Пресс-конференция К.Бондаренко

К.Бондаренко:

- Доборого дня. Зараз я як заступник голови партії "Сильна Україна" (СУ) їжджу Україною. Вже об'їхав практично усі регіони. Зрозуміло, що партія готується до виборів до місцевих рад. Для нас це дуже важливе й відповідальне завдання. Для СУ це буде бойовим хрещенням, це буде перша кампанія, в якій ми будемо брати участь. Сьогодні соціологи дають нам дуже високі рейтинги. Для нас дуже важливо, щоб ці рейтинги трансформувалися у реальні голоси, довіру виборців. Важливо, щоб ті ідеї, які ми висуваємо, а саме реформування всіх сфер суспільства, ідеї створення нового суспільства були втілені в життя.

Практично всюди мені доводиться чути одні й ті ж питання: усіх цікавить стан справ у сьогоднішньому суспільстві, запитують, де ми знаходимося - у владі чи опозиції. Задають питання, пов'язані з Податковим кодексом, запитують, чи не збирається Сергій Тігіпко іти з влади. І я практично всюди говорю одне і те ж: так, ми сьогодні є політичною силою, яка перебуває не в опозиції, але назвати нас партією, яка знаходиться у владі теж складно. Так, наш лідер у владі, але він там з однією умовою, що уряд буде виконувати програму, з якою С.Тігіпко йшов на вибори. Для нас дуже важливо те, що 3 червня цю ж програму підтримав і президент України Віктор Янукович. Сьогодні приємно відзначити, що з більшості моментів В. Янукович знаходиться ближче з ідеологічних моментів до СУ, ніж до інших політсил. Що стосується того, чи збирається С. Тігіпко іти з влади, скажу: він прийшов у владу не для того, щоб здійснювати демарші, він прийшов туди працювати і не збирається йти. Скоро він піде у відпустку, щоб щільно зайнятися діяльністю, пов'язаною з партією. Партія йде на вибори і С.Тігіпко теж вирішив присвятити частину часу виборчої кампанії. Зараз він знаходиться в Одесі.

Що стосується інших моментів, пов'язаних з Податковим кодексом, різними нововведеннями, які зараз складно назвати реформами, швидше за все це деякі моменти, спрямовані на стабілізацію ситуації в країні. Можу сказати одне: давайте дочекаємося остаточного варіанту кодексу. Він буде докорінно відрізнятися від того, що було в першому читанні.

І ще одне. Повертаючись до діяльності партії саме в Харкові та в регіоні, можу сказати, що обласна організація СУ вважається у нас однією з кращих. За останніми соцопитуваннями, які ми отримували, харківська організація є однією з чотирьох обласних організацій-флагманів. За це велике дякую керівництву організації.

А.Моченков:

- Доброго дня. Ми тільки прибули з обласної партійної конференції, де висувалися 50 кандидатів від СУ за списками, а також висунули кандидата в мери Євгена Гуткова. Це дуже гідна людина. Досить довго ми підходили до питання, хто СУ буде представляти в органах влади, але нарешті зупинилися на кандидатурі, за яку сьогодні одностайно проголосували. Думаю, що Євген Жаннович - це та людина, яка потрібна Харкову.

Харківська облорганізація СУ сьогодні налічує близько 8 тис. осіб. Думаю, що до кінця жовтня це буде 10 тис. осіб. По країні більше 85 тис. членів партії.

- На ваш погляд, за рік після президентських виборів рівень довіри харків'ян до СУ збільшився, або залишився таким самим? І взагалі хочеться почути ваш погляд на політичні розклади стосовно Харкова.

К.Бондаренко:

- Ми розуміли те, що для молодої політичної сили дуже важливо створити свій ядерний електорат. Як правило, ядерний електорат нарощується досить повільно. Ми можемо говорити сьогодні про те, що ми цей електорат маємо, він залишається з нами, залишається практично непорушним. Частина людей, які підтримали С. Тігіпка і хотіли бачити в ньому опозиціонера, після його рішення йти до уряду відійшли, але прийшли інші люди. Можу сказати одне: наша політична сила на місцевих виборах готова продемонструвати результат не гірше, ніж на президентських.

- Ви молода партія, тому навряд чи візьмете більшість у радах. Як ви бачите можливість впливу досить невеликої групи людей у радах на прийняття рішень, які ви вважаєте політично доцільні? Чи є у вас розроблений механізм для прийняття рішень?

