"STATUS QUO", 28.09.2010, Харьков

Участники: председатель союза общественных организаций "Тендерная палата закупок за средства бюджетов всех уровней", главный редактор информационного бюллетеня "Редукцион" Владислав Зубарь, председатель профессионального союза "Не безразличны", специалист в области государственных закупок предприятия "Редукцион" Геннадий Островерх, адвокат, член правления профессионального союза "Не безразличны" Елена Лахно.

В.Зубарь

- Шановні учасники прес-конференції! Хочемо запропонувати вашій увазі проект, який реалізували громадяни та громадські організації в сфері закупівель. Це дуже важлива справа, адже неконкурентне витрачання бюджетних коштів призводить до державних фінансових збитків. Нещодавнє дослідження діяльності одного із міністерств засвідчило, що понад 1 млрд. коштів за 2009 р. - перший квартал 2010 р. витрачені неефективно. Тому ми і вирішили розпочати проект. Ми скористалися способом порівняльного аналізу і почали відстежувати процес роботи одного з органів виконавчої влади, а саме "Укравтодору". Ми вибрали для дослідження такий сегмент витрачання коштів, як державні закупівлі, і намагалися дослідити наявність неконкурентних процедур закупівлі, а саме торгів з обмеженою участю, коли майже немає конкуренції, оскільки за торгами стоять певні виконавці певних проектів, які штучно обмежують конкуренцію. Зараз дослідження цього процесу триває. Мета проекту полягає в тому, щоб показати органу виконавчої влади, яким чином треба заощаджувати кошти і прозоро працювати на засадах конкуренції. Коли ми закінчимо цей процес, то надамо певні рекомендації "Укравтодору". Зараз хочемо оприлюднити інформацію, яку ми здобули на першому етапі нашої роботи над цим проектом.

Г.Островерх

- Я хотів би більш детально зупинитись на реалізації нашого проекту. Він підтримується міжнародним фондом "Відродження", сприяє розвитку системи захисту прав громадян, споживачів державних та комунальних послуг, посиленню спроможності громадських організацій впливати на прийняття політичних рішень із суспільно важливих питань.

Зокрема, сам проект поділяється на три етапи. Перший - це дослідження публічної інформації. Користуючись правом здійснювати громадську експертизу, ми звернулись до Служби автомобільних доріг і отримали інформацію за 2008 - 2009 рр. по неконкурентних процедурах. Зараз ця інформація аналізується, але вже сьогодні можна констатувати, що близько 30% закупівель здійснюються за неконкурентними процедурами.  У ході реалізації другого етапу проекту ми зробимо узагальнені звіти і направимо до "Укравтодору" та  в Кабінет міністрів України. І третій етап - це пропозиції щодо участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики у сфері державних закупівель. Тобто ми прагнемо, щоб інформація про витрачання бюджетних коштів була відкритою і щоб громадяни і громадські організації мали рівний доступ до цієї інформації. Тут бажано використовувати інтернет, друковані видання, спеціалізовані друковані видання. Якраз в 2008 - 2009 рр., які ми досліджуємо в розрізі витрачання бюджетних коштів, законодавство в ручному режимі здійснювало цей процес. Але прийнятий закон про державні закупівлі встановив чіткі правила в цій сфері: він передбачає публікацію інформації про замовників торгів на єдиному держаному веб-порталі. Сподіваюсь, що ситуація в цій сфері буде відомішою громадськості.

Хотів би озвучити деякі цифри щодо закупівель одного учасника й торгів з обмеженою участю. Сама служба торгів "Укравтодору" - це один із органів виконавчої влади, який має декілька структурних підрозділів. Разом із державним фінансуванням, враховуючи інвестиційні кошти міжнародних фінансових організацій, її бюджет складає 12 млрд.грн. Наприклад, за 2009 р. було проведено дві процедури закупівлі: перша - на 9,5 млн.грн. і друга - на 2,8 млрд.грн. Ця закупівля - це послуги з експлуатаційного утримання та поточного планово-попереджувального ремонту автомобільних доріг державного та місцевого значення загальнодержавного користування. Щодо прозорості діяльності "Укравтодору", то інформація була нам надана без всіляких перешкод, у тій формі, у якій ми просили це зробити. Аналізуючи їх сайт, ми побачили, що у цієї організації - досить великий потенціал, інформація щодо державних закупівель на сайті є практично в повному обсязі.

Е.Лахно

- Доброго дня. Хочу зосередитися на правовій стороні нашого проекту, нашої роботі щодо вдосконалення нормативно-правової бази українського законодавства в сфері закупівель. Так, для реалізації цього проекту ми вивчаємо та аналізуємо всі відносини, що наразі склалися між виконавчою владою та громадськістю. Ми фактично вивчаємо, яким чином і наскільки дієво громада зможе впливати на процеси витрачання державних коштів. Хочу наголосити, що посилення громадського контролю не повинно призводити до диктату якоїсь однієї громадської організації: усі організації повинні мати рівний доступ до інформації. Крім того, громадське суспільство не повинно перебирати на себе функції виконавчої влади.

Ми зіткнулися з тим, що громадяни поки що не дуже цікавляться тими процесами, які проходять в сфері витрачання державних коштів. Це дуже сумно, адже це кошти платників податків. Суспільство зазвичай долучається до цієї інформації, коли виникають якісь гучні скандали в сфері державних закупівель.