У колишньому СРСР було 22 підприємства з ремонту бронетанкової техніки. У спадок від колишньої могутності Україні дісталося 5 заводів, в тому числі найбільший - ДП "Харківський бронетанковий ремонтний завод" (ХБТРЗ). Завод спеціалізувався на проведенні капітальних ремонтів і модернізації найсучаснішої на той час бронетанкової техніки - танків Т-64, Т-80, Т-72 і танкових двигунів 5ТДФ та ВМД-1250. До моменту розвалу СРСР завод виробляв капітальних ремонтів на місяць: танків - до 60 одиниць, двигунів - до 55 одиниць.

90-ті роки не обійшли стороною і ХБТРЗ, який з низки причин планомірно і цілеспрямовано знищувався і до 2005 р. реально представляв собою базу зберігання бронетанкової техніки. У заводу повністю було відсутнє держзамовлення, зате була багатомільйонна кредиторська заборгованість і заборгованість із зарплати за кілька місяців. Практично повністю була знищена технологія ремонту (особливо Т-64 і Т-80). Основні фонди були зношені до 90%.

Починаючи з середини 2005 р., з приходом команди антикризових менеджерів на чолі з Вадимом Федосовим, завод поступово відроджує колишні можливості. Про перспективи розвитку ХБТРЗ розповів "SQ" перший заступник директора заводу Микола Степанов.

- Як ви оцінюєте стан заводу і перспективи його розвитку?

- Зараз завод працює прибутково. Обсяг виробництва порівняно кінця 2005 р. зріс більш ніж у 5 разів і склав за 2009 р. близько 50 млн.грн., що при чисельності 230-240 осіб непоганий показник. Немає заборгованості з податків і перед фондами. Регулярно 2 рази на місяць виплачується зарплата. Середня зарплата на заводі - близько 2 тис. 600 грн.

Обсяг виробництва складають в основному експортні контракти, частка яких у загальному обсязі його сягає 90%. Держзамовлення становить 10-12% обсягу виробництва. В основному це роботи з ДП "Завод ім.Малишева" у рамках програми модернізації танка Т-64 за програмою "Булат". Контракти довгострокові, так що проблем з подальшою завантаженням виробництва ми не бачимо.

- Які основні напрямки розвитку заводу?

- Оптимізація виробничих потужностей, відновлення технології капітального ремонту танків, в першу чергу, танків Т-64 і Т-80. Зараз відновлена технологія капремонту газотурбінного двигуна ГТД-1250 (у цій сфері ми, по суті, монополісти). Відновлено також технологія капремонту двигуна 5ТДФ для його подальшої модернізації. Освоєно ремонт танкових прицілів, лазерних далекомірів і комплексу керованого озброєння.

- Над якими темами працює завод на сьогодні?

- Однією з основних тем є просування танка Т-64 на зовнішній ринок. Це дуже складний процес. З низки причин цей танк за радянських часів не продавався за кордон, і до останнього часу про нього нічого не було відомо. У той же час танки Т-72 (а це всього лише бюджетна версія танка Т-64) десятками тисяч постачали в країни Близького Сходу та Африки. Танк Т-64 з бойової ефективності перевершує Т-72 більш ніж на 20%, оце ми і маємо доводити.

В Україні в 2007 р. підлягали утилізації близько тисячі танків Т-64. За ініціативою заводу та за підтримки Верховної Ради і Кабінету міністрів України процес утилізації був припинений. Ми запропонували замість кількох десятків тисяч гривень, які отримує держава від утилізації одного танка, варіанти поставок продукції потенційним замовникам.

- Які продукти були запропоновані?

- Власне танк Т-64 з модернізацією. Наш завод і Казенне підприємство "Харківське КБ з двигунобудування" (ХКБД) розробили проект модернізації двигуна 5ТДФ в 700 к.с. до потужності в 850 к.с. Двигун зараз проходить ресурсні випробування. До речі, двигун в нашому варіанті модернізації в кілька разів дешевше, ніж двигун аналогічної потужності, що застосовується на БМ "Булат". Розроблено автономний енергоагрегат потужністю 10 кВт, що встановлюється в заброньований простір замість підігрівача. Проводяться роботи з модернізації системи управління вогнем і поліпшення бронезахисту.

