Державна реєстрація прав на нерухоме майно здійснюватиметься за принципом "єдиного вікна", який полягає в тому, що в одному органі будуть реєструватися всі права та обмеження прав на нерухоме майно (земельні ділянки та об'єкти, розташовані на них). Про це 7 грудня повідомила "SQ" юрист юридичної компанії "Аташе" (Харків) Світлана Федько.

За її словами, зміни вносяться за законом від 11 лютого 2010 р. "Про внесення змін до закону" Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень "та інших законодавчих актів України". Закон передбачає створення єдиної системи державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обмежень. Серед основних змін - створення Державного реєстру прав на нерухоме майно, що є єдиною національною інформаційною системою, яка містить інформацію про об'єкти нерухомості, права на них, обмеження та обтяження (в т.ч. арешти) нерухомого майна, а також про суб'єктів таких прав. Адміністрування реєстру буде здійснювати Державна реєстраційна служба України ("Укрдержреєстр"), що діє при Міністерстві юстиції.

С.Федько зазначила, що зареєструвати права власності або відмовити в реєстрації в "єдиному вікні" повинні максимум за 14 робочих днів. Реєстрація іпотеки (або відмова в ній) повинна проводитися за один робочий день. Реєстрація прав на об'єкт нерухомого майна відбуватиметься на основі його індивідуального реєстраційного номера, який буде автоматично присвоєний кожному об'єкту нерухомості при проведенні першої держреєстрації права власності. Інформація, що міститься в реєстрі, не буде загальнодоступною. Виписки з реєстру будуть надаватися протягом 2-х робочих днів обмеженому колу осіб: власникові нерухомого майна; правонаступникам або спадкоємцям власника нерухомого майна; особі, на користь якої встановлене обтяження, зареєстроване щодо нерухомого майна.

Представник адвокатської компанії зазначила, що, з одного боку, до режиму держреєстрації включено більше видів прав на нерухомість. Але з іншого боку, процедура держреєстрації спрощена за рахунок того, що права на нерухомість і землю реєструються в одному органі - "Укрдержреєстрі". "Також скасовано необхідність збирати витягу та довідки з різних держреєстрів (реєстр прав власності на нерухоме майно, реєстр іпотек, реєстр угод). "Безумовно, введення нової системи держреєстрації прав на нерухоме майно підвищить рівень захисту прав власності та спростить оформлювальні процедури", - зазначила С.Федько.

У Міському бюро технічної інвентаризації Харкова (БТІ) повідомили "SQ", що введення закону планують відстрочити на рік (це питання внесене до порядку денного Верховної Ради на сьогодні - "SQ"). Планувалося також, що сьогодні Верховна Рада буде розглядати зміни до цього закону. Крім того, буде створена робоча група з проблем інвентаризації в Україні. "Загалом, нововведення настільки сире, що зараз давати якісь коментарі непрофесійно. От коли приймуть закон, і його підпише президент України, то тоді можна буде про щось говорити", - зазначили в МіськБТІ.

У МіськБТІ зазначили, що поки не йдеться про те, що БТІ об'єднувати з "Укрдержреєстром". Це буде окрема організація. "У нас поки що не додумалися до того, що ці структури потрібно об'єднати. До цього додумалися в Білорусі, в Грузії і починають до цього доходити в Росії. Без інвентаризації реєстрація прав власності ламаного гроша не варта. І це вже почали розуміти у Верховній Раді", - зазначили в МіськБТІ.

Довідка "SQ". Реєстрації в держреєстрі підлягають: право власності, право володіння, користування (сервітуту), право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), право забудови земельної ділянки (суперфіцій), право господарського відання, право оперативного управління, право постійного користування та право оренди земельної ділянки, право користування будівлею; іпотека; довірче управління майном; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження (наприклад, арешти) на підставі судових рішень, рішень правоохоронних органів, Державної виконавчої служби і т.д.

З 1 січня 2012 р. державна реєстрація угод, іпотеки, відомостей про обтяження нерухомості буде проводитися нотаріусами та реєстраторами юридичних осіб, які входять до сфери управління Міністерства юстиції України. Нотаріуси при вчиненні нотаріальних дій користуються інформацією з Державного реєстру прав, порядок доступу до якого встановлює Мін'юст.