Населення Харківської області до 2031 р. збільшиться до 2,88 млн.осіб (у 2007 р. було 2,78 млн.осіб). Про це 15 листопада під час громадського обговорення схеми планування території Харківської області повідомив заступник директора інституту "Гіпроград" (Київ) з науки Юрій Палеха (інститут розробив цю схему - "SQ"). За словами Ю.Палехи, демографічний прогноз включений до схеми як складова частина. При розрахунку чисельності населення був взятий за основу оптимістичний варіант розвитку подій.

Як зазначив Ю.Палеха, частка людей, зайнятих у виробничій сфері області, зменшиться з 46,9% до 45,6%, невиробничій - збільшиться з 53,2% до 54%. Кількість самозайнятого населення скоротиться з 1 млн.осіб до 247 тис. осіб.

Ю.Палеха повідомив, що зараз близько 52% населення області мешкає в обласному центрі - Харкові. "Міжнародний досвід говорить про те, що таке велике місто буде притягувати до себе людей з районів області, що неправильно. Тому в схемі особливу увагу приділено планам розвитку районів області. На схемі показаний соціальний потенціал районів та ступінь їх використання, що дає можливість виправити нерівномірності розвитку", - зазначив Ю.Палеха.

Головний архітектор проекту схеми Володимир Токар заявив, що розвивати райони області планується за рахунок цілої низки заходів. Заплановано будівництво доріг через Лозову на Дніпропетровськ у Чорноморську зону, для розвитку Куп'янської зони урбанізації - на Росію через Луганську область, у рамках транспортного коридору Європа-Азія - через Ізюмську зону на Донецьк. Планується також розвивати рекреаційні зони, для чого під ці зони треба зарезервувати 435 тис.га земель для 11 рекреаційних зон. У цих зонах зможуть відпочивати одночасно 980 тис.осіб у 75 тис. установах. Найбільш перспективні зони - Північно-Донецька, Печенізька й Оскольська.

Як зазначив начальник управління містобудування та архітектури Харківської міськради Сергій Чечельницький, творцями схеми проведена велика робота, але ріже слух те, що за основу взято оптимістичний прогноз. "Відомо, що населення території збільшується тоді, коли налагоджується виробництво. Тому надалі цьому аспекту потрібно приділити увагу", - зазначив начальник управління.

За словами проректора Харківської національної академії міського господарства Владлена Семенова, розробники відзначили, що Харків може притягувати до себе передмістя, але не врахували, що зараз Харків має найпотужніший вплив на приміську зону й у зворотному напрямку. Раніше на роботу до Харкова на заводи-гіганти щодня їздили мало не з Полтавської області десятки тисяч людей, а тепер по вихідним з міста в передмістя їдуть відпочивати великі маси людей. Окрім того, на схемі із зовнішніх прив'язок враховані тільки прикордонні. "У нас крім транскордонного співробітництва з Росією є зв'язки і з Дніпропетровською областю та низкою інших регіонів. Це потрібно показати на схемі, а також показати зв'язки і з іншими регіонами країни. Я не критикую, але мене це турбує, як і те, що в області потрібно зробити нормальне планування забудови територій, забезпечивши її виконання. Люди повинні знати про це планування і повинні знати, що всі ці зони (виділені на схемі) - табу для забудови", - зазначив В.Семенов.

За словами професора Харківського державного технічного університету будівництва й архітектури Валерія Гука, в області повинні бути обов'язково зарезервовані площі під нові дороги. "У Харкові ми вже не можемо будувати дороги, не зносячи недавно побудовані будинки", - зазначив В.Гук.

Він також підкреслив, що шість транзитних доріг, які планується побудувати за схемою, не мають вводів до Харкова, і це треба виправити. Також слід передбачити зв'язок дорогами районних центрів між собою. "Двосмугові автодороги - це не дуже добре. Нормою мають стати як мінімум чотирьохсмугові з розділовим бар'єром, як це робиться в Бєлгородській області. Ще одне зауваження полягає в тому, що і Європа, і США роблять коридори для велосипедного транспорту, але розробники схеми заявили, що для Харківської області велосипедні коридори поки не актуальні", - підкреслив В.Гук.

Він також зазначив, що в схемі потрібно обов'язково передбачити лісові зони, які будуть пом'якшувати вплив спеки та холоду. "Нас на довгі роки чекають літні температури до 50 градусів у зв'язку з глобальним потеплінням, і наше спасіння - у максимальному розвитку зелених насаджень", - заявив В.Гук.

Голова облорганізації профспілки працівників ЖКГ, місцевої промисловості, побутового обслуговування Микола Тимченко відзначив, що потрібно зробити короткі вичавки зі схеми і спрямувати їх на обговорення в колективи інститутів, підприємств та громадських організацій, оскільки на слух під час обговорення складно усвідомити всі обставини. "У схемі потрібно обов'язково врахувати проблеми екології, зокрема водопостачання. Вода в Харків поставляється здалеку, і в разі її браку є плани бурити свердловини. До чого призведе облаштування свердловин - до підтоплення або до осушення окремих регіонів, - невідомо. Звичайно, це генеральний план, і його можна коригувати, але потрібно бачити перспективи вирішення екологічних проблем", - зазначив М. имченко.

Як зазначив начальник Головного управління містобудування й архітектури Харківської облдержадміністрації Михайло Рабинович, чудово те, що всі виступаючі розуміють значення схеми планування території області. "Схема ще не затверджена на сесії облради, але навіть після її прийняття співпрацю з розробниками не припиниться. Триватиме моніторинг проблем області, і фахівці "Гіпромграда "будуть з нами поруч при розробці схеми детального планування кожного міста області, вирішенні питань будівництва магістралей. Є впевненість, що вже 2011 р. Мінрегіонбуд і облрада виділять кошти на продовження розробки схеми планування території. Прошу направити схему на розгляд сесії облради для остаточного затвердження", - зазначив М.Рабінович.

Довідка "SQ". За даними "Гіпрограда", на розробку схеми було витрачено близько 2 млн.грн., вона включає 4 томи документації, в тому числі близько 20 галузевих програм. Розробка має електронний варіант.