Новый этап в деле Тимошенко, "мусорная" неразбериха и парковка по новым ценамКраїна вже остаточно прокинулася від свят: новин минулого тижня було багато. ЗМІ та громадськість продовжують стежити за подіями, пов'язаними з Юлією Тимошенко, - благо, їх не стає менше. Влада Харкова роз'яснювала, чому підвищення квартплати виправдане, а тариф за вивезення сміття виявився трохи більшим, ніж говорили спочатку. Крім того, харків'яни тепер платитимуть за паркування транспорту за новими тарифами.

Минулого тижня життя під стінами Качанівської колонії, як завжди, вирувало. Крім двох "святкових" мітингів прихильників Юлії Тимошенко - на Хрещення і в День соборності, театралізоване шоу провели ще й студенти спільно з депутатською групою "Молоді регіони". Вони показали спектакль "Сказ про золотий газ для українського народу" і швидко зникли в мікроавтобусі. Нечисленні глядачі припустили, що це була втеча від преси. Преса насправді вже втомилася мерзнути під стінами колонії. По суті, всі подібні акції розраховані не на головного в'язня країни, яка все одно їх не побачить, а саме на журналістів. Качанівська колонія знаходиться досить далеко від центру міста, де в основному зосереджені редакції ЗМІ. Ця обставина, а також прогнозовані сильні морози, напевно, зменшать і кількість акцій біля жіночої колонії, і кількість їх згадувань у ЗМІ.

Друга група новин, пов'язаних з Тимошенко, починалася зі слів "не пустили": до неї не пустили народних депутатів від БЮТ, які відвідали Харків у великій кількості, і посла Франції з прав людини. Чому їм було відмовлено і хто все-таки може бачитися з екс-прем'єром?

Справа в тому, що Юлія Тимошенко перебуває у двох статусах - засудженої та слідчої заарештованої. І якщо в першому випадку вона має право на зустрічі й відвідування, то у другому, відповідно до закону, немає. На думку нардепів від БЮТ, така ситуація створена навмисне.

Однопартійці Юлії Володимирівни хотіли, щоб для прискорення розслідування у справі, пов'язаній з "Єдиними енергетичними системами", воно було передане управлінню СБУ в Харківській області. Вони заявили про намір наполягати на розширенні кола офіційних захисників Юлії Тимошенко, посилаючись на те, що за законом їх може бути необмежена кількість. Якщо народні депутати від БЮТ отримають такий статус, їм нібито не можуть перешкоджати зустрічатися з Ю.Тимошенко.

Дійсно, на сьогодні як захисники людини, яка притягається до участі в кримінальній справі, допускаються як адвокати, так і інші фахівці в галузі права, які, за законом, можуть надавати правову допомогу. Можливо, серед депутатів від БЮТ багато правознавців. Але на практиці ж до захисту в кримінальному судочинстві підозрюваного, обвинуваченого чи засудженого допускають лише адвокатів. Інших фахівців у галузі права допускають, тільки якщо йдеться про потерпілих, свідків і т. д. Так що питання про допуск захисників вирішується слідчим, а на етапі судового розгляду справи - суддею.

Поки ж нардепам довелося задовольнятися екскурсією територією колонії за винятком блоку, в якому перебуває екс-прем'єр-міністр: вони змогли побачити тільки вікна її камери.

Посла Франції з прав людини теж не пустили до Тимошенко, відмова була мотивована проведенням слідчих дій. Як потім заявив Сергій Власенко, адвокат Тимошенко, слідчі дії в день візиту посла тривали лише 15 хвилин і були лише надуманим приводом. Посол був обурений тим, що не побачився з екс-прем'єром, справедливо зауваживши, що якби клопотання про відвідування Тимошенко було складене з порушеннями, його повинні були повідомити про це заздалегідь або ж попередити про заплановані слідчі дії.

