Одним із важливих компонентів перемоги в українсько-російській війні є економічна складова держави. Основним стовпом цієї історії є бізнес, для якого кожен день – це ризик, оскільки ворожа ракета в секунді може позбавити підприємця як бізнесу, так і всього напрацьованого важкою працею майна.

Крім цього, бізнес повинен витримати і витримує інший аспект цієї історії, а саме - податкове навантаження. Податки для бізнесу поділяються на загальнодержавні та місцеві. У випадку місцевих податків - серед інших плата за землю та податок на нерухомість.

Для того, щоб можна було якось адмініструвати економічні, соціальні та інші аспекти суспільного ладу, був виданий наказ Мінреінтеграції №309, який поділяє території України на кілька груп. Ним визначено, що до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються три типи територій:

  • можливих бойових дій;
  • активних бойових дій;
  • активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

Відповідно кожна територія має свій пакет пільг та особливостей. Усі інші території й правила формування самого списку затверджені постановою Кабміну №1364. У ній також чітко прописано, що «території, для яких не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації РФ, вважаються такими, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованими РФ».

Це значить, що якщо якась громада є в переліку наказу №309 і в графі №4 не вказана жодна дата, тоді ця територія вважаються такою, де ведуться бойові дії або окупованою.

Якщо говорити про Харків та майже всю Харківщину, то вони в цьому наказі №309 з’явились одразу як території активних бойових дій - і перебували в такому статусі до вересня 2022 року, тобто до часу великого Харківського контрнаступу. Далі Харківська обласна військова адміністрація перевела ці території до територій можливих бойових дій.

Коли наказ №309 почав працювати, то приніс ряд податкових пільг для бізнесу та платників податку. Але Державна податкова служба України відмовились його приймати до уваги, мотивуючи це тим, що вони керуються тільки Податковим кодексом.

Оскільки така позиція ДПС йшла в розріз із взагалі існуванням переліку територій, законодавці вирішили внести зміни до Перехідних положень Податкового кодексу України. Так з’явились на світ пункти 69.14, 69.16, 69.22 пункту 69 підрозділу 10 «Перехідні положення». Там визначені території активних бойових дій та тимчасово окуповані території: вони мають право не сплачувати такі місцеві податки, як податок на землю та на нерухоме майно. Якщо брати в розрахунок постанову №1364, то все логічно, бо території без визначених дат завершення ведення бойових дій, так само як і території активних бойових дій, щоденно потерпають від атак ворога, і їх пільговий пакет має бути аналогічним. Наче б на цьому можна було ставити крапку в ситуації, але…

Тепер слід перейти до позиції єдиного фіскального органу України - ДПС (податкова служба). За результатами 2023 року бізнес, який знаходиться на територіях можливих бойових дій, не підозрюючи нічого, почав подавати декларації до податкової, як і за 2022 рік, тобто в яких відсутні нарахування податкових зобовʼязань по платі за землю або нерухоме майно. Фіскали не забарились і почали надсилати платникам «листи щастя» з вимогами «привести у відповідність до вимог діючого податкового законодавства самостійно обчислену суму податкового зобовʼязання», що суперечить положенням постанови та наказу.

Як це виглядає в реальності: якщо ти підприємець, який вирішив на власний ризик залишитись в Харкові або області, то мало того, що в тебе ринок став меншим і ти щодня маєш терпіти обстріли, так тепер отримуй повне податкове навантаження. Але якщо ти вирішиш переїхати до Львова, то там тебе зустріне велике коло споживачів, безпека, а місцева влада надасть всі пільги, адже, не дивлячись на позицію ДПС, - керівництво громади знизило ставки, аби тільки ти міг вижити, жити і розвиватись попри війну.

Коли податкові листи дійшли до бізнесу - ті почали скаржитись в місцеві ради та до народних депутатів. Харківська обласна рада і народний депутат Вікторія Кінзбурська провели кілька поспіль робочих нарад щодо цієї проблеми. Кінзбурська звернулась до Кабміну за роз’ясненням, про що повідомила на своїх ресурсах. Надалі за дорученням прем’єр-міністра заступник міністра фінансів України підтримав позицію прирівняння територій; у листі також зазначалось, що зазначена норма (постанови № 1364) є нормою прямої дії та застосовується також і для цілей оподаткування.

Надалі Державна регуляторна служба за зверненням вищезгаданої депутатки також надала свої роз’яснення з підтримкою позиції платників податків. Це роз’яснення публікує Вікторія Кінзбурська на своїх сторінках. З тексту роз’яснення стає зрозумілим, що бізнес звільняється від сплати податків в контексті постанови КМУ та наказу Мінреінтерграції, а також зазначається, що ключовим критерієм для звільнення від нарахування та сплати визначених підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 пункту 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України платежів та податків є віднесення території до території активних бойових дій (пункти 2 та 3 розділу 1 Переліку) дії або до територій, тимчасово окупованих РФ (розділ ІІ Переліку територій). Також в роз’ясненні зазначено, що при цьому, відповідно до пункту 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Кодексу, такий критерій, як «функціонування державних електронних інформаційних ресурсів» на цих територіях, немає жодного значення для цілей оподаткування.

На підставі наведеного Державна регуляторна служба України констатувала правомірність прирівнювання територіий, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, до територій, на яких ведуться активні бойові дії.

