Доброго дня, шановні журналісти! Сьогодні ми хочемо презентувати вам другий моніторинговий звіт про місцеві вибори за період з 1 до 14 жовтня. Отже, щодо діяльності територіальних виборчих комісій (ТВК). Особливих зауважень у нас до них немає, кожна комісія провела десь 5-6 засідань. Комісії працюють злагоджено, без конфліктів. Єдине - є певні зауваження до спроб деяких членів комісій зробити їх роботу трохи закритою від представників інших партій.

Наприклад, у Харківській міській ТВК члени комісії висловлювали обурення з приводу того, що голова комісії "тягне ковдру на себе". Це виражається в тому, що він сам намагається складати протоколи засідань, хоча це повинен робити секретар, також якісь технічні питання з набору: набирає якихось сторонніх людей, не обговорюючи це з іншими членами комісії. Хотілося просто нагадати, що комісія є колегіальним органом, усі рівні в правах, і немає ніяких преференцій ні у голови, ні у його заступника, ні у секретаря. Тому, якщо такі випадки є, то ми рекомендуємо комісіям звернути на це увагу і вирішувати ці питання колегіально на відкритих засіданнях.

Ми відзначимо, що інформація про реєстрацію була поширена вчасно, претензій у нас немає. Згідно календаря виборів Державного реєстру виборців передав комісіям попередні списки виборців у двох примірниках, і комісії займалися формуванням дільничних виборчих комісій. Як завжди з найбільшими проблемами при формуванні комісій зіткнулися невеликі політичні сили. Вони фактично не мають кадрового ресурсу. Також, за неофіційною інформацією на місцях, представники дрібних партій зверталися в штаби основних кандидатів з проханням допомогти їм у людському ресурсі, представити людей, яких би вони подали від себе. Мають місце також випадки зворотного процесу: коли парламентські партії зверталися до дрібніших партій з проханням зареєструвати від цих партій людей. Але цей взаємний обмін існував і на минулих виборах, тому новиною це не є. За попереднім аналізом, близько 70% членів комісії мають досвід роботи на виборах. Цікаво змінилися політичні симпатії членів комісії. Вони висуваються від інших партій. Наприклад, раніше людина працювала в тервиборчкомі від партій "Батьківщина" чи "Наша Україна", а зараз висувається від УСДП, партії "Реформи і порядок" або навіть від Партії регіонів. Є й інші приклади, коли члени комісії від Партії регіонів на минулих виборах зараз представляють якісь незначні партії або, зокрема, партію "Відродження".

Комісії затвердили тексти виборчих бюлетенів, і зараз вирішується питання їх кількості, і де будуть їх друкувати. Ну і найцікавіше запитання: скільки ж члени комісії отримують? Природно, це неофіційна інформація, і всім відомо, що політичні партії теж фінансують кампанії не з офіційних джерел. За нашою інформацією, премія члену комісії, який працює від політичної сили, в районах області становить від 500 до 1 тис. грн., у Харкові - від 500 до 2 тис. грн., залежно від фінансових можливостей політичної сили. Максимальні цифри, природно, у лідерів гонки.

Ми переглянули програми політичних партій. Усі вони схожі одна на одну, носять популістський характер, немає конкретики. Іноді, буває, змальовують проблему, яка є в місті, не ставлять якусь певну задачу, іноді якісь механізми показують, але не пояснюють, як вони вирішать проблему, де візьмуть для цього гроші. Як правило, більш якісні програми d основних політичних сил, за 10 років вони натренувались, більш наближені програми до суті виборів, висвітлюються не лише загальнонаціональні проблеми, а й проблеми місцевого значення. Можна виділити кілька блоків: влада і партія, яка йде до людей; програма реформування ЖКГ; програма соціально-економічного розвитку; екологічні проблеми, актуальні зараз.