Чому насправді не пустили посла - загадка. Якщо вірити керівництву колонії, Тимошенко утримується в хороших умовах: камеру площею більше 30 квадратних метрів вона ділить з ще однією ув'язненою, їй доступна медична допомога, вона харчується переданими перевіреними продуктами. За словами посла, він приїхав, щоб зібрати інформацію, і якщо все розказане про умови перебування Тимошенко - правда, то посол би поїхав задоволений і передав відповідні відомості міжнародній громадськості. Однак усе вийшло, як завжди: надмірні заборони породили чергові чутки та підозри, що у Тимошенко не все так добре, як розповідають.

Поки ж бачитися з екс-прем'єром можуть тільки її дочка й адвокат. На початку січня слідчий СБУ дав Сергію Власенку дозвіл на постійне відвідування підзахисної. Доньці екс-прем'єра Євгенії Тимошенко дозволили відвідувати матір двічі на тиждень. Зазвичай жінки, які відбувають покарання, мають право на триденне побачення з чоловіком раз на три місяці. Короткі побачення - до чотирьох годин - дозволені раз місяць. На цьому тлі щоденні відвідування для адвоката і зустрічі з дочкою двічі на тиждень говорять про привілейоване становище Юлії Володимирівни.

Як і хотіли соратники екс-прем'єра, 18 січня кримінальну справу стосовно Тимошенко було направлено до слідчого відділу управління СБУ в Харківській області. А вже ввечері 20 січня прес-центр СБУ відрапортував про завершення розслідування.

Тимошенко звинувачується в організації ухилення від сплати податків на загальну суму більше 4,7 млн.грн., розкраданні і замаху на розкрадання бюджетних коштів шляхом незаконного відшкодування понад 25 млн.грн. податку на додану вартість, службового підроблення та в ухиленні від сплати 681 тис. грн. прибуткового податку. За три дні до цього, 17 січня, набув чинності закон про декриміналізацію деяких злочинів, відповідно до якого виключена кримінальна відповідальність за вчинення окремих протиправних дій, у т.ч. приховування валютної виручки. У зв'язку з цим кримінальну справу стосовно екс-прем'єра, що стосується діяльності "Єдиних енергетичних систем України" в частині організації приховування валютної виручки, було закрито. Однак на сайті СБУ підкреслено, що розслідування справи з інших епізодів, а саме щодо організації ухилення від сплати податків на суму понад 10 млн.грн. та замаху на розтрату коштів державного бюджету в сумі 405,5 млн.дол. США, триває.

Ю.Тимошенко та її адвокат почали знайомитися з матеріалами кримінальної справи. Скільки триватиме ознайомлення - сказати складно. З матеріалами першої кримінальної справи Тимошенко знайомилася досить довго, проте тоді вона була на волі.

Який насправді стан здоров'я Тимошенко, точно невідомо: з одного боку, лунають заяви її дочки, адвоката і прихильників про те, що екс-прем'єру дуже зле, з іншого - запевнення керівництва колонії та МОЗ у тому, що стан її здоров'я стабільний. Захворювання, через яке Тимошенко начебто не могла пересуватися, довго не називали нібито з етичних причин, і це породило в народі безліч чуток. Проте останнім часом діагноз Тимошенко вже перестав бути таємницею: багато ЗМІ з посиланням на медиків написали, що у неї міжхребцева грижа. Залишилось гадати лише про ступінь складності захворювання: знову ж таки, з одного боку, зі слів адвоката і дочки Тимошенко, ми дізнаємося, що вона нібито не може пересуватися і вимагає ходунки, з іншого боку, комісія МОЗ стверджує, що в подібних спеціальних реабілітаційних засобах необхідності немає.

Однією з основних інтриг найближчого часу стане рішення про те, який суд буде розглядати нову справу Тимошенко. Можливо, це буде Київський районний суд Харкова (на території цього району знаходиться управління СБУ, який проводив розслідування), а можливо, один із судів Києва (за місцем скоєння злочину). У такому випадку знову постане питання про переведення екс-прем'єра з Качанівської колонії Харкова до установи виконання покарань Києва.

