Пресс-конференция М.Камчатного

- Доброго дня, шановні журналісти! Сьогодні ми хотіли б презентувати результати нашого початкового моніторингу старту передвиборної кампанії. Ми планували витримувати великі терміни та інформувати вас менше, але побачили, що кампанія буде короткочасною, і що всі процедурні питання проходять за три-п'ять днів і переходять в інший етап передвиборної кампанії. Тому ми вирішили, що цього разу, може, ми будемо давати трохи менше інформації, але частіше.

 

Всі ми знаємо, що на підготовку до виборів відводиться всього півтора місяці, агітаційна кампанія буде тривати протягом місяця. Моя особиста думка: це досить позитивно. Єдине погано, що політичні сили дізналися про правила гри тільки за два місяці до старту кампанії. Вийшло, що, крім політичних сил правлячої коаліції, які в думці тримали терміни виборів, інші учасники передвиборчих перегонів про них не знали. Але, так чи інакше, чому я позитивно ставлюся до коротких термінів кампанії, тому що вважаю, що цього цілком достатньо для проведення місцевих виборів.

Отже, що стосується нинішньої кампанії виборів до місцевих органів влади. Першим об'єктом нашої уваги була діяльність територіальних виборчих комісій (ТВК), які були сформовані в усіх адміністративно-територіальних одиницях області відповідно до закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". Усього в області сформовано близько 490 ТВК: обласна - 1, міські - 7, районні - 27, міські (міста районного значення) -10, селищні та сільські - близько 450.

Обласне відділення Комітету виборців України (КВУ) провело детальний аналіз складу 35 основних ТВК області щодо представництва політичних сил у комісіях і керівництві. Аналіз показав, що переважна більшість своїх представників у ТВК мають політичні сили, що входять до правлячої коаліції - 57% загального числа всіх членів ТВК. 29% мають представники опозиційних партій і 14% - представники інших політичних сил. Така ж ситуація і з керівництвом у цих комісіях. 58% керівних посад у ТВК (голова, заступник голови, секретар) займають представники Партії регіонів (ПР), Народної партії та Комуністичної партії України. 32% мають опозиційні політичні сили і 9% - інші партії. Причому, якщо взяти окремо статистику по головам ТВК, то правляча коаліція має аж 74%, з яких 49% належить ПР. Такі ж тенденції представництва в ТВК показав і вибірковий аналіз складу селищних і сільських ТВК.

Ми констатуємо, що таке непропорційне представництво може призвести до упередженого ставлення з боку ТВК до окремих учасників виборчого процесу і кандидатів, особливо до тих, які будуть представляти опозиційні політичні сили.

Щодо досвіду роботи у виборчих комісіях, то, за нашими оцінками, в залежності від району, його мають від 40 до 60 відсотків членів ТВК. Також хочемо відзначити, що вкотре політичним силам, які мають право формувати виборчі комісії, було складно забезпечити власне представництво у ТВК, особливо в селищних та сільських комісіях. Тому ми прогнозуємо, що деяким членам комісій буде проблематично виконувати покладені на них обов'язки. Тому не виключено, що у складі ТВК будуть відбуватися заміни.

Згідно календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів, усі ТВК своєчасно почали свою роботу. У середньому в кожній комісії було проведено 3-5 засідань. Переважною більшістю ТВК були розглянуті питання розподілу обов'язків між головою, заступником голови, секретарем і членами ТВК щодо забезпечення ТВК необхідним приміщенням, транспортними засобами, засобами зв'язку, а також режим роботи і графік чергування, залучення до роботи в ТВК відповідних фахівців.
28 вересня в ТВК відбулися засідання, на яких розглядалися питання про створення одномандатних мажоритарних виборчих округів. Конфліктів усередині ТВК між членами комісій при роботі помічено не було.

Що стосується політичних партій. Усім відомо, що, відповідно до закону, осередки політичних сил почали проводити свої партійні конференції, зборів з висунення кандидатів у депутати місцевих рад з 27 вересня. Більшість політичних партій проводить ці заходи в закритому форматі. Тільки журналісти, близькі до цих сил, мали можливість спостерігати за процесом. Тому, на жаль, громадськості важко оцінити процес висування кандидатів з точки зору прозорості та відповідності демократичним процедурам.

