150 лет традиций и развитияБільше 30% дорослого населення України, тобто людей віком від 18 до 60 років, палять. Палять - значить викурюють не менше шести цигарок на день. А середньостатистичний український курець споживає 16,8 сигарет на добу. Можна скільки завгодно обговорювати шкоду куріння, але факт залишається фактом: потреби третини населення країни - це величезний ринок. У вітчизняній тютюновій промисловості - кілька великих гравців: це "British American Tabacco", "Imperial Tobacco Group", "JTI" і "Philip Morris International". Київська тютюнова фабрика, що з 2002 року входить до структури "Imperial Tobacco Group", цього року святкує 150-річчя. З цього приводу керівництво компанії організувало прес-тур для журналістів.

На фабриці - два основних цехи, тютюновий і сигаретний, і кілька лабораторій, які контролюють якість продукції, що випускається. Виготовлення безпосередньо цигарок, як виявилося, не головне в тютюновому виробництві. Головне - це підготовка тютюну. Перш ніж потрапити в сигарету, він піддається тривалій і скрупульозній обробці. На лінії з підготовки сировини тютюн потрапляє у висушеному вигляді. За допомогою спеціального обладнання листя розпарюється і перестає ламатися і кришитися. У цей початковий період підготовки тютюн зовсім не схожий на той, який звично бачити в сигаретах, та й пахне він інакше. У цеху, на лініях, він нагадує вологе сіно.

Прожилки тютюнового аркуша також використовуються у виробництві. У результаті термічної обробки з них витісняється нікотин. Саме за допомогою ось такого тютюну, з листових жилок, регулюється вміст нікотину в сигареті.

Весь тютюн, використовуваний на київській фабриці, обробляється ароматичними добавками. На фабриці розповіли, що найбільш популярні - натуральні добавки з ароматами шоколаду, меду, бренді, коньяку. У приміщенні, де зібрані ємності з добавками, пахне, як у кондитерській.

З тютюнового цеху спеціальними каналами сировина подається в сигаретний цех. Через велику кількість конвеєрів він здається більш традиційним і чисто "виробничим". У сигаретному цеху робиться сигаретний папір і фільтри, виготовляються і упаковуються сигарети. Автоматично відбраковані в процесі виробництва цигарки не викидаються, а спрямовуються на переробку. З них витягують найцінніше - тютюн.

Якість продукції контролюється і безпосередньо в цехах, і в спеціалізованих лабораторіях. Працівники сигаретного цеху регулярно перевіряють випадково відібрані пачки на цілісність упаковки, повну укомплектованість і т.д. Лабораторії ведуть більш ретельний контроль: лише зовнішній вигляд цигарок оцінюється за більш ніж 240 параметрами. У хімічній лабораторії працює так звана "курильна машина". Зі швидкістю середньостатистичного курця вона одночасно "викурює" 20 сигарет, а на спеціальному фільтрі залишається те, що осіло б у легенях курця. Все це потім досліджується на вміст нікотину, смол і СО2.

Київська тютюнова фабрика входить до п'ятірки найбільших за обсягами виробництва серед підприємств "Imperial Tobacco Group" і є провідною фабрикою Східної Європи (ще є виробництва в Македонії, Киргизії і дві фабрики в Росії). 92% продукції компанії потрапляє на внутрішній ринок, 8% йде на експорт - до Азербайджану, Вірменії, Лівану, Молдови, Монголії, ОАЕ, Узбекистану. Київська фабрика обслуговує і ринок США: саме в Україні робляться сигарети "Davidoff" з додаванням ментолу, які продаються в Штатах. У наших торговлеьних точках таких цигарок немає. Працівники фабрики пояснюють це відсутністю в Україні попиту на ментолові цигарки. Є у Київської тютюнової фабрики ще один неординарний продукт - це безфільтрові цигарки з імітацією фільтра. Керівництво компанії позиціонує їх як іміджеву річ для людей, які не можуть собі дозволити або не хочуть постійно курити цигарки з фільтром.

До обладнання для виробництва цигарок цього року компанія планує вкласти більше 330 млн.грн. Ще 60 мільйонів буде виділено на розширення виробництва фільтрів і близько 3 мільйонів - на оснащення сучасною технікою лабораторій. Одна з основних проблем усіх учасників тютюнової промисловості в Україні - збільшення обороту контрафактної і контрабандної продукції: за даними "Imperial Tobacco", обсяги нелегального продукту досягають 15% усього українського ринку сигарет. У зв'язку з цим компанія має намір цього року вкласти 44 млн. грн. у впровадження системи моніторингу руху совій продукції. Це дозволить контролювати переміщення продукту і протидіяти його нелегальному розповсюдженню.

"Наша головна перевага в тому, що ми постійно розвиваємося - у технологіях, якості, підходах до ведення бізнесу, розвитку персоналу. І незважаючи на солідний вік - 150 років, Київська фабрика молода, повна сил, енергії і планів на майбутнє", - говорить керівник фабрики Микола Пеннер.

150 років - чималий термін. За ці роки Київська тютюнова фабрика пережила період становлення і лихоліття двох світових воєн (до речі, 1947 р. фабрика почала випускати нову марку цигарок на вивезеному з Німеччини обладнанні), вона кілька разів міняла власників та місця розташування. Зараз фабрика - сучасне європейське підприємство зв стабільною роботою. 150 років традицій і розвитку стали запорукою її нинішнього успіху і постійного прогресу.

Довідка. "Imperial Tobacco в Україні" - частина міжнародної "Imperial Tobacco Group". Компанія виготовляє і представляє на ринку сигаретні бренди "Davidoff", "Gauloises", "R1", "West", "Style", "Golden Gate", "Прима". Обсяг виробництва у 2010 р. склав 24,12 млрд. штук сигарет. Частка ринку компанії - 22,3% (за даними AC Nielsen за березень 2011 р.). Загальна чисельність персоналу - 1100 осіб.