Так що політичне забуття Юлії Тимошенко найближчим часом не загрожує. І, як показують останні соціологічні опитування, перебування лідера опозиції у в'язниці, як не блюзнірськи це звучить, є запорукою стабільного зростання рейтингу головної опозиційної сили країни.

Минулого тижня пролунало багато заяв, пов'язаних з ЖКГ. З тарифом на вивезення сміття (нагадаємо, ця послуга була виведена з квартплати і з січня повинна оплачуватися окремо) вийшла плутанина. Спочатку, в листопаді, був оприлюднений один розмір тарифу: 8 грн. 40 коп. з одного прописаного у квартирі мешканця. Однак коли в січні харків'яни почали отримувати квитанції, то виявили там іншу суму: 9 грн. 50 коп. На спеціально скликаній прес-конференції директор Департаменту житлового господарства міськради Роман Нехорошков розповів, що спочатку оприлюднена сума була не уточненою і неостаточною: її сформували без урахування вивозу негабаритних відходів і самої утилізації.

Загалом з новим тарифом і навіть зі нормою виробництва відходів у розмірі 6 літрів з людини на добу, що злегка здивувала, можна погодитися. Адже не можна не визнати, що ситуація з прибиранням сміття в Харкові в останні роки стала значно кращою. Показово, що виведення цієї послуги зі складу квартплати і зростання її вартості співпали з підвищенням самої квартплати: з 1 січня її розмір теж істотно зріс. Підвищення квартплати міська влада пояснювали зростанням в Україні розміру мінімальної зарплати і цін на витратні матеріали, необхідні для утримання житлового фонду.

Проте ці доводи, мабуть, не є аргументами для прем'єр-міністра України Миколи Азарова, який 18 січня на засіданні Кабміну піддав жорсткій критиці тих керівників органів місцевої влади, які допустили зростання тарифів ЖКГ у своїх регіонах. Прем'єр заявив, що вони скористалися ліквідацією державного органу, який відповідає за ціни, і з 1 січня підвищили квартплату так, що в середньому в країні вона зросла на 8,3%. Прем'єр доручив керівнику Мінрегіонбуду до найближчої середи
підготувати звіт про заходи, які необхідно прийняти уряду, міністерству і регіональним адміністраціям, щоб припинити "тарифний розгул".

Коли журналісти поставили харківському міському голові Геннадію Кернесу питання про те, чи не доведеться Харкову після заяви прем'єра знижувати квартплату, він відповів, що не бачить для цього підстав. За словами мера, мабуть, прем'єр хотів звернути увагу профільного міністерства на ті регіони, де рішення приймаються з порушенням законодавства, проте в Харкові все пройшло за законом.

Цього тижня ми дізнаємося, чи торкнеться Харкова гнів прем'єра. Але в будь-якому випадку можна відзначити, що харківська влада винайшла спосіб підвищення квартплати без, власне, підвищення саме її. Адже враховуючи те, що квартплата складається з декількох послуг, можна і далі йти вже випробуваним шляхом і не підвищувати саму квартплату, а виводити з неї окремим рядком ті чи інші послуги. Наприклад, плату за обслуговування ліфтів.

З 21 січня в Харкові почали діяти нові тарифи на паркування транспортних засобів. Дивує, що міська влада тільки зараз взялася за це джерело поповнення бюджету: ціни на паркування не переглядалися з 1997 р. Нові тарифи становлять від 2 до 5 грн. на годину: грубо кажучи, за годину денного паркування потрібно платити 5 грн., нічного - 2 грн. Будь-який автомобіліст скаже, що суми, які раніше називалися паркувальниками, вражали своєю різноманітністю. Іноді на питання "скільки?" лунала відповідь "скільки дасте". Далеко не завжди паркувальник міг показати документи, що підтверджують його право стягувати плату. Тепер, за словами керівництва недавно створеного КП "Харківпарксервіс", паркувальники забезпечені касовими апаратами, бейджами, одягнені в яскраво-зелені костюми, а на самих парковках встановлені відповідні знаки.