Головною ж проблемою при висуванні ми вважаємо відсутність відкритої партійної дискусії щодо формування виборчих списків. "Сильна Україна" та "Єдиний центр" повідомили про проведення власних праймеріз, але те, що вони потім представили громадськості, було взагалі не схоже на справжній праймеріз. Ці політичні сили розглядали праймеріз лише як передвиборну технологію для розкрутки своїх майбутніх кандидатів у депутати.

Кілька слів скажу про передвиборну агітацію. Ще з початку вересня основні політичні сили фактично розпочали агітаційну діяльність. Більше за все власну партійну символіку по області розмістила ПР. Це і бігборди, і великі розтяжки на будинках. Портрети представників цієї партії можна побачити на плакатах, які розміщуються на зупинках і комунальному транспорті, в ліфтах житлових будинків і медичних установах. До офіційного старту передвиборчої кампанії можна було побачити намети з активістами ПР, які поширювали газети і фактично вели агітацію за свою політичну силу. Місцеві депутати від ПР від свого імені влаштовували різноманітні "свята кварталів" з частуванням їх мешкнаців, розпродажем картоплі за демпінговими цінами і безкоштовним поширенням медичних наборів. Звичайно, як місцеві депутати вони мають на це право, але ми хочемо нагадати всім майбутнім кандидатам, що вже розпочався передвиборчий процес, і такі дії в законодавстві визначені як підкуп виборців, а це тягне за собою кримінальну відповідальність.

На відміну від ПР інші політичні партії не так всеосяжно й активно нагадували про себе. Бігборди і лайтбокси - це основні місця, де розміщують свою символіку "Сильна Україна" та "Єдиний центр". Значно менше інформації можна отримати про інші політичні сили, такі як "Батьківщина", "Фронт змін", Комуністична партія України і т.д.

Хочу також сказати про занадто активну діяльність, яка взагалі неприродна для державного службовця, виконуючого обов'язки харківського міського голови Геннадія Кернеса. З юридичної точки зору, досі він не порушив жодної норми закону про місцеві вибори, тому що кошти на благоустрій міста витрачалися від імені виконавчої гілки міської влади, а він на сьогодні є її керівником. Однак хочемо зазначити, що це стосується тільки часу до офіційного висування його кандидатом. Після висування така діяльність від свого імені може бути розглянута як діяльність від кандидата, і це може бути розцінено як надання безкоштовних послуг населенню. З іншого боку, таке питання лежить у площині моралі та етики політиків, а також політичної культури виборців. Коли мешканці почнуть краще розуміти, що на благоустрій міста політики витрачають не свої власні гроші, а гроші платників податків, тоді ця "показуха" перестане мати передвиборчий ефект.

Щодо адміністрацій, органів місцевого самоврядування та виконавчої влади. Як правило, місця для розміщення агітаційних матеріалів визначалися органами влади, і вкотре цих місць недостатньо. Крім того, ті місця, які визначені, не завжди зручні для учасників виборів і погано пристосовані для виборців. Ми вважаємо, що недостатня кількість обладнаних місць для розміщення та ведення агітації призведе до обмеження діяльності суб'єктів виборчого процесу і самої передвиборної агітації, що порушує закон про місцеві вибори.

Масового або системного застосування адміністративного тиску з боку влади на учасників виборчого процесу в цей період зафіксовано не було.

У той же час мали місце факти затримання активістів "Зеленого фронту", які поширювали листівки з негативною інформацією про Г.Кернеса. Відбувся сумнівний обшук представниками міліції складу, де зберігалися ці інформаційні матеріали.

Взагалі, ми хочемо застерегти міліцію від втручання до передвиборчого процесу і рекомендуємо більше уваги приділяти не роздачі листівок і їх критичному змістом, а таким порушенням, як підкуп виборців, надання безкоштовних товарів та послуг виборцям, тиск з боку керівництва підприємств і представників влади на виборців з метою примушення підтримати ту чи іншу політичну силу.