Що стосується передвиборчої агітації, то порівняно навіть 2006 р. вона ведеться досить мляво. Більшість партій і кандидатів взагалі не проводять агітацію "в полі" безпосереднього спілкування з виборцем. Основна форма агітації - електронні ЗМІ. В основному розміщується інформація про лідерів, менше інформації про партії, ще менше - про кандидатів. З'явилося багато політичних роликів на рейтингових телеканалах. Уся передвиборча агітаційна кампанія дуже схожа на третій тур виборів президента України 2010 р. У ній в основному використовується ім'я іq обличчя національних лідерів, на відміну від місцевих лідерів. Це Янукович, Литвин, Кличко, Тігіпко.

Нами була зафіксована агітаційна продукція або без вихідних даних, або з фальсифікованими даними про кількість примірників та відповідального за випуск. Зокрема, в Ізюмі поширювалися наклейки Комуністичної партії України без вихідних даних. Ну а в Харкові вся продукція з серії "Обличчя старої влади", спрямована проти минулого губернатора, з нашої точки зору, досить сумнівного походження, на яку варто звернути увагу правоохоронних органів.

Що стосується органів влади, то грубих випадків перешкоджання проведенню політичної агітації з їхнього боку ми не помітили. Хоча в цей же час місцеві органи влади іноді використовують свої планові заходи для проведення агітації. В Ізюмській міськраді нами зафіксовано випадок, коли була зустріч кандидатів від Партії регіонів з дільничними квартальними. Мені здається, це елемент прихованої політичної реклами. Можливо, там не було прямої агітації, але якісь пріоритети на користь деяких кандидатів були розставлені. Крім того, в штабі "Рідної Вітчизни" нам повідомили, що у Куп'янську їхньому кандидату відмовили в приміщенні, пославшись на те, що Палац культури залізничників перевантажений.

У черговий раз у нас є претензії до державних та комунальних ЗМІ, які продовжують надавати ангажованe інформацію про учасників передвиборної кампанії. Фактично деякі інформаційні ресурси стали медіа партії влади і висвітлюють її діяльність тільки в позитивному контектсті, інші політичні сили висвітлюються ними, в кращому випадку, нейтрально, а то й у негативному контексті, особливо ті, хто належить до опозиції.

Чому ми робимо акцент на державних та комунальних ЗМІ? Тому що вони фінансуються за рахунок платників податків і зобов'язані подавати інформацію об'єктивно, надавати незаангажовані інформацію про всіх учасників виборів. На минулих виборах у нас були певні претензії до медіа "Харьковские известия". На цих виборах додалася Харківська обласна телерадіокомпанія, яка розміщує матеріали, що несуть у собі елементи не тільки прихованої політичної реклами, але і "чорного" піару. Це стосується інформації про боротьбу Авакова і Кернеса за посаду харківського міського голови.

Ну і додався у нас новий розділ - "Переслідування за політичні переконання". На жаль, у Харківській області сталося кілька випадків таких переслідувань. Ви, напевно, знаєте про них: з посади головного лікаря Краснокутської районної лікарні був звільнений брат одного з кандидатів, пан Черниш, ну а також випадок нападу на члена виборчого штабу "Батьківщини" Ляшенко. Цінні речі не забрали, і вона стверджує, що цей напад з політичних мотивів, оскільки на її адресу неодноразово лунали погрози.

- У нинішній кампанії бере участь багато партій, тим більше, вперше це змішана система. Чи не потоне виборець у бюлетенях? Якого розміру вони будуть? І друге питання. Ви говорили, що агітація ведеться мляво, але разом з тим є агітки, які кидають у поштові скриньки, календарики. Хто йде на такі технології? Можете уточнити по партіях?

- Чи дадуть такі технології результат, можна оцінити тільки після виборів. Але якщо порівнювати з 2006 р., то я не знаходжу такої кількості агітаційної продукції у своїй поштовій скриньці, як це було тоді. З приводу першого питання - у нас не перший раз змішана система, у нас були вибори до парламенту 1998 і 2002 рр. за змішаною системою. А чому тут відрізняється? Звичайно, через короткий термін кампанії людям складно розібратися в кандидатах, особливо в тих, що в списках партій. Тому вони будуть голосувати за ті політичні симпатії, які у них є. Але суть змішаної системи в цьому і полягає. Коли вони віддають свій голос за партію, то вони віддають формування списку партій на совість політичній силі. І по ідеї партія повинна вносити туди людей непублічних, які, може, не вміють виступати, але зате вони фахівці. Я б так формував свій список, наприклад. А за мажоритарним округом йде людина публічна, якій подобається виступати, яка готова говорити з виборцями. І ці дві системи одна одну компенсують, і, на мій погляд, змішана система більш ефективна, ніж просто мажоритарна чи пропорційна. Якщо в партіях йде ідеологічне питання, то мажоритарна система враховує територіальний чинник. Я думаю, досвід голосування був у наших людей, і вони розберуться.

