Пресс-конференция руководителя ХОО КИУ М.Камчатного, на которой будут представлены результаты проекта по обучению депутатов местных советов и их помощников в Харьковской областиПрес-конференція керівника облвідділення Комітету виборців України М.Камчатного, присвячена результатам проекту з навчання депутатів місцевих рад та їх помічників

- Доброго дня шановні журналісти. Як ви знаєте, 8 квітня ми презентували даний проект громадськості, його метою було підвищення загального теоретичного рівня знань, а також практичних навичок депутатів місцевих рад та їх помічників. Нагадаю, ідея проекту виникла після того, як протягом багатьох років ми займалися моніторингом діяльності місцевих депутатів. Ми завжди дивилися на цю проблему з одного боку, тобто вимагали від народних обранців виконання тих обіцянок, які вони озвучували в своїх програмах, а також, відповідно до закону про статус місцевих депутатів, виконання функцій, які закладені в законі. Але протягом цих років ми бачили, що є ще інша сторона медалі, а саме те, що у депутатів місцевих рад, особливо це стосується невеликих міст, відсутні знання, не кажучи вже про навички, які необхідні для ефективного представництва інтересів громади. Виникла ідея провести навчання і дати ті необхідні знання, які повинні в майбутньому стати в нагоді для роботи депутатів. Інновація полягає в тому, що ми заглибилися в райони області і зробили акцент на депутатах районних і міських рад в області. В цілому в Україні проводилися різні навчання депутатів, але далі обласного центру вони не йшли. Ми вирішили піти іншим шляхом, і наша гіпотеза виявилася вірна: чим далі від обласного центру, тим менше депутатів знає про те, чим взагалі повинен займатися депутат на сесії, в комісіях, яка основна законодавча база для його діяльності, які ключові фінансові аспекти розглядає рада. Також цікава тема зв'язків з громадськістю, як налагодити ефективні взаємостосунки з виборцем. Даний проект був короткостроковим. Протягом квітня ми підготували посібник, до якого увійшли основні практичні рекомендації наших тренерів, а також витяги із законодавчих актів України, необхідні для діяльності народних обранців. Протягом трьох місяців (травень, червень, липень) було проведено 13 семінарів, у яких взяли участь понад 420 народних обранців, з них близько 380-ти - депутати 17-ти районних і 15-ти міських рад, їх помічники, решта - голови сільських і селищних рад. У рамках семінарів розглядалися теми, що стосуються місцевого самоврядування, організації і роботи місцевої ради, визначення компетенцій місцевих рад у фінансовій сфері.

Крім того, в рамках проекту видано і безкоштовно розповсюджено практичний посібник для депутатів місцевих рад. До нього увійшли практичні рекомендації експертів, а також витяги з основних законодавчо-нормативних актів, необхідних депутатам для роботи.

Ми побачили, що на дуже низькому рівні знаходиться розуміння фінансово-господарської діяльності, а найбільший інтерес викликав блок зі зв'язків з громадськістю. Ми розглядали питання взаємодії з виборцями, ми розглядали, як повинна працювати громадська приймальня, як проводити прийом, як працювати зі ЗМІ.

В цілому, ми впевнені, що отримані знання будуть використані депутатами в подальшій роботі і допоможуть їм швидко адаптуватися в раді, ефективно працювати в комісіях і на сесіях. Це в свою чергу сприятиме більш ефективному вирішенню актуальних проблем мешканців громади, що позитивно позначиться на розвитку самого місцевого самоврядування.

Ми також дали свої рекомендації. Зокрема, на нашу думку, місцевій владі необхідно прийняти програму підвищення загального рівня теоретичних знань і практичних навичок депутатів місцевих рад. Окрім того, місцевій владі необхідно проводити регулярне навчання народних обранців, а політичним силам, які представлені у місцевих радах, регулярно проводити навчання своїх депутатів. Також ми б рекомендували на рівні області впровадити окрему програму з підвищення загального рівня знань і навичок для голів сільських і селищних рад.

У планах у нас були заходи для депутатів Харківської міськради та їх помічників. У процесі підготовки ми дізналися, що для них уже є така навчальна програма, і вона регулярно проводиться. Саме у той час, коли ми планували провести семінар, міськрада організовувала свій захід з навчання. Тому ми вирішили не проводити семінар для депутатів міськради, а провести додаткові семінари для депутатів районів та міст області. В результаті ми провели більше семінарів для депутатів Харківської райради, міст Південний, Люботин і Мерефа. Я думаю, що ми зробили правильно, тому що охопили депутатів, яким дійсно це необхідно.

- Хто фінансував цей проект?

- Національний фонд підтримки демократії (США).

- Хто був обраний як педагоги?

- Це була група викладачів, серед яких були, як я називаю, академіки, які викладають схожі курси у себе у ВНЗ, зокрема, в Академії управління при президенті України, а також люди, які не мають академічного звання, але володіють практичними навичками та були колись депутатами місцевих рад. Загалом, це було поєднання теоретичного і практичного дослідів.

- Можна сказати, що такий проект реалізований уперше в Україні?