Установку паркоматів, які повинні були з'явитися в містах України з 1 січня, перенесли на квартал. Судячи з того, як грунтовно влада підготувала працівників "Парксервісу", паркомати можуть і не з'явитися до заявленого терміну або будуть працювати паралельно з паркувальниками. Саме створенея нового КП "Харківпарксервіс" було обгрунтоване тим, що цього вимагає інвестор проекту з встановлення паркоматів. КП "Муніципальна парковка", яке раніше займалося стягненням плати за паркування, тепер цього права лишилось і займається обладнанням стоянок для таксі, зупиночних павільйонів і т.д.

Проект запровадження паркоматів досить дорогий: вартість встановлення одного такого апарату коливається від 15 до 50 тис.грн., а всього їх потрібно більше 90. Зараз міська влада заявляє про те, що в міському бюджеті коштів на закупівлю паркоматів немає і вивчається можливість змішаного фінансування цієї програми. Мабуть, інвестора проекту все-таки немає, або він був, але змінив свої плани.

Паркомати працюють уже в багатьох містах України. Їх впровадження зазвичай супроводжується безліччю проблем, пов'язаних, зокрема, з шахрайством і вандалізмом. В Ужгороді, наприклад, городяни досить довго оплачували паркування через паркомати, поки хтось із журналістів не вирішив поцікавитися, куди йдуть гроші. З'ясувалося, що фірма-отримувач коштів не має відношення до муніципалітету, а зазначені в чеку номери телефонів належать людям, які нічого не підозрюють. У всіх містах влада стикаються з хуліганами і в підсумку починають витрачати гроші на модернізацію та установку більш дорогих антивандальних паркоматів.

Представники громадських організацій Києва заявляють, що "Київтранспарксервіс" встановив необгрунтовано високі тарифи на паркування в столиці, приховує більшу частину виручки з парковок і закуповує паркомати за завищеною ціною. Підприємство сплатило до бюджету Києва за півроку 5,5 млн. грн. податків і зборів, при тому що обслуговує 1400 парковок, на яких налічується 89 тисяч машино-місць. Навіть за мінімальної суми прибутку в 10 гривень з одного місця, загальна виручка підприємства повинна становити понад 300 млн.грн. на рік.

Сам паркомат дуже схожий на стандартний автомат для поповнення рахунку. По суті, це він і є (там можна поповнити рахунок мобільного), тільки забезпечений додатковою програмою "Паркування". Процедура оплати дуже проста: вибираєш зону, в якій припаркувався, вказуєш термін паркування (не менше години, тобто потрібно або точно розрахувати час, або переплатити на будь-який випадок), даєш гроші (здачі автомат не видає), отримуєш чек і кладеш його під лобове скло. На чеку - вся необхідна інформація. Можна всього цього і не робити - автомат картати не стане, проте водієві доведеться скористатися такою опцією паркомата, як "Розблокування коліс".

Технічно нічого нового в паркоматі немає, і, за словами фахівців, таку ж програму можна "підшити" на будь-якому автоматі-"поповнювачу", яких уже досить багато. У цьому світлі гучні слова про прогрес та європеїзацію міста звучать смішно: влада просто не хоче або не може домовлятися з компаніями, які володіють "поповнювачами".

Водіям у містах, де паркомати встановлені, простіше не стало. Як і раніше, залишаються варіанти: паркуватися нишком без розмітки, офіційно платити чималі для багатьох гроші чи не платити і час від часу метушитися з блокаторами. Багато хто ностальгує за старими добрими часами, коли платили паркувальнику. У Харкові поки що вдосконалюється саме цей, останній варіант.

Однак питання установки паркоматів - частина державної програми, затвердженої Кабміном. Як будуть розвиватися події - подивимося. Можна припустити, що тема нововведень, пов'язаних з паркуванням, буде дуже популярною найближчим часом.