Кілька слів скажу про засоби масової інформації (ЗМІ). До 20 вересня більшість місцевих ЗМІ розмістили в газетах відомості про розцінки на політичну рекламу. Майже всі ЗМІ надавали інформацію про майбутніх учасників передвиборної кампанії. Більшість ЗМІ, переважно рейтингових, намагалися працювати об'єктивно і зважено, але деякі медіа розміщували відверто замовні та заангажовані матеріали. Особливу увагу ми приділяємо комунальним ЗМІ, які фінансуються за кошти платників податків. На наш погляд, найбільш заангажованим медіа в області є "Харківські вісті", причому це стосується як газети, так і телевізійних новин, які ще й виходять на приватному каналі. Ці медіа переважно висвітлює діяльність міської влади, серед якої переважна більшість представників ПР або дружних їм політичних сил. Результати моніторингу місцевих ЗМІ дають підстави констатувати, що газета "Харківські вісті" за кошти харків'ян сьогодні фактично стала "бойовою" агітаційною листівкою ПР і її представників.

Ми вважаємо, що державні та комунальні ЗМІ області повинні об'єктивно і неупереджено інформувати виборців про хід передвиборчої кампанії, надаючи незаангажовану інформацію про політичні сили та всіх учасників виборчого процесу.

- Якщо кандидат у депутати, який не має коштів на оренду стаціонарних міських рекламних носіїв, розмістить свою політичну рекламу, грубо кажучи, на дощечці, яку повісить на паркані, це буде вважатися порушенням закону?

- Норма закону про те, що органи влади визначають і упорядковують місця для проведення агітації, може бути приводом для маніпуляцій і заборони на розміщення рекламної продукції в тому чи іншому місці. Причому недавнім прикладом цього були вибори президента України, коли кандидат у президенти, спікер Верховної Ради Володимир Литвин приїздив на зустріч з виборцями в Куп'янську. Його команда за день до цього розміщувала запрошення, клеїла плакати. Їх затримала міліція, сказала, що рішенням міської ради визначено тільки сім місць для розміщення агітаційної продукції. Розміщення передвиборчих плакатів у всіх інших місцях є адміністративним порушенням. Тому особисто я виступаю проти цього і вважаю, що взагалі не потрібно ніяких обмежень для розміщення агітаційної продукції.

- Тобто все-таки можуть притягнути до відповідальності за таке розповсюдження рекламно-агітаційних матеріалів?

- Так, можуть, є законодавчий механізм, який може обмежити ведення агітаційної кампанії.

- Що стосується підкупу виборців, чи є ліміт, який би визначав, що це саме підкуп виборців. Якщо, наприклад, будуть роздавати ручки - це буде вважатися підкупом виборця?

- Ні, зараз ліміту вже немає. Раніше був - у закон 2006 р., 2007 р., а потім прибрали цей ліміт. Я знаю, що під час колишньої президентської кампанії взагалі намагалися йти від цього. Можна, звичайно, дарувати ручки, наприклад, від громадської організації "Регіони України". Ну а що з цього можна мати? Ну подарували ручку, далі що?

- То якщо подарують ручку, це буде вважатися підкупом виборця?

- У законі це не визначено. Я думаю, що це питання віддадуть на розсуд ТВК.

- Уточнення з приводу розміщення агітаційної інформації. Білборди вважаються місцем для розміщення агітаційних матеріалів?

- Чесно кажучи, навіть не знаю. Білборди - це приватна власність, вони не належать громаді, тому, думаю, на них можна розміщувати все, що завгодно і де завгодно.

- Зараз іде реєстрація кандидатів, скажіть, на яких підставах можуть відмовити в реєстрації?

- Чи можуть відмовити тільки в тому випадку, якщо у кандидата документи не відповідають нормам, вимогам. І те йому дається час для того, щоб виправити недоліки.

- А якщо кандидат буде викритий у підкупі виборців?

- У цьому випадку його можуть зняти з реєстрації після двох попереджень ТВК. Причому в законі не вказано, що ці попередження повинні бути підтверджені правоохоронними органами або судом. Якщо раніше треба було це підтвердження, то зараз немає. Наприклад, ви і я йдемо в депутати. І якщо ваш представник піде в комісію і скаже, що він учора бачив, як мій представник роздавав гречку, то рішення буде приймати саме комісія. Комісія на свій розсуд голосує і приймає рішення. Вона може просто повірити на слово. Друге її попередження стає підставою для зняття з реєстрації. Ми, коли приймався закон про вибори, звертали на це увагу як на найслабше місце цього закону, яким можна фактично розправлятися зі своїми опонентами.

- Як саме у бюлетені будуть представлені списки кандидатів у депутати?