- Скажімо так: настільки заглибилися вперше. А в обласних центрах ці заходи проводилися, в основному, всеукраїнськими громадськими організаціями. Але в такому форматі, який ми запропонували, проводилося вперше.

- На вашу думку, який усе-таки рівень знань депутатів місцевих рад?

- Ситуація неоднозначна: чим далі від обласного центру, тим гірше. Наприклад, на одному з семінарів в одному місті на питання про те, яка кількість депутатів необхідна для затвердження питання, нам відповіли, що необхідна більшість присутніх. Це неправильно: необхідна більшість від складу депутатського корпусу. Тобто ми відразу визначили, що рівень недостатньо високий. Усі дякували нам за те, що ми цей захід починаємо, хоча, на мій погляд, у цьому необхідна комплексна участь місцевої влади.

З одного боку це був нескладний проект, а з іншого - було витрачено дуже багато часу на організацію. Спочатку планувалося провести кілька заходів у квітні, потім у всіх були суботники, ми багато переносили, знаходили компроміси з владою, щоб усе пройшло успішно. У березні ми відправляли листи до губернатора, голови облради з проханням посприяти в організації. Вони пішли нам назустріч, і якщо виникали питання в якомусь населеному пункті, то нам сприяли. Загалом, ми охопили близько 70% рад області. Тепер ми подумаємо, як організувати такі семінари для сільських і селищних голів. Напевно, в майбутньому ми будемо робити більш короткі семінари, з розглядом в порядку денному до 2-х питань, тому що, наприклад, транспорт по району ходить 1-2 рази на день, і якщо семінар триває довго, то багатьом просто незручно добиратися додому .

- У яких приміщеннях проводилися семінари?

- У різних. Кожен семінар був розрахований на 30-35 осіб, залежно від цього і вибиралися приміщення. В основному нам надавали ті, які були на той момент вільними.

- Можете пригадати, що вас здивувало під час проведення семінарів?

- Для нас була незвичайною активність сільських рад. Нам телефонували, просилися послухати. Ми пояснювали, що комплексно семінари не розраховані на сільради, оскільки їм потрібен інший підхід, але представники сільрад наполягали і приходили, слухали.

- Які теми для депутатів були найбільш цікавими?

- Не можу сказати, що був активний зворотній зв'язок, але певний інтерес був при розгляді фінансово-господарської діяльності. Але взагалі, варто відзначити, що всі питання, які ми висвітлювали, приблизно в однаковій мірі були цікаві депутатам. Ми торкалися таких тем: організація роботи громадської приймальні, взаємодія із журналістами, організація зустрічі з виборцями, навички ораторського мистецтва, організація місцевої ініціативи, елементи організації громадських слухань, тобто все, що необхідно для ефективної діяльності депутата.

- Виходить, що за гроші американських платників податків ви навчили депутатів Партії регіонів, тому що в радах більшість саме цієї партії?

- Ви однобоко подивилися на цю проблему і забули про виборців. Ми відштовхувалися від виборця. Ми хочемо, щоб проблеми громад були ефективно донесені до місцевої виконавчої влади. Цим ефективним посередником і є депутат. Як показав досвід, депутатам, наприклад, Зачепилівської райради, навіть ніде отримати цю інформацію. Тому ми їм дали ефективні інструменти, які вони тепер будуть використовувати. А політичне забарвлення тут не має ніякого значення.

- Чи була якась анкета, де б було вказано, яка освіта у депутата, що прийшов на семінар?

- Ні, необхідності в цьому не було. Крім того, вища освіта не є еталоном ефективності в будь-якій діяльності.

- Який рівень знань був у голів сільських і селищних рад?

- Вони взагалі нічого не знають, наприклад, не знають, які документи мають право підписувати. Звідси і великий відсоток "корупціонерів", тому що вони видають довідки, які видавати не мають права. Я думаю, що було б непогано випустити якусь невелику допомогу.

- У якій формі проводився семінар?

- Було більше лекційної форми, ніж інтерактивної, але знову-таки в районах, де депутати були більш освіченими, були інтерактивні заняття. Зараз наші люди проведуть анкетування серед учасників семінарів, і ми дізнаємося, наскільки отримані знання будуть корисні їм у майбутньому.

- Питання не по темі. Деякі політичні партії, а саме Комуністична партія України та ВО "Свобода", вже заявили про те, що домагатимуться референдуму щодо відставки Харківського міського голови. У зв'язку з цим чи не вважаєте ви, що це ознака того, що почалася передвиборча кампанія до Верховної Ради?

- Ці політичні сили знаходяться на межі потрапляння або непотрапляння до парламенту, тому їм необхідно створювати якісь інформаційні приводи, щоб бути хоча б в інформаційному просторі. Ви ж бачите, що зараз уся увага зосереджена навколо судових процесів, а це знижує рейтинг тих, хто судить, і підвищує рейтинг тих, кого судять. Тому ці політичні сили бачать, що потрібно вклинюватися і щось робити, інакше вони до парламенту не потраплять. Що стосується самих референдумів, то я до них ставлюся негативно і вважаю, що політики багато нами маніпулюють, у тому числі і через референдуми. Як можуть люди розбиратися у вузькопрофільних питаннях? Цим повинні займатися експерти.