М. Добкин: Мне приходится сдерживать себя в эмоциях и оценках, потому что по моим поступкам будут воспринимать всю власть в целомДо виборів до місцевих рад залишилося два місяці. У Харкові ще більше активізувалася і без того бурхлива діяльність міської влади, в.о. мера Геннадій Кернес майже щодня об'їжджає двори і вулиці, зустрічаючись з мешканцями міста. Що думає про методи роботи свого наступника голова Харківської облдержадміністрації Михайло Добкін? Як зараз будуються відносини між обласною та міською владою, а також про те, які пріоритети обрав губернатор у своїй роботі - в інтерв'ю М.Добкіна ІА "STATUS QUO".

- Коли Вас призначили губернатором Харківської області, перша моя думка була - не можу уявити Михайла Марковича в полях, з селянами ... Ось особисто Ваші враження - що в роботі губернатора для вас виявилося найбільш незвичним, несподіваним, складним? Чи багато спільного в роботі губернатора і мера?

- Несподівано нічого немає, дуже багато перетинається з тією роботою, яка була у мене на посаді міського голови. Змінився масштаб, а проблеми скрізь одні й ті самі. З'явилися і нові завдання, яких не було у сфері відповідальності міського голови, серед них, звичайно ж, сільське господарство. Це пріоритет моєї роботи, це реальний сектор економіки, який при правильному підході і використанні сучасних технологій може стимулювати всю економіку регіону.

Тут не треба винаходити велосипед. Можна подивитися, що встигли зробити наші сусіди, наприклад, Бєлгородська область, при стабільній роботі президентської гілки влади, уряду, обладміністрації і районів. Сім-вісім років тому фахівці з Бєлгородщини приїжджали до Євгена Петровича Кушнарьова (в той час губернатор області - "SQ") дивитися на передові сільгосппідприємства нашої області. Сьогодні Бєлгородська область виробляє на рік стільки свинини, скільки майже вся Україна. Вдумайтеся. Сьогодні Бєлгородщина розвиває дороги, забезпечує роботою людей, які мешкають у селах, і відновлює інфраструктуру - клуби, кінотеатри, лікарні і, звичайно ж, школи. Стабільно працює аграрний комплекс несе з собою в село життя. Чому я рік тому, будучи мером, протестував проти рішення Арсена Авакова (на той час губернатор області - "SQ") закрити некомплектні школи в області? Бо розумів, що наявність школи в селі - це життя, школу закривають - село гине. Ми прийняли для себе однозначне рішення: як би нам не було важко у фінансовому плані, як би не було складно, ми не закриємо жодної школи.

- Той успіх у сільському господарстві, який Ви спостерігали в Бєлгородській області, у нас можливий?

- Так, звичайно.

- В окремо взятій Харківській області?

- Бєлгородська область добилася серйозного успіху на тлі інших областей Російської Федерації. Значить, ми можемо говорити про правильне керівництво областю, про правильно обрані пріоритети. З іншого боку, я бачу сьогодні можливість відродження тваринництва в Харківській області хоча б на рівні початку 2000-х років.

- Що конкретно потрібно зробити, з чого почати?

- У нас зараз є спеціальна комісія, яка обстежує всі м'ясокомбінати будь-якої форми власності, оптові бази і ринки, які торгують м'ясом. Ми це проводимо з метою покласти край торгівлі контрабандним імпортним м'ясом. Всю інформацію, яку ми зібрали, ми передамо правоохоронним органам - нехай вони цим займаються. Адже що робиться? З-за кордону завозиться невелика партія нормального м'яса, розмитнюється, на нього видається сертифікат, робляться копії сертифіката, ставиться мокра печатка підприємства, підпис якогось неіснуючого директора, і під цей сертифікат привозять абсолютно непридатне для реалізації м'ясо.

- До Вас цим питанням ніхто не займався?