- Ви говорите, кампанія йде мляво, а всі стверджують, що ситуація у зв'язку з виборами в Харкові будуть жорстка ...

- Жорстка вона тільки в контексті виборів мера. Все. Більше я не можу сказати, що йде протистояння політичних сил. Якщо порівнювати з 2006 р., то кампанія дуже млява. Немає такої активності, особливо з боку нових політичних сил.

- Хіба молодим партіям не вигідно показати себе? З чим пов'язано те, що вони мляво поводяться? Мало грошей?

- Фінансова криза, звичайно, теж грає роль, особливо ніхто не хоче витрачатися. Є, звичайно, технологія "від дверей до дверей", коли кандидат ходить по квартирах, розповідає про себе, що він є. Я, правда, не відчуваю, що її використовують. Не знаю, чому вони цього не роблять. У мене таке враження, що багато партій вийшли "для галочки". Чи вони думають, що тільки за назвою за них голосуватимуть? Але ті часи вже пройшли.

- Чи були грубі порушення в ході передвиборчої агітації з боку кандидатів? Якщо так, то які?

- Ні, ми ж констатували, що грубих порушень з боку кандидатів нами зафіксовано не було. У такому випадку, штаби партій нам би сказали, ми з ними постійно контактуємо.

- Як ви поясните те, що деякі партії та організації, наприклад, "Громадська сила" або "Батьківщина" не можуть знайти приміщення для своїх офісів?

- Приміщення надає власник. Ми припускаємо, що є певний тиск чи не те, щоб тиск, а рекомендації підприємцям відмовлятися надавати приміщення "Батьківщині". Штаб партії повинен був передбачити такий варіант і думати про це заздалегідь.

- У ТВК подали заяви УНП та партія "Свобода". Вони вимагають, щоб Геннадію Кернесу тервиборчком виніс попередження, але це не зроблено. Чому?

- Комісія дійсно не змогла прийняти рішення. Сталося те, що ми припускали, що тервиборчкоми не помічатимуть порушень з боку провладних кандидатів, але зате дуже уважно дивитимуться на діяльність кандидатів від опозиції.

- Політологи кажуть, що явка виборців буде низькою ...

- Це неможливо передбачити.

- А може вплинути те, що вибори будуть тільки місцеві?

- Звичайно, вплине те, що вибори будуть тільки місцеві, те, що немає такого напруження. А причина того, що немає напруження, - коротка кампанія. А скоріше те, що більшість кандидатів дізналися про свої округи тільки за 27-28 днів, що не дозволило їм мобілізуватися. Що ще може вплинути? Дощ, холодна погода, Хеллоуїн для молоді, переведення годинників ... Чому ще люди можуть не прийти на дільницю?

- Яке буде положення спостерігачів на виборах?

- Громадським організаціям дозволили бути спостерігачами на виборах, але ввели дивну процедуру. Громадська організація повинна бути зареєстрована на раніше, ніж за рік до виборів плюс мати в статуті опис того, що вона спостерігає за виборами. Другий момент: організація повинна бути всеукраїнською, хоча вибори місцеві. Немає логіки. І реєструємо ми своїх спостерігачів у ЦВК. Логіки я не бачу. Обмежили нас навіть у термінах реєстрації, потрібно реєструватися за 10 днів. Що стосується міжнародних спостерігачів, то вони їдуть тільки після прийняття відповідного рішення міжнародних організацій. Інтерес у них є: подивитися, чи витримає правляча партія іспит місцевими виборами, як пройде голосування і підрахунок голосів. Якщо знайдуть ресурси - приїдуть.