- Сьогодні фактично розпочалася вступна кампанія, оскільки відбуваються перші іспити в режимі зовнішнього незалежного тестування. Воно є складовою частиною того, що кожен абітурієнт внесе, вступаючи до ВНЗ. Слава Богу, що цього року це один із вкладів, бо в попередні три роки сертифікат з оцінкою зовнішнього тестування був єдиним документом, який давав право на продовження освіти у ВНЗ. Висловлю свою особисту позицію. В останні роки була впроваджена практика зовнішнього тестування, результати якої давали право на вступ до ВНЗ. Тим самим весь шлях, який пройшла людина в середній освіті, перекреслювався, він був не потрібен!

Припустимо, учень займався дуже погано, але в силу якихось талантів, репетиторських зусиль за один місяць свого випускного року підготувався до зовнішнього тестування, не витрачав свої сили на навчання, а просто підготувався, вступив і все. Таким чином, середня освіта знецінювалися. Спочатку вона знецінювалися як би де-факто, а потім і де-юре. Адже старшокласники знали, що знадобиться тільки три іспити, які треба вчити. Так спочатку в старших класах знають, а потім дізнаються в середніх і молодших класах! І таким чином у нас зникне загальна середня освіта! Можливо, головна заслуга нашої освіти - це гарна загальна середня освіта. Цього року загроза ліквідована, оскільки ми не перекреслюємо середню освіту і середній бал атестату. До нижнього рядка доповнення до атестату будуть вписані усереднені оцінки, що потрапили до атестату. Тобто оцінка за сертифікатом зовнішнього тестування - це перша складова при вступі, усереднена оцінка атестату - друга.

Система останніх років ставила хрест і на середній, і на вищій освіті. Виходило, що університети повинні були сліпо приймати абітурієнтів за оцінками сертифіката і не могли при цьому задати своє питання, яке продемонструє здатність абітурієнта до обраної спеціальності. Думаю, ми до цього прийдемо, і у нас вийде розумна тріада, коли середній бал атестата, сертифікат зовнішнього тестування і питання ВНЗ - все це буде враховуватися при вступі. Цього року є поки середній бал атестата та сертифікат зовнішнього тестування. Сертифікат зовнішнього тестування випускники вже отримали, і це ще одна відмінність від минулих років. Вони зараз здають тести, один з яких обов'язково українська мова та література (26,5 тис. випускників пройдуть його за три дні), і два іспити, один з яких обов'язковий - це історія України або математика, залежно від вибору, приблизно по 19 , 5 тис. випускників обрали ці предмети. Деякі вирішили про всяк випадок здати і той, й інший: може, в гуманітарний напрям підуть, а потім передумають. А третій іспит (взагалі можна здати до п'яти іспитів) - це іспит, результат якого потрібен для вступу в той чи інший ВНЗ за спеціальністю, на яку претендуватимме абітурієнт. Тут теж є певні проблеми: деякі хлопці зареєструвалися до 31 березня на певні предмети, але не на ті, які їм потрібні. Таких випадків одиниці, менше 0,1%, але вони є.

До 23 червня абітурієнти будуть проходити тести, а з 15 липня можна буде подавати документи до вишів. Подавати документи можна буде до п'яти ВНЗ на три спеціальності в кожному, фактично 15 можливостей. 31 липня - крайній термін подачі документів. Приймальні комісії почнуть перевіряти, звіряти дані з Національним центром тестування, чи немає якоїсь брехні. І коли скажуть, що все чесно, то вивісять рейтинг-лист у кожному виші з позначкою "рекомендується до зарахування". Але це ще не зарахування, тому що тільки до одного ВНЗ абітурієнт зможе здати оригінали документів. І ось тут вийде, що буде маса недобору. Зі списків рейтинг-листів "рекомендується до зарахування" багато зникнуть. І буде ситуація, незвична для минулих років, - ситуація з недобором. Таким чином, зараз починається відповідальна, але вільна творчість абітурієнтів. Буде дано п'ять днів, щоб визначитися із закладом, якщо абітурієнт заслужить право вступити до кількох вишів. Тільки після цього з'явиться наказ про його зарахування.

Якщо говорити ще про особливості вступу до цього року, то я б відзначив, що з'явилося більш раціональне, розумне, соціальне відношення до пільгових категорій. Ситуація, з одного боку, дуже гуманна. Але є й інший бік. Бо все-таки поки є конкурс, він повинен проходити за критерієм знань. Держава як би має можливість створити фонд, з якого буде оплачуватися навчання у ВНЗ цих пільговиків. Це був би гарний соціальний захід. Оскільки, якщо пільговики вступають до ВНЗ просто в силу своїх соціальних або фізичних особливостей, це не зовсім справедливо стосовно всіх інших. Цього року перша спроба деякої раціоналізації цього питання зроблена: виші повинні взяти не всіх пільговиків, але не менше 25%.

- Пільговики теж мають можливість подавати документи до п'ять вишів на три спеціальності?

- Так, тут вони на рівних. Вони можуть брати участь у вступі або у формі вступних іспитів, або у формі зовнішнього незалежного тестування. У цьому їх перевага. Ще між ними буде конкурс, при цьому їм дається не менше 25% місць.

- У зв'язку з демографічним спадом найближчим часом чи намічається можливе об'єднання, укрупнення ВНЗ? Мається на увазі, що до вишів не буде конкурсів і їм не буде на що виживати.

