Мешканці сел. Федорці і сел. Павленки, які знаходяться неподалік від нової злітно-посадкової смуги (ЗПС) харківського аеропорту, скаржаться на шум від літаків і вимагають, щоб їх відселили з аеродромної зони. Про це 10 грудня заявила журналістам мешканка селища Федорці Оксана Браславська. За її словами, після введення в експлуатацію нової ЗПС літаки стали літати на висоті 30-50 метрів над дахами їхніх будинків.

Також, як зазначила Браславська, мешканці двох селищ страждають від магнітного випромінювання, оскільки радари на території аеропорту працюють постійно, і, таким чином, люди весь час знаходяться в радарному полі. Крім того, мешканці селищ страждають від шкідливих викидів літаків. Найголовніше, за словами Браславскої, - це дискомфорт від підвищеного шуму. "Звук вважається неприпустимим, коли він понад 25 децибел. А коли летить літак - це понад 100 децибел. Тобто шум у селищах Федорці і Павленки в три рази більший допустимого. Спати дуже складно, особливо влітку, коли відчинені вікна", - підкреслила мешканка сел. Федорці.

Як зазначила мешканка сел. Павленки Ірина Закатнова, держакти на землю вони отримали ще в 1994 р. Відтоді були побудовані будинки, вкладені в це відповідні кошти. "Ніхто не планував там будівництво нової злітно-посадкової смуги. Коли розпочалася підготовка до проведення Євро-2012, йшлося тільки про реконструкцію старої. І якщо стара смуга йшла в поле, то нова виходить безпосередньо на житлові будинки Федорцов і Павленків", - розповіла Закатнова.

Вона запевняє, що за законом повинні були бути проведені громадські слухання з приводу будівництва нової ЗПС, але їх по суті не було. "У червні 2011 року ці слухання організували, туди прийшов наш представник - голова ініціативної групи місцевих мешканців селища Федорці Олександр Колесник. Він приніс наші скарги. Але чомусь у протоколі вони відзначені не були, і рішення про будівництво смуги прийняли одноголосно", - підкреслила мешканка сел. Павленки.

Закатнова також повідомила, що в лютому 2012 р. керівник фірми "Нью Системс АМ", яка є оператором аеропорту, прислав листа-вимогу виконати роботи з нічного маркування будинків за рахунок мешканців. Після того як вони звернулися до депутатів облради, роботи з маркування будинків оператор аеропорту виконав за власний рахунок.

Мешкнаці селищ не раз писали листи до Генеральної прокуратури, прокуратури Харківської області, міської та обласної влади, але у відповідь "приходять відписки". Від обласної СЕС реакції немає досі. А в ДАБК взагалі повідомили, що не давали сертифіката відповідності на нову злітно-посадкову смугу. У Департаменті містобудування та архітектури Харківської міськради повідомили, що остаточний проект реконструкції аеропорту не був узгоджений. Також у департаменті відсутня низка документів, у тому числі щодо впливу нової ЗПС на довкілля.

Як підкреслила керівник громадської приймальні Харківської правозахисної групи Людмила Клочко, якщо влада ігноруватиме проблеми мешканців цього мікрорайону, то представники правозахисної групи готові подавати позови про відшкодування моральної та матеріальної шкоди до всіх інстанціїй, аж до Європейського суду.

Довідка "SQ". У міжнародному аеропорту "Харків" у листопаді 2011 р. введена в дію нова злітно-посадкова смуга (ЗПС) довжиною 2500 м (курс 07/25). У січні 2012 р. введений в експлуатацію новий перон на 21 стояночне місце для всіх типів середньомагістральних повітряних суден (наприклад, "Boeing 737" і "Airbus A-320").

Мешканці сел. Федорці і сел. Павленки, які знаходяться біля нової злітно-посадкової смуги (ЗПС) харківського аеропорту, вже кілька років домагаються, щоб влада звернула увагу на незручності, які вони зазнають через зльоти і посадки літаків у безпосередній близькості від їхніх будинків.

Як розповів голова ініціативної групи місцевих мешканців селища Федорці Олександр Колесник, після будівництва нової ЗПС аеропорту над їхніми будинками постійно сідають і злітають літаки. Відповідно мешканці скаржаться і на те, що вартість земельних ділянок і нерухомості в цьому районі різко впала. Тому продати будинок і купити нове житло у них теж немає можливості.

Як заявив "SQ" у 2010 р. керівник Дирекції з будівництва харківського аеропорту Олександр Сивальнєв, з введенням в експлуатацію нової ЗПС, яка будувалася до Євро-2012, мешканці селищ не будуть відчувати дискомфорту і не будуть схильні до небезпеки. "Старі літаки, які дійсно доставляли мешканцям прилеглих до аеропорту будинків багато дискомфорту, вже списуються, а в експлуатацію вводяться нові машини. Вони викидають в атмосферу менше шкідливих речовин, крім того, від цих літаків буде менше шуму", - повідомив Сивальнєв.