- Раз така проблема є, значить, якщо і займалися, то займалися неправильно. Ми закрили у місті три цехи з виробництва м'ясних продуктів, через те що вони використовували неякісні інгредієнти. Понад 80 тонн продукції було заборонено до реалізації, і щодо неї підготовлені акти на знищення, складено велику кількість протоколів стосовно людей, які намагалися реалізовувати контрафактну продукцію. Адже ніхто не стежить ні за терміном придатності, ні за умовами зберігання ось цієї гидоти, яка називається імпортне м'ясо, а насправді м'ясом не є.

Але є ще безліч проблем, про які зобов'язане піклуватися обласне керівництво. Зокрема, я дав кілька доручень Алексейчуку (Віталій Алексейчук, заступник губернатора з питань АПК - "SQ") з пошуку майданчиків для будівництва свинокомплексів. Інші люди займаються пошуком фінансування. Економістам я доручив знайти можливість і запропонувати нам максимально ефективну форму власності: чи це буде приватний бізнес, чи то обласне комунальне підприємство.

- До речі, чи потрібна для ваших планів законодавча підтримка? І взагалі, чи працює облдержадміністрація з нардепами-харків'янами?

- Депутати-харків'яни, які представляють наш регіон у Верховній Раді, працюють з нами дуже тісно. Зараз у нас поки немає необхідності ініціювати прийняття будь-яких законів, тому що сьогодні в країні приймаються зміни до базових законів. Прийде час, і я передам нашим депутатам ось цю папку, яку ми підготували (дістає з шухляди столу папку з написом «Спеціальний режим інвестиційної діяльності» - "SQ"). Тут зібрані документи, в яких йдеься про повернення спецрежиму інвестиційної діяльності. Ця ідея не втратила актуальності. На підставі цих документів можна спокійно вносити зміни до закону. Але сьогодні не до цього - коли пройдуть вибори, тоді можна буде над цією ідеєю працювати.

- Скажіть, стати губернатором - це було Ваше рішення і бажання? Або партійне?

- Це було рішення президента.

- Але він з Вами радився?

- Він у таких питаннях не радиться, а запрошує й оголошує про своє рішення. Звичайно, у мене була можливість відмовитися і залишитися працювати в місті, але, вислухавши президента, я погодився.

- Чи достатньо Вам зараз свободи дій? Адже мер – посада, яка обирається, він, по суті, підзвітний тільки громаді. А губернатор підпорядковується і президенту, і Кабміну. У Вашому випадку до жорсткої вертикалі влади додається ще й вертикаль партійна ...

- Будучи харківським міським головою, я був підзвітний тільки харків'янам, ну і як член партії - керівництву партійної організації (тут і зараз нічого не змінилося). Це допомагало не коливатися при прийнятті тих чи інших складних рішень. Адже найголовніше - прийняти для себе внутрішнє рішення, а якщо сумніваєшся, то краще не починати. Будучи губернатором, я в разі будь-яких прорахунків можу викликати хвилю критики не тільки на свою адресу, але і на адресу керівництва країни. Тому відповідальність на цій посаді трохи інша - тут як ніколи відчуваєш себе членом великої команди.

- Чи можете Ви, незважаючи на прийняту в Партії регіонів одностайність, висловитися проти будь-якого партійного рішення, якщо воно йде врозріз з Вашою думкою? Я дуже здивувалася, коли ви піддали критиці намір ввести єдиний регулятор тарифів на ЖКГ ...

- Ну, от бачите, ви самі відповіли на своє запитання. За участю керівників центральних органів влади проходить дуже багато робочих нарад, у тому числі по телефону. Наприклад, перед обговоренням у Харкові проекту Податкового кодексу ми передали дуже багато інформації до Києва. До першого варіанта проекту Податкового кодексу я не просто негативно ставився - я говорив, що буду відкрито його критикувати, якщо не поміняють там серйозні фіскальні моменти щодо підприємців. Я мав розмову з цього приводу з представниками профільних міністерств, які готували проект кодексу.

Потім було обговорення, і ми теж зробили багато пропозицій. Наприклад, Харків кардинально відрізняється від Тернопільської області, тому що у нас багато машинобудівних підприємств, і нам дуже важливо мати можливість без втрати податків інвестувати свої власні гроші в оновлення основних фондів: заміну верстатів, технологій і т.д.