- Механізм існує завжди. Можна впливати на прийняття тих чи інших рішень, перебуваючи у владі або в опозиції. Є різні варіанти: опозиція може впливати через ті комітети, які вона контролює, через лобістські рішення, через систему домовленостей. І при владі можна впливати. У нас є варіанти так званої "золотої акції", що теж дає можливість впливати на ситуацію в тій чи іншій раді. У будь-якому разі, у нас немає чіткої установки, і наші центральні органи не дають чіткої установки, де повинні бути наші депутати, з ким їм блокуватися. Головне, щоб це блокування давало два результати: щоб воно не викликало відторгнення в електорату, не давало приводу компрометувати нашу політичну силу, а також, щоб була результативність дій.

А.Моченков:

- Ми розуміємо, що, як мінімум, будемо другою силою після Партії регіонів, хоча думаю, що у деяких містах обласного значення ситуація може змінюватися кардинально. У Чугуєві, Харкові ми відчуваємо, що у нас є підтримка електорату. Третьою силою після нас буде "Батьківщина". Думаю, саме ці три сили будуть формувати ради. Якоїсь кардинальної більшості в жодної сили не буде. Тому потрібно буде в будь-якому випадку домовлятися, це потрібно буде робити будь-якій партії і будь-якому меру.

- Питання до кандидата в мери. Скажіть коротко, тезово: з чим ви йдете на вибори, що ви готові запропонувати харків'янам і чи будете ви критикувати або підтримувати дії нинішньої міської влади?

Є.Гутков:

- Ми йдемо у владу працювати, не воювати. СУ - це партія реформаторів, нових лідерів. Ми йдемо у владу, щоб проводити реформи. При реєстрації мене кандидатом у мери я вам озвучу повністю свою програму. Основне, що буду пропонувати: реформа ЖКГ, охорони здоров'я, освіти, медицини та спорту.

Чи будемо з кимось домовлятися або йти в опозицію? Можу сказати: будемо працювати з усіма партіями, з якими наші ідеї близькі, з тими, хто пропонуватиме ділові, конкретні пропозиції щодо поліпшення життя харків'ян.

- Питання до Є.Гуткова. Ви озвучили реальні проблеми, які стоять перед міським головою, але основне завдання мера - це розподіл фінансових потоків. Наскільки ви сьогодні готові вирішувати подібні проблеми?

- Я все життя був господарником, усе життя перебував на керівних посадах. Що стосується бюджету, за 2009 р. Харків недоотримав 2 млрд. грн. Природно грошей не вистачило на всі необхідні витрати. Одне з головних завдань мера - це максимально наповнити бюджет. Природно, потім його правильно розподілити. Основна больова точка - це розбазарювання земель. Основне завдання - землі продавати через аукціони. Думаю, що гріх не використати місце розташування Харкова, адже він знаходиться на перехресті всіх магістральних шляхів. Потрібно піднімати машинобудування. Потім ВНЗ - це дуже велике наповнення бюджету, це ринкова інфраструктура, ми навчаємо дуже багато іноземців. Одне з основних завдань - це підтримка малого і середнього бізнесу. Ось ці основні завдання я буду вирішувати, якщо мені довірять харків'яни.

- Коли сьогодні висували кандидатів у депутати міськради (а завтра будете висувати і до облради) і на пост мера, наскільки були враховані результати проведеного вами праймеріза? Як були враховані результати партійного і народного праймеріз ?

А.Моченков:

- Праймеріз ми проводили вперше, і, звичайно ж, було б неправильно ці результати класти в основу формування списків. Тому що питання, пов'язане з підбором майбутніх депутатів, досить багатофакторне. Повторюся, у нас все-таки електорат емоційний, тому часто у нас при проведенні народного праймеріз могла отримати досить високу оцінку красива дівчина. Але ми говоримо, що краса - це необхідна умова, але недостатня. Потрібен великий досвід, щоб займатися державним управлінням. Тому є певні розбіжності, але, тим не менш, до першої десятки потрапили люди, які отримали народне визнання.

До першої десятки потрапили люди, яким притаманний сплав молодості та досвіду. У нас до міськради другим номером йде керівник підшипникового заводу, йде в списках керівник плиткового заводу, Курязького домобудівного комбінату. Це люди, які мають великий досвід. У той же час, йде молодь - керівники малого та середнього бізнесу: Лесик, Яровий, Гуляєв. Ці люди досить успішні, у них немає досвіду державного управління, але у них є достатньо перспективи.

К.Бондаренко:

- Я не був присутній на конференції, але можу розповісти про те, як керівництво партії рекомендувало підходити до результатів праймеріз. Було прийнято рішення, що необхідно враховувати результати праймеріз для того, щоб переможці праймеріз складали перші п'ятірки до тих чи інших рад. У більшості випадків результати народного праймеріз і результати партійних праймеріз збіглися. Тому, висуваючи, підтримуючи тих чи інших людей, ми не помилилися.

