У 2025 році Україна зосереджується не просто на відновленні, а на модернізації енергетичної інфраструктури. Йдеться про комплексне переоснащення пошкоджених підстанцій, створення резервних джерел живлення у прифронтових зонах, масштабне впровадження Smart Grid, а також імпорт сучасних трансформаторів, інверторів та мобільних енергоблоків. Але весь цей прогрес неможливий без ефективної логістики — галузі, яка стикається з безпрецедентними викликами.
Зміна логістичних маршрутів — головний виклик 2025 року
Після ударів по ключових автошляхах та залізничних вузлах у південних і східних регіонах логістичні компанії вимушені повністю переосмислювати схеми доставки. Наприклад:
- у 2022–2023 роках основний потік вантажів з ЄС ішов через Краковець—Львів—Дніпро—Запоріжжя;
- сьогодні частина цього маршруту заблокована або небезпечна, тому вантажі спрямовуються через Волинь—Житомир—Кременчук—Кривий Ріг;
- трансформатори для Херсонщини доставляють через Миколаїв або навіть обхідним шляхом через Одеську область.
Це не просто зміна напрямку — це подовження термінів, зростання вартості доставки та додаткові погодження з військовими адміністраціями щодо безпеки маршрутів.
Конкретні кейси від ТОВ «ЮАЕЛ»: як доставляють обладнання сьогодні
Кейс 1: Доставка трансформатора Siemens до Харкова.
- Обладнання було імпортовано з Німеччини спеціальним тралом для перевезення надважких трансформаторів від 20 до 500т;
- Перевезення спецтранспортом в Україну здійснювалось через погран перехід Рава-Руська, потім — через Рівне і Полтаву до Харкова;
- UAEL забезпечив митне оформлення, погодження маршруту з ВЦА, супровід на етапі перевезення та окрему техніку для розвантаження на пошкодженій підстанції.
Кейс 2: Мобільна сонячна електростанція для лікарні в Запоріжжі.
- Панелі та інвертори доставлялися з Китаю — морем до Констанци, далі автомобілем через Молдову до Одеської області, а вже потім через Кривий Ріг до Запоріжжя;
- маршрут тричі змінювали в реальному часі через обстріли.
Чому гнучкі компанії виграють?
Компанії, які мають власну аналітику маршрутів, GPS-відстеження, ІТ-інтеграцію з митними органами, — стають незамінними. UAEL, наприклад спеціалісти компанії ЮАЕЛ щоденно аналізують дорожню ситуацію, проглядаючи логістичну карту України в реальному часі і обираючи найбезпечніші шляхи для доставки. Саме завдяки цьому вдалось уникнути простоїв і доставити критичні вантажі в такі точки як Бахмут, Оріхів та прифронтові райони Херсонщини.
Що далі?
Уряд у 2025 році планує:
- залучити додаткове фінансування на резервну генерацію в обласних центрах;
- пришвидшити імпорт енергетичного обладнання через "зелений коридор" на митниці;
- створити спеціальні логістичні платформи для транспортування обладнання в зони ризику.
Це відкриває великі можливості для логістичних операторів, готових працювати в умовах високої динаміки. Однак лише ті, хто має досвід, гнучкість і технічні рішення, як UAEL, зможуть забезпечити доставку вчасно та безпечно.