Участники: кандидат на должность харьковского городского головы от ВО "Свобода" Игорь Швайка, а также кандидаты в депутаты Харьковского облсовета Александр Гава и Василий Билоус.

І.Швайка:

- Доброго дня, шановні журналісти. Хотів би вас привітати зі святом Покрови Святої Богородиці, з днем українського війська, днем народження Української повстанської армії. В чому особливість цієї виборчої кампанії? В тому, що вона проходить без особливої наявності будь-яких виборчих програм. На чому стоїмо ми, як українські націоналісти, в цій виборчій кампанії? Ми стоїмо на тому, що передвиборча програма - це є перш за все той основний документ, з яким іде політична партія або кандидат на посаду міського голови, і це те, що треба декларувати і потім виконувати. Ми пам'ятаємо, які були рекламні ролики з обличчям Кернеса та Добкіна. Нажаль, ці ролики в негативному сенсі просували Харків як місто. Ми так само пам'ятаємо про ті політичні програми і те, що було написано в них, те, за що сьогодні, зокрема і Партії регіонів, дуже важко відповідати. Адже левова частка, що було написано тоді, коли передвиборчі програми були обов’язкові, на сьогодні не витримує ніякої критики.

Ми презентуємо власні програми і можемо чітко засвідчити, що ця програма буде нашим дороговказом під час нашої роботи в обласній раді, міській раді і на посаді харківського міського голови. Дуже часто нас запитують, чому наші програми, зокрема, на парламентських виборах, не видозмінювалися протягом тривалого часу. Відповідь дуже проста. По-перше, програма захисту українців писалася безпосередньо зі звернень людей, а по-друге - ми іще не виконали ту програму, яку маємо сьогодні, щоб писати наступну. В чому відмінність ВО "Свобода"? В тому, що вона партія світоглядова, тобто ідеологічна, і наша програма є нашим обов’язком перед виборцем. Ми цей обов’язок приймаємо і будемо проносити через всю діяльність в місцевих радах. Численні політичні проекти, які з'являються напередодні кожних виборів, кажуть багато красивих слів, але сьогоднішній законотворець пішов тим шляхом, що, навіть оприлюднення і наявність самої програми не є обов’язком. Отже фактично український виборець повинен обирати красиве обличчя, і після цього депутат може робити все, що завгодно. Відповідальності перед виборцем нема. Процедура відкликання практично неможлива. Крім того, його власна діяльність в раді проводиться на власний розсуд. Ми заявляємо, що наша мета приходу до влади сьогодні на Харківщині - здобути фракцію в обласній і міській раді і задемонструвати, що насправді є та політична сила, яка готує кадровий резерв для нормального депутатського корпусу.

Хочу представити керівника міської організації Олександра Ґаву, кий є першим в списку до обласної ради, і одного із членів партії - Василя Білоуса, який є третій номер в списку, крім того, він ще й обирається за мажоритарним округом - у Харкові, це Московський, Дзержинський та Київський райони.

О.Ґава:

- Доброго дня. Програма Харківської обласної та міської організацій ВО "Свобода", також як і програма захисту українців, не створювалася одночасно, в один день. Це думки народу, людей, з якими ми зустрічаємося, проводимо роботу. Ми ці висловлювання занотовували, відбирали і таким чином з'явилася наша програма. Ми її так і назвали: "Ми на своїй Богом даній Слобожанській землі". Вона виходить із нашої програми захисту українців. Найголовніше для нас - це те, що наша програма вбирає в себе пункти із теорії, які будуть втілені у роботу. Адже якщо нема теоретичних знань, тоді людина не зможе скласти "два плюс два".

В.Білоус:

- Доброго дня, дякую журналістам, що виявили до нас цікавість