- У законі не визначена процедура жеребкування. Тому ТВК сама буде визначати, як вона буде розміщувати кандидатів у списках. Швидше за все, по мірі надходження. Кого першим зареєструють, той у списку буде першим. Зрозумійте, ці дрібниці не відіграють ніякої ролі. З точки зору технології, навіть продаж дешевої картоплі, роздача чогось уже не працює. Люди у нас уже теж як політики - подвійної моралі, вони беруть, але все одно голосують, як самі хочуть. Це ж стосується і порядку розстановки кандидатів у списках. Яка різниця, буде він першим або четвертим. Хто хоче, той знайде свого кандидата. Бабусь, які погано бачать, мало, до того ж вони теж дуже принципові і знайдуть свого кандидата.

- Куди ви спрямовуєте свої претензії, рекомендації, які тільки що озвучували? На них звертають увагу правоохоронні органи?

- От через ЗМІ ми і звертаємося до них, хочемо звернути їхню увагу на низку аспектів. Зараз подивимося, як пройде кампанія. Але я не думаю, що правоохоронці будуть сильно втручатися у кампанію, навпаки, думаю, що вони не будуть втручатися. Тому ми не даремно звертаємо увагу на такі моменти, як підкуп виборців, надання безкоштовних послуг, товарів і тиск з боку керівників тих чи інших підприємств на своїх працівників.

- Я правильно зрозуміла, що, на вашу думку, міліція буде приймати рівновіддалену позицію від усіх кандидатів, політичних сил?

- Так, ми сподіваємося, що міліція буде вести себе так, як поводилася на останніх президентських виборах, тобто рівновіддалено від усіх кандидатів. Але час покаже. Всі сподіваються на чесність виборів, і ми сподіваємося.

- Ви сказали, що більшість політичних сил, кандидатів від опозиції дізналися про умови виборів і переліку своїх округів лише за місяць-два до їх початку, що ставить їх у нерівні умови з партією влади, тому що у них залишалося мало часу з виборцями. А що заважало кандидатам у депутати топтатися на своїх округах і проводити там роботу?

- А який сенс топтатися, якщо ти не знаєш свого майбутнього округу?

- По-вашому виходить, навіщо працювати з виборцем, якщо не знаєш, чи зможе він за тебе голосувати?

- Ні, ви не перекручуйте. По-перше, я мав на увазі інші політичні сили, не опозицію, а нові політичні сили, такі як "Сильна Україна", "Фронт змін". Адже БЮТ - не нова політична сила. По-друге, вся ця кампанія нагадує такий приклад: усі спортсмени біжать крос 200 м, тільки всі стоять на старті за 200 м до фінішу, а ПР - за 100 м. Ось це і є яскравий зразок цієї передвиборчої кампанії. Виходить, що ПР потрібно бігти 100 м, а решті - по 200 м. Чому? Тому що вона має адміністративний ресурс, фінансовий ресурс: яскравий приклад - подивіться на наше місто, організаційний ресурс. Плюс до всього, вони собі в законі створили пріоритети. Звичайно ж, ніщо не заважало іншим політичним силам проводити роботу з виборцем, але це не нормально, коли ви починаєте гру і міняєте правила в процесі цієї гри.

- Які партійні конференції, що відбулися, ви вважаєте найбільш закритими? Мене особисто здивувала міська організація "Батьківщини", на якій був абсолютно закритий режим. Зате на конференцію ПР я пройшов вільно.

- Це тому, що ви є помічником члена ПР. А ось ми дзвонили і нам сказали, що режим конференції закритий, і представник газети "Точка зору" не потрапив на цю конференцію.

Суть у тому, що всі політичні сили у нас - це закритий політичний клуб, який, замість того щоб спиратися на думку та підтримку виборців, робить "міжсобойчик": зібралися, поговорили, щось вирішили, вийшли й озвучили. Як "Сильна Україна" праймеріз проводила. Самі обрали 10 осіб і сказали: ось ми вибрали, тепер ви вибирайте. Почекайте, раз ви кажете, що ви настільки відкриті і готові провести справжній праймеріз, то давайте, покажіть усіх своїх кандидатів або хоча б зробіть те, що озвучили. Вони ж говорили, що приймають усіх охочих, і вони можуть взяти участь у праймеріз. Але цього не сталося. "Єдиний центр" трохи ближче до цього праймеріз, але це через те, що одним з лідерів партії є Ігор Попов (екс-голова КВУ - "SQ"). Він, напевно, розповів їм, як потрібно робити.