Кабінет Міністрів України продовжив до 12 травня тривалість режиму надзвичайної ситуації в Україні та, відповідно, обмежувальних заходів, які були запроваджені у зв’язку з поширенням коронавірусу. Натомість у Румунії, Італії, Болгарії, Чехії, США для боротьби з епідемією було оголошено надзвичайний стан.

Ким і коли впроваджується надзвичайна ситуація і надзвичайний стан роз’яснює адвокат у Тернополі - Петро Череватий

Надзвичайний стан, за словами адвоката, оголошується Верховною Радою України у разі існування загрози безпеці громадян або при спробі зміни конституційного ладу чи захоплення державної влади та ін.

Надзвичайна ситуація оголошується залежно від її виду місцевою радою, Державною службою з НС або КМУ у випадку катаклізмів, епідемій, пожеж та ін. Це обстановка, що може становити загрозу життю та здоров’ю громадян або спричинити значні матеріальні збитки в державі.

Які заходи передбачає кожен правовий режим

Адвокат відзначив, що надзвичайний стан передбачає жорсткі обмежувальні заходи задля забезпечення безпеки та правопорядку, серед яких:

— особливий режим перетину території, на яку поширюється дія режиму,

— обмеження свободи пересування,

— можливість огляду та обмеження руху транспорту,

— заборона проведення масових заходів,

— можливість примусового вилучення майна

.

Крім основних, існують додаткові заходи, такі як евакуація людей, проведення санітарних та протиепідемічних заходів, зміна режиму роботи установ, усунення від роботи на час дії надзвичайного стану та ін.

У випадку оголошення надзвичайної ситуації КМУ виносить відповідну постанову. Державні органи та служби захисту населення працюють у посиленому режимі, регулярно сповіщають населення про перебіг подій та способи локалізації проблеми, допомагають потерпілим. А громадяни зобов'язані дотримуватися заходів безпеки та встановлених постановою вимог, знати способи захисту населення та вміти користуватись засобами індивідуального захисту.

Як зазначає адвокат за надзвичайної ситуації не впроваджується такий режим управління та обмеження прав, як за надзвичайного стану. Проте, обмежувальні протиепідемічні заходи, впроваджені КМУ все ж посягають на основоположні права людини. Так, наприклад, заборона відвідувати парки, набережні та інші місця для відпочинку є порушенням свободи пересування, яка гарантується ст. 33 Конституції України. Свобода пересування може бути обмежена лише законом, про що йдеться у вищезгаданій статті або, відповідно до ст. 64 КУ, в умовах воєнного або надзвичайного стану. А закони, на підставі яких було оголошено карантин, не можуть наділяти Кабінет Міністрів України повноваженням обмежувати права та свободи громадян, закріплені Конституцією.