- У Франції 90 ВНЗ, в Україні - 900. Франція в перших 10-15% за результатами освіти, Україна - в останніх 10% за результатами середньої освіти. Франція в першій десятці Нобелівських лауреатів, Україна - ні. Якщо ми будемо говорити про досягнення освіти і науки, то у Франції вони незрівнянно вище. Звичайно, нам потрібно укрупнювати. У нас просто неякісна освіта. Але зараз сферу освіти в країні очолили освічені люди. Думаю, будуть прийняті правильні заходи, щоб ситуацію зробити раціональною. Думаю, вони будуть полягати в укрупненні, в корекції величини держзамовлення, в якихось змінах у співвідношенні контрактників та бюджетників. А тепер те, про що я хочу сказати. Я згадую, як кілька місяців тому міністр освіти Дмитро Табачник був атакований за те, що він нібито виступає проти зовнішнього тестування. Шкода, я не взяв з собою, але зараз би показав вам постанову Кабміну № 1095 від 25 серпня 2004 р., підписана прем'єр-міністром Віктором Януковичем, завізований віце-прем'єром Дмитром Табачником, за яким у нас вперше з'явився документ "Про деякі питання впровадження зовнішнього оцінювання ". Він містив у собі еволюцію, поступовість. Ми тільки зараз би виходили на те, що у нас вже успішно застосовується.

- Сьогодні перший день, коли пишуться тести. Як все пройшло, чи були труднощі?

- Усі 35 пунктів тестування відкрилися вчасно, інструктори та відповідальні прибули вчасно. На світанку служба спецзв'язку привезла пакети з матеріалами, представники держслужби охорони, які були розставлені у всіх пунктах тестування, взяли ці пакети і заховали в сейфи. 86,3% зареєстрованих для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні знань в Харківській області прибули до пунктів тестування. Потім всі ці конверти були правильно і вчасно розкриті. Процедура така, що фальсифікація неможлива. А ті 13,7%, які не прийшли, це випускники минулих років. Випускники цього року приходять на тести практично завжди. У 2010 р., якщо пам'ятаєте, поряд із сертифікатами зовнішнього незалежного оцінювання цього року можна використовувати сертифікати 2008 і 2009 рр. А ті, у кого сертифікат 2007 р. і більш ранній, заздалегідь зареєструвалися на всяк випадок, тобто можуть прийти, можуть не прийти ... Це звичайна ситуація для випускників минулих років.

Є один випадок, коли сьогодні хтось користувався мобільним телефоном, його попросили вийти. Також слід сказати, що за ходом тестування в регіоні стежили 30 спостерігачів від громадських організацій та 10 представників ЗМІ.

- Яка ситуація зараз з виплати зарплати вчителям? Чи є заборгованості?

- На сьогодні ситуація найкраща, я б сказав, ідеальна: боргу із зарплати немає. Так, упродовж попередніх кількох місяців була невеличка заборгованість з терміну виплати. Ми повинні 16-го числа платити, а виплачували 18-го. Так, затримка була на кілька днів і кілька тисяч. Якщо врахувати бюджетну ситуацію, борг, який ми прийняли від попереднього часу.

- Чи є інформація від конкретних ВНЗ про недобір, скорочення спеціальностей у харківських вишах?

- Зрозуміло, що наближається, корекція мережі навчальних закладів може торкнутися нашого міста. Я ставлюся до тих, хто вірить, що Харкова це не торкнеться, і я маю для цього підстави. І занепадницькі розмови не веду.

- Нещодавно голова Харківської облради Сергій Чернов заявляв про можливість введення уроків православ'я в харківських школах. Чи розглядається ця можливість, і як ви до цього ставитеся?

- Це пропозиція розглядається. Але ці уроки повинні бути в релігієзнавчому форматі, тобто це не проведення церковних церемоній на уроках православ'я, а надання інформації про те, що таке православ'я, які інші світові релігії існують, в чому їх схожість і відмінність. Також це розглядається у факультативному форматі. Моя думка? Як державний чиновник високого рангу я, безумовно, буду виконувати всі рішення або піду у відставку, якщо відчую, що це несумісно, але, думаю, таких рішень не буде. А ось моя людська думка: усі охочі можуть прийти до церкви, і служителі церкви з величезним задоволенням розкажуть про православ'я й літературу дадуть. Але особисто мені по-людськи ближче ті країни, в яких священик до паркана школи не підійде. Щоправда, Росія активно запроваджує уроки православ'я, і не тільки в релігієзнавчому плані. Але світ дуже різний, у світі немає двох однакових систем освіти. Я не бачу нічого страшного у появі факультативу релігієзнавчого плану. Хоча, звичайно ж, виникнуть питання у представників інших конфесій. Взагалі питання, пов'язані з мовою, конфесіями і національностями, дуже тонкі, навіть на прес-конференціях краще їх не чіпати. Через них усі війни, і не тільки з використанням зброї.

- Чи отримають медалісти якісь переваги цього року при вступі?

- Цього року дуже багато медалістів. Думаю, що шкільну медаль потрібно відзначати, створити спеціальне місце вдома, зберігати, адже це результат відмінного навчання дитини. Але навчання закінчилася. Середній бал атестата буде розглядатися як одна зі складових внеску до вищої освіти, а медаль говорить про минулі заслуги, про те, що на певному етапі дитина була гарною і чудовою, але тепер треба боротися за місце під сонцем за допомогою нових засобів. Цього року медаль не дає ніяких переваг. Я вважаю, це справедливо. Так, це заслуга, але вже за те, що відбулося, за минуле, не можна ж з цією медаллю йти усе життя, претендуючи на пільги, на особливі умови.