- Андрій, ви близько року тому заявляли, що несанкціоновано знімали по місту рекламу вашого лідера. Чим закінчилася ця історія, чи можна це вважати політичним тиском на вас?

А.Моченков:

- Дійсно, досить складно проводити вибори і займатися підбором кандидатів, дуже великий тиск на місцях. Люди навіть іноді відмовляються брати участь у виборах. У тому числі і з білбордами, так, була ситуація, коли їх знімали. Існує певна заборона на вільне волевиявлення на рекламних площинах в місті. Є складнощі у районах, була ситуація, коли перша п'ятірка відмовлялася висуватися, тому що з ними проводилась певна робота. Це було у Великому Бурлуку. Доводилося їхати і вмовляти людей.

К.Бондаренко:

- Подібна ситуація у нас відстежується і в інших регіонах, там теж дуже складні взаємини із владою. Це відповідь на питання, де ми знаходимося і чи є спільниками з Партією регіонів. Можу сказати, що дуже часто визначається ставлення до нашої політичної сили тим, наскільки місцева влада готова й бачить можливість знаходити компроміс. Наведу приклади: серпень, гучна ситуація навколо Одеської області, м. Ізмаїла. Губернатор фактично своїм вольовим рішенням припинив дострокові вибори мера Ізмаїла, де наш кандидат фактично перемагав, за всіма соцопитуваннями він отримував близько 50% голосів підтримки. Спочатку виявлялася тиск, а за день до виборів прийшла міліція, були вилучені бюлетені і вибори були зупинені. Ніхто не поніс ніякого покарання за це. Закарпатська область: серйозний тиск чинився на представників СУ. Там ставилося питання: або ви переходите до іншої партії, або йдіть з роботи. Намагалися їх захищати, виходили на перших осіб Партії регіонів, але це ні до чого не призвело. У багатьох областях все-таки вдалося захистити наші позиції. Наприклад, у Дніпропетровській області, де була дуже сильна конфронтація між губернатором і нашою партією, де не хотіли перереєструвати нашу партію. Тут ми свої позиції відстояли. У Луганській області ми досі перебуваємо в конфронтації з місцевою владою щодо перереєстрації партії. У деяких західно-українських областях губернатори просто говорять, а навіщо нам СУ в регіоні, у нас є своє бачення, скільки ми повинні отримати на виборах, а ви наші прямі конкуренти. Так, сьогодні можна говорити про таке: на майбутніх виборах не буде спільників, жодна політична сила не може розраховувати, що вона буде спільником іншої політичної сили, буде жорстка конфронтація між усіма, оскільки йдеться про конкретні голоси, конкретні відсотки і про конкретний вплив на діяльність органів влади.

Є.Гутков:

- Хочу додати, що той тиск, пресинг, які правляча партія робить на свої конкурентів - це прояв слабкості.

- Питання до Костя як до відомого політолога. На ваш погляд, які партії будуть представлені в радах після виборів і наскільки результати партій будуть відрізнятися по регіонах?

- Думаю, це швидше питання до соціологів, які говорять, що є шанси у 10-12 політичних сил бути представленими у радах у різних регіонах. Є політсили, які будуть представлені практично у всіх регіонах - це Партія регіонів, СУ і "Батьківщина". Можливо, я б відніс до цих політсил і "Фронт змін", представництва якого будуть теж у деяких областях. На сході будуть також представлені комуністи, на заході - представники ВО "Свобода" і "Єдиного центру".

- Скільки кандидатів у мери за Україну будуть висунуті від вашої партії?

- У нас ще не висунуті кандидати, на сьогодні у нас розглянуті більше 70 кандидатур, у той же час це ще не межа, триває внутрішня дискусія. Ще на загальнопартійному форумі ще на початку вересня було представлено близько 15 кандидатів і можу сказати, що за останні три тижні були прийняті рішення по більш ніж 50 кандидатів у мери.

- Програмні тези кандидатів по регіонах сильно відрізняються, або проблеми в областях практично одні й ті ж?

- Приблизно проблеми одні й ті ж, визначаються вони емпіричним шляхом, шляхом накопичення бази даних тих чи інших питань. Скажу, що для нас, наприклад, проведення праймеріз було цінним ще й тим, що ми в режимі живого спілкування могли дізнаватися про ті чи інші проблеми, які, можливо, вислизають від діючих політиків чи соціологів. Тому ми створюємо свої програми виходячи з накопиченої бази даних. І другий момент - це переважні програми, які розробляються у конкретних населених пунктах територіальних одиниць. Для нас важливо створювати програми для міст, сіл, селищ, в яких мешкають люди, оскільки програми для областей, районів повинні створюватися на основі от цих програм, про які я щойно сказав, шляхом якогось об'єднання програм воєдино.