Ми, розуміючи, що новий проект Податкового кодексу - це єдино можливий випадок змінити чинне законодавство, внесли гарну пропозицію: не обкладати податками інвестиції в основний фонд. Це ж моментально зрушить з мертвої точки нашу погану оснащеність, відсутність сучасних технологій і неможливість конкурувати навіть з країнами зі Східної Європи. Я це озвучував. Не як критичне зауваження, а як елемент дискусії. У нас склався нормальний, абсолютно робочий діалог. Чи буде моя думка врахована - не знаю.

- Кажуть, що Ви дуже жорсткий керівник. Чи правда, що за підсумками збиральної кампанії Ви маєте намір запропонувати звільнити кількох голів райадміністрацій?

- Так, ми вже подали Києву свої пропозиції з приводу звільнення кількох голів районних адміністрацій. Я думаю, що найближчим часом ці пропозиції будуть розглянуті в Києві. Не треба соромитися визнавати свої помилки, у тому числі кадрові, якщо вони є. Їх треба виправляти.

Трапляються і інші випадки. Нам подається звіт, що 100% площі пересіяно певними
культурами. А коли заходить збиральна техніка, ми бачимо, що замість одних культур висаджені інші, і вони не дали врожаю. Виявляється, що ніхто нічого не пересівав, а статистика була подана. Люди, які дурять, будуть покарані.

Ми сьогодні стежимо за достовірністю поданої нам інформації, за тим, як виконуються рішення, і той, хто допускає такі зухвалі вчинки, як звичайна брехня, буде працювати в іншому місці.

- Опозиція стверджує, що в області почалися політичні розправи (про це говорили екс-голови райдержадміністрацій Віктор Слиш та Анатолій Гацько) і що команда Януковича звільнила набагато більше чиновників, ніж свого часу команда Ющенка. У цьому є частка правди?

- Це абсолютно не відповідає дійсності. "Помаранчеві", коли в 2005 р. прийшли до влади, звільнили по всій країні майже 20 тис. осіб. Мотивом звільнення керувала просто робота цих людей з попередньою владою. Зараз у Харківській області більшість людей іншого рівня продовжують працювати, як працювали за попередніх губернаторів - за Авакова, багато хто - ще за Кушнарьова. З чиновників першого рівня залишився Бабаєв (Володимир Бабаєв - перший віце-губернатор - "SQ"), Терехов (Ігор Терехов - віце-мер - "SQ") пішов працювати до міста.

Є дії, які потрапляють під різні статті Кримінального кодексу. Ось, наприклад, Слиш: адже його ще не чіпали - чому він обурений? Працює на випередження? У Великому Бурлуку, де він був головою адміністрації, впала водонапірна башта, Великий Бурлук залишився без води. Району виділили мільйон гривень на її відновлення, замість цього вони там побудували щось незрозуміле, взагалі без проектної документації. Що це, ніхто не може зрозуміти, тому що проблему води вони так і не вирішили, а побудований бетонний чан, виявляється, з'їв весь бюджет. На місце виїжджав Дулуб (Валентин Дулуб, віце-губернатор - "SQ"). За його словами, вихід із ситуації один: розламати цей чан і на його місці побудувати нормальну водонапірну башту. Виходить, ми ж вдруге витратимо на це бюджетні кошти. Я ж не кажу, що Слиш їх украв. У цьому буде розбиратися міліція.

Гацько теж заявляє про переслідування. А він узяв мільйон гривень з бюджету і передав котельні лікарняного комплексу, щоб вона розрахувалася за борги з газу. Але котельня - це комерційна структура, причому його комерційна структура. Тобто це непорядні люди і, що найголовніше, невеликого розуму: вони навіть не змогли якось завуалювати свої дії. Я думаю, що стсовно них правоохоронцями будуть прийняті серйозні заходи, а далі нехай суд вирішує. Ніякої помсти немає, але залишати їх безкарними не можна, адже люди, бачачи ситуацію, подумають, що такі вчинки сходять з рук.