Нещодавно в мережах Кінзбурська опублікувала навіть правовий висновок Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого з позицією кафедри податкового права, яка також стала на сторону платника податку. Науковці надали посилання на широку судову практику як національних, так і міжнародних судів, як от постанова Верховного Суду від 10.02.2021 по справі №380/671/20 чи справи Європейського суду з прав людини «Рисовський проти України» , «Щокін проти України» тощо. Також було детально проаналізовано принцип правової визначеності, відповідно до якого правозастосовний орган у випадку неточності, недостатньої чіткості, суперечливості норм права має тлумачити їх на користь невладного субʼєкта (якщо однією із сторін спору є представник держави або органу місцевого самоврядування), адже якщо держава не здатна забезпечити видання зрозумілих правил, то саме вона і повинна нести негативні наслідки недосконалості нормативних положень. Це так зване правило пріоритету найбільш сприятливого для особи тлумачення законодавства, або ж «in dubio pro reo». Це означає, що навіть якщо Державна податкова служба або Міністерство фінансів нададуть своє трактування цього прирівняння територій і не стануть на користь бізнесу, то суд повинен буде всі неточності в системі координат «платник-податкова»  потрактувати на користь платника.

Ще надзвичайно цікавим є те, що конструкція саме такого прирівняння раніше визнавалась і ДПС, і Мінфіном, ба більше - вона активно застосовується ще з 2022 року. Ідеться про надбавки та додатково проіндексовані коефіціент ставки окладів для посадовців, які працюють на територіях активних та можливих бойових дій. Також така система прирівняння була вдало реалізована та як наслідок застосована відносно податкових перевірок на територіях можливих бойових дій.

Тепер вдумайтесь: якщо треба більше платити чиновнику за його роботу, бо він працює в Харкові, - це прийнятно. Якщо треба перевіряти бізнес в Харкові - це прийнятно. А от якщо треба надати податкову пільгу, яка навіть не понесе недонадходжень у державний бюджет, - це неприйнятно.

Парадокс в тому, що якщо в таких економічних умовах, які є зараз в Харкові та на Харківщині, не допомагати бізнесу, то він не зможе витримувати повне податкове навантаження. І у підприємця буде три шляхи:

  • перший - закривати бізнес, адже рентабельність з точки зору зменшеного ринку збуту, інфляції та після сплати всіх податків є невиправданою;
  • другий - оптимізувати податкове навантаження, щоб знівелювати витрати на утримання бізнесу в таких умовах;
  • третій - переїхати в ту область, де ринок не постраждав внаслідок війни, а місцева влада зустріне його пакетом пільг і послуг.

З даного запитання нашій редакції надала свій коментар Вікторія Кінзбурська, народний депутат України, членкиня комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики:

«Коли до мене масово почав звертатись місцевий бізнес, який відновив свою роботу в місті та області попри війну, то спершу я була здивована, адже як і майже всі мешканці регіону я була впевнена, що питання щодо сплати плати за землю та нерухоме майно було вирішено ще минулого року. Проте, як виявилось, - Харківська обласна військова адміністрація подали регіон до списку наказу №309 Міністерства реінтеграції як територію можливих бойових дій з вересня 2022 року. Але податківці відкинули положення абзацу 16 пункт 1 Постанови 1364 КМУ і почали вимагати від платників нарахувань податкових зобов’язань щодо місцевих податків. Бізнес, звісно, таку вимогу не сприйняв, почав діяти і звертатись до всіх представників влади. Зараз ми вживаємо всіх можливих заходів щоб це питання вирішити. Ми йдемо крок за кроком, і можливо, завершимо дискусію у Верховному суді, адже я добре розумію, що від зайнятої позиції ДПС відходити мабуть не буде. Я ставлюсь до цього як до роботи, яку просто потрібно виконати. Є також інша сторона медалі. Ситуація, якщо її добре осмислити, не те щоб обурює, але добряче злить. Поясню це так: ми всі звикли до усвідомлення того, що війна - це надовго. Не буде швидкого і казкового. Харків знаходиться за 40 кілометрів від росії, а довжина українсько-російського державного кордону в межах території Харківської області складає 315 кілометрів - ми поруч територіально, час прильоту ракети 30-40 секунд. У такій атмосфері у Харкова і Харківщини є всі шанси стати «сірою зоною» в плані економіки, адже населення як виїжджало, так і виїжджає, а отже ринки збуту товарів та послуг зменшуються. Висновок з цього такий - логічним було би зараз створювати якнайкращі економічні умови для бізнесу в регіоні, надавати максимальні пакети пільг та послаблень. Це однозначно б зменшило відтік підприємців і простимулювало б ріст бізнес-активності, але ж ні. Ми даємо «зелене світло» на податкові перевірки і плюс приймаємо прирівняння територій з принципу надбавок посадовцям, адже ті працюють в небезпечному регіоні. Разом ця формула неспівмірності і несправедливості просто перетворить нас в сіру економічну зону, у якій і з якою торгувати буде економічно невигідно. Це, по суті, зрадницька позиція, якщо говорити в розрізі регіонів. Тому я продовжуватиму цю боротьбу!» - каже депутат.

Також варто зазначити, що 8 грудня відбулась робоча нарада під головуванням віце-прем'єр-міністра України – міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Ірини Верещук, серед учасників були Вікторія Кінзбурська, Олексій Кучер (керівник Державної регуляторної служби України), представники ДПС, Міністерства фінансів та адміністрацій регіонів. За результатами наради було запропоновано ХОВА все-таки подати регіон до списку активних бойових дій, зважаючи на масові обстріли протягом 2023 року. Своє звернення до ХОВА направила і Кінзбурська, про що повідомила на своїх офіційних сторінках.

Якщо сутички навколо питання правомірності звільнення бізнесу не вирішаться шляхом порозуміння в однаковості застосування постанови КМУ №1367 та наказу Мінреінтеграції №309, то підприємцям доведеться іти до суду і покладатись уже на Феміду. Ми продовжимо слідкувати за розвитком подій у регіоні та будемо інформувати вас надалі.