Директор інформаційного агентства "Інтерфакс-Україна" Олександр Мартиненко 26 квітня провів тренінг для журналістів у Харкові в рамках проекту "Практична журналістика". Захід пройшов у прес-центрі інформаційного агентства "STATUS QUO".
У семінарі взяли участь журналісти з Харкова, Полтави, Сум, Лозової. Тема тренінгу - "Робота інформаційного агентства. Інтернет-журналістика". О.Мартиненко на прикладі "Інтерфаксу" і свого професійного досвіду розповів про роботу редакції ІА, про вимоги до роботи журналістів і новин, роботи прес-центру, взаємодії з прес-службами та іншими джерелами інформації.
За словами О.Мартиненка, журналіст і редактор повинні дивитися на інформаційний продукт з позиції споживача, і завжди задаватися питаннями, чи потрібна читачеві ця інформація, як вона вплине на його життя. "Головне, що люди шукають у наших текстах, - відповідь на питання, що з ними буде. Людям цікаво, що буде завтра. Тому ми повинні відповісти на запитання, що зробить ньюсмейкер, яке рішення він прийме. Від нас чекають правди: якщо ми пишемо щось, значить, так воно і буде", - підкреслив О.Мартиненко.
За його словами, головна вимога до інформації, переданої ІА, - точність. Не можна гнатися за сенсаціями на шкоду точності, як це часто буває з чутками про можливі кадрові перестановки: завжди є ризик надати недостовірну інформацію, оскільки призначення може і не відбутися. "Навіть якщо ви на власні очі бачили указ, і на ньому стоїть підпис, це ще не означає, що він набуде чинності. Про такі рішення можна писати тоді, коли вони зареєстровані і їм присвоєний відповідний номер", - зазначив директор "Інтерфаксу".
Журналіст у жодному разі не має права писати в новинах того, чого сам не зрозумів. "Треба пояснити людям, чим важлива ця новина і що з неї випливає. Я періодично прошу журналістів у другому-третьому абзаці повторювати те, що було раніше. Замітка повинна відповідати на питання "Ну і що з того? На кого і на що можуть вплинути ці події?" У замітці не повинно бути фраз, які говорять про те, що ми на чиємусь боці", - підкреслив О.Мартиненко.
Друга вимога для ІА - оперативність. У своїй роботі агентство "Інтерфакс-Україна" орієнтується на суворі стандарти, встановлені "Інтерфакс-Росія", що дисциплінує. "Запізнення журналіста при передачі до редакції інформації більш ніж на три хвилини - це вже привід для розглядів, чому так сталося і на якому етапі сталася затримка", - зазначив О.Мартиненко.
Спікер і присутні журналісти проаналізували різні типи новин, обговорили план дій журналіста при написанні новини про подію (на прикладі новини про вибух у шахті), а також говорили про те, новини якої тематики мають найбільший попит і як визначити "масштаб" новини. "Журналіст повинен вміти визначати, що є новиною, а що - ні. Новина - це те, що впливає на життя країни, на економіку, політику. Якщо десь прорвало трубу - це не новина, але якщо прорвало трубу, і мікрорайон залишився без тепла - це новина. Якщо одна людина загинула в автокатастрофі - це може і не бути новиною, але якщо одна людина загинула на атомній станції - це новина", - зазначив О.Мартиненко.
Журналіст повинен розвивати свою спеціалізацію, глибоко розбиратися у своїй темі і як можна частіше відвідувати то відомство, новини якого він пише. "У нас є журналісти, які 15 років пишуть новини Національного банку України, вони цю тематику знають краще, ніж працівники банку", - зазначив О.Мартиненко. За його словами, засідання Кабінету міністрів іноді відвідують відразу 2-3 журналіста "Інтерфаксу", оскільки кожен з них працює зі "своїм" міністром.
А.Мартиненко зазначив, що як людина, що працювала прес-секретарем другого президента України Леоніда Кучми, він знає роботу прес-служби зсередини. "У журналіста і прес-служби абсолютно різні завдання. У прес-секретаря немає завдання освітлення всієї діяльності свого шефа - йому потрібно тільки створити його "світлий образ". Тому повної гармонії журналіста і прес-секретаря не буває і не буде ніколи", - зазначив О.Мартиненко. У той же час він поділився з журналістами деякими методами підтримки партнерських відносин ЗМІ та прес-служб.
Довідка "SQ". Проект "Практична журналістика" організований інформагентством "STATUS QUO" у партнерстві з групою "DCH" і ФК "Металіст" як серія практичних семінарів-тренінгів для журналістів та редакторів з Харкова, Харківської та сусідніх областей. Тренінги ведуть високопрофесійні редактори, телеведучі, журналісти центральних ЗМІ. Учасники тренінгів отримують поради професіоналів, рекомендації та відповіді на свої питання. Семінари-тренінги проходять один раз на місяць у прес-центрі ІА "STATUS QUO" (Харків, вул. Артема, 46, 4-й поверх). Попередні майстер-класи та семінари провели головний редактор каналу "TVI" Віталій Портников, журналіст і телеведучий Костянтин Стогній, телеведучий, медіаексперт Андрій Куликов.