- Деякі джерела стверджують, що Ви розправляєтеся в області з "людьми Шенцева", наприклад, не по своїй волі пішов у відставку голова Чугуївської райради Майстренко. Це чутки?

- У нас з Шенцевим (Дмитро Шенцев - нардеп від Партії Регіонів, який обіймав до виборів президента пост керівника Харківської обласної організації ПР і претендував на посаду губернатора - "SQ") прекрасні стосунки. Пан Майстренко пив, що заважало йому адекватно виконувати свої обов'язки. Тому ми порекомендували на цю посаду іншу людину.

- Усі знають про Ваш міцний тандем з Геннадієм Кернесом. Коли вийшло так, що Ви стали керувати областю, а він містом, багато хто чекав, що непорушність тандему похитнеться. І дійсно, невже не виникає протиріч з робочих питань? Наприклад, пов'язаних із субвенціями, боргами - тих питань, коли зазвичай місто все валить на область, а область - на місто?

- У нас в місті працює одна унікальна людина - вона працювала за всіх мерів, які були в роки незалежності, і за багатьох керівників в Радянському Союзі. Це директор міського департаменту бюджету і фінансів Тетяна Таукешева. Вона абсолютно щиро сказала, що вперше за 33 роки її роботи бачить повний взаємний робочий процес між областю і містом. Ніколи ще не було, щоб з таким взаєморозумінням вирішувалися питання, немає жодної конкуренції, немає ніяких змагальних ноток. Немає протиріч ані з приводу грошей, ні з кадрових питань.

- Ідея висунути в мери Геннадія Адольфовича - Ваша або його?

- Це була наша спільна ідея.

- Як Ви оцінюєте його роботу в якості в.о. мера, його методи роботи і, по суті, розпочату кампанію як кандидата в мери?

- У Києві люди можуть начитатися інтернету, надивитися телевізора і мати хибне уявлення про Харків. Але з адміністративних можливостей, за вмінням добиватися поставленої мети, з можливості принести користь місту - іншої такої людини немає.

Вибори роблять ноги: там, де ти будеш особисто, де поспілкуєшся з людьми, де поговориш про щось, там у тебе і буде результат. Там, де ти тільки на екрані телевізора або на білбордах, результат може бути непередбачуваний. Я ж з ним приїжджаю у двори та бачу, що його дуже тепло і добре зустрічають харків'яни.

- В одному з інтерв'ю Ви заявили, що Партії регіонів доведеться на виборах боротися за голоси виборців "у гордій самоті", тому що конкуренції практично немає. Геннадію Адольфовичу теж доведеться боротися за крісло мера на самоті? Чи ви все ж бачите тих, хто складе йому реальну конкуренцію?

- Від БЮТ піде, швидше за все, Аваков. Якщо взагалі розглядати когось, хто може набрати якісь голоси, то це, звичайно, представник БЮТ. Сьогодні в Харкові вони здатні набрати до 10%. А Білогрищенко, Швайка, можливо, ще хтось висунеться ... Ми навіть не обговорюємо такі кандидатури.

Білогрищенко працював у нас. Ми його спочатку прибрали з керівної посади, після того як з'ясували, що він намагався обкласти поборами підприємців, видаючи ліцензії. А потім, бачачи взагалі всю його марність, просто звільнили. Ця людина - не наш проект, він не технічний кандидат Кернеса, як говорили у місті. Шумілкін (колишній мер Харкова, попередник М. Добкіна - "SQ") не піде на вибори, а якщо і піде, то не стане мером. Він багато в чому змінився.

- Нещодавно в якості можливого конкурента Г.Кернеса називали Олександра Ярославського ...

- Ми прораховували таку ситуацію. Впізнаваність у Харкові Ярославського (Олександр Ярославський - президент ФК "Металіст", куратор підготовки до Євро-2012 в Харківській області - "SQ") - 35%, Кернеса - 98%. До того ж, не думаю, що Ярославському це потрібно.

- Вам вдалося відпочити цього літа?

- Був тільки на рибалці. Відпочивати будемо після виборів.