Було запропоновано також використовувати шасі Т-64, повністю адаптоване під встановлення веж застарілих танків Т-55 і Т-62, башти Т-64 як стаціонарного бойового модуля з дистанційним управлінням, шасі Т-64 для виготовлення передньопривідних машин підвищеної захищеності і для створення єдиної бази шасі машин інженерних військ Міністерства оборони.

- Навіщо ж на шасі Т-64 ставити вежі Т-55?

- Щоб у тих країнах, де експлуатуються Т-55 і Т-62, могли використовувати боєприпаси для цих танків, а також щоб не переучувати весь екіпаж для роботи на Т-64.

- Над якими новими виробами зараз працює завод?

- Завод завершує роботи з виготовлення дослідного зразка гусеничної пожежної машини на базі танка Т-64. Події на складах у Новобогданівці (Запорізька обл.) та Лозовій (Харківська обл.) продемонстрували низьку ефективність застосування гусеничних пожежних машин ГПМ-54, виготовлених на базі танків першого післявоєнного покоління, їх нездатність локалізувати вогнище загоряння. Розуміючи серйозність проблеми, Міноборони України оголосило тендер на варіант нової гусеничної пожежної машини. Була прийнята і наша пропозиція, затверджена в Генштабі. Наказом Міноборони ХБТРЗ був визначений розробником та виробником досвідченого зразка. Робота проводиться за рахунок коштів підприємства.

- Коли плануються випробування машини?

- У кінці липня починаємо заводські випробування, в серпні-вересні машину планується представити на держвипробування. Після їх завершення та прийняття машини на озброєння ми плануємо отримати замовлення від Міноборони на виготовлення не менше 70 машин для військових баз і арсеналів. Машина може бути використана підрозділами МНС для ліквідації техногенних аварій. Великий інтерес викликала ця машина у зарубіжних замовників, зокрема, у Китаю, Саудівської Аравії, США. Можливості заводу дозволяють виробляти більше 20 машин на рік.

- Чим же ГПМ-64 така хороша?

- Спочатку машина проектувалася не як "бочка" на танковому шасі (як у випадку з ГПМ-54), а як принципово нова машина з використанням корпусу, вузлів і агрегатів танка Т-64. Ось деякі характеристики ГПМ-64: обсяг води - 25,2 т, потужність насоса - 400 к.с., подача води - на 100 м, продуктивність насоса - 100 л/сек., повна маса машини - 50,3 т, максимальна швидкість руху - 30 км/ч.

На машині встановлений двигун потужністю 900 к.с. 5ТДФЕ, який модернізовано на заводі спільно з ХКБД, з системою запуску в умовах підвищеної запиленості, автономний енергоагрегатів потужністю 10 кВт, кондиціонер повітря, фільтрувальна установка. Машина броньовані з 4-х сторін, причому в лобовій проекції здатна витримати прямий постріл 30-міліметрової гармати. Є бортові екрани для зрошення елементів ходової частини, а також пристрій для автоматичного натягу гусениць у випадку вигоряння гумових шарнірів. До речі, це єдина в своєму роді "негорюча" ходова частина, яка не має відкритих гумових елементів. Для порівняння - представлена на виставці озброєнь "IDEX-09" германська пожежна машина на базі БМП "Мардер" має не тільки обрезинені катки, але і обрезинені асфальтоходні гусениці. До речі, ємність бака цієї машини всього 6 т.

ГПМ-64 може працювати і управлятися екіпажем з 3 осіб, а в екстрених випадках - автоматично по телеметрії на відстані до 4 км за допомогою переносного пульта.

- Як часто приїжджають на завод іноземні делегації?

- За останні 4 роки завод відвідало більше 30 іноземних делегацій, найчастіше приїжджали з Німеччини, Ізраїлю, Індії, Китаю, Пакистану, США, Франції, країн Близького Сходу і Африки. Найбільш тісні контакти з Ізраїлем. Ми горді тим, що нам є що показати і що запропонувати. Сподіваємося, що найближчим часом наші відносини перейдуть у більш конструктивне русло, і буде підписано низку контрактів.