітектурні форми самостійно не може, так що допомога міської влади та міліції припала дуже до речі.

Все ніби правильно, і незаконно встановлені кіоски, звичайно, потрібно зносити. Тільки залишилося питання: як вони взагалі з'явилися, причому прямо під вікнами міського управління внутрішніх справ? І простояли ці малі архітектурні форми не один місяць. Для повноти картини боротьби міської влади з незаконно встановленими кіосками слід було б знайти відповідальних за їх появу. Але не господарів, а тих, хто брав у них гроші за функціонування пластикових виродків. Адже наївно припускати, що в даному випадку обійшлося без всюдисущої "даху".

Голова облдержадміністрації Михайло Добкін, піднявшись по кар'єрних сходах, змушений займатися тим же, чим займався, будучи мером, - дорогами. Правда, вже не міськими, а обласними. Для вирішення проблеми доріг губернатор, не мудруючи лукаво, запропонував спосіб, яким намагалися вирішити багато проблем Харкова. Цей спосіб - створення чергового комунального підприємства. У четвер, 6 травня, на колегії облдержадміністрації Добкін назвав роботу облвідділення "Укравтодору" по утриманню доріг незадовільною і доручив начальнику служби автомобільних доріг у Харківській області Євгенові Зражевцу, заступник голови Харківської облради Микола Тітов та профільної комісії облради опрацювати питання створення комунального підприємства, яке буде займатися ремонтом обласних доріг. Це підприємство, на думку губернатора, повинна отримати в лізинг дорожню техніку. Крім того, Михайло Добкін заявив про необхідність залучення для вирішення проблеми доріг кредитних коштів, пообіцявши зі свого боку шукати можливість отримання грошей з держбюджету.

Ще одна цікава ініціатива обласної влади - плата за проїзд по місту великовантажних автомобілів: Михайло Добкін заявив, що на в'їзді до Харкова потрібно встановити ваги і зважувати великовантажні автомобілі, а в разі перевантаженості - стягувати плату за проїзд. Зібрані кошти будуть направлені на ремонт доріг. При цьому губернатор одразу окреслив проблему, яка виникне, - гроші можуть пройти повз місцевого бюджету: за словами Добкіна, "головне, щоб гроші не йшли до Києва й не розчинялися там". Щоб цього не сталося, юристам доручили розробити механізм перерахування зібраних коштів до місцевого бюджету.

На перший погляд - ініціатива правильна. Але, швидше за все, оплачувати проїзд великовантажних автомобілів, будуть зовсім не господарі вантажів, а кінцеві споживачі перевозяться товарів. На "великовантажних мито" подорожчають всі товари, що доставляються в місто по автодорогах. Зважаючи на те, що порту в Харкові немає, повітряне повідомлення не відіграє істотної ролі у вантажоперевезеннях, а оптовики навряд чи стануть возити товари "Газелями", можна припустити, що зросте в ціні майже все, що доставляється до Харкова ззовні. Так як плата буде братися за вагу, суттєво подорожчає в основному сировину (пісок, метал, ліс), а не промислові товари - наприклад, побутова техніка, одяг. Навряд чи це втішить харківських будівельників і промисловців.

Найпарадоксальніше, що не відчують цього подорожчання ті, чия господарська діяльність дійсно вбиває харківські дороги. Мова йде про великих оптовиків. Наприклад, ринок "Барабашово" приймає десятки фур на своїх оптових майданчиках. Очевидно, реалізуючи ініціативу міської влади, необхідно не тільки стягувати плату за вагу, але і диференціювати її залежно від вантажу: з машини, що везе метал для промислового підприємства, брати грошей менше, ніж з фури аналогічного тоннажу, що везе на ринок китайський ширвжиток. Цю диференціацію потрібно запровадити хоча б тому, що вартість кілограма металу набагато нижче від вартості кілограма готової продукції. Але для перевірки накладних (не кажучи вже про огляд автомобілів) та диференціації оплати необхідні відповідні повноваження, які обласна влади отримати буде дуже складно.

Є ще одна проблема в реалізації цього проекту, причому ця проблема ховала не одне корисне починання. Мова йде про корупцію. Можна з великою часткою ймовірності припустити, чим закінчиться ідея стягнення плати за в'їзд до міста великовантажних автомобілів: сформується "паралельна" система оплати, і гроші будуть проходити повз обласного бюджету, осідаючи в кишенях тих, хто працює на пунктах зважування. Так що Михайло Добкін даремно переживає про те, що гроші розчиняться у Києві, - розчиняться вони набагато раніше. Підстава так думати дає діяльність ще одного "околотранспортного" комунального підприємства - "Муніципальне паркування". Його співробітники беруть плату, що у рази перевищує офіційний тариф, природно, не обтяжуючи себе видачею квитанцій. Вже не один рік мільйонні суми проходять повз міського бюджету, і проблема ця, здається, далека від вирішення.

На Меморіалі Слави в Лісопарку до 65-ї річниці Перемоги над гітлерівською Німеччиною міські комунальники завершили перший етап капітальних робіт. На меморіалі відреставрували всі барельєфи, замінили гранітні плити центральної алеї, привели в порядок стоять уздовж неї скульптурні композиції, пофарбували всі написи, відшліфували і покрили лаком хрест, встановили лавки та урни, відреставрували комплекс "Батьківщина-мати". Крім того, на клумбах меморіального комплексу висаджені квіти у вигляді георгіївських стрічок, п'ятикутної зірки - символу Збройних сил, а також написів "9 Травня" і "З Днем Перемоги".

Святкування Дня Перемоги пройшло на високому ідейно-художньому рівні: були і покладання квітів, і парад, і "фронтова каша" ... Звичайно, не обійшлося без накладок. Наприклад, через нездужання на параді не змогла виступити Едіта П'єха, яка повинна була виконати фронтові пісні. Салют розпочався на півгодини пізніше заявленого часу, і його перші залпи збіглися з першими краплями дощу. А п'ятикутна зірка, яку на будівлі облдержадміністрації окреслили лазери, під час святкового концерту чомусь виявилася ... перевернутої. Але як би там не було - свято відбулося.

Автор приєднується до поздоровлень ІА "STATUS QUO" і бажає ветеранам Великої Вітчизняної війни здоров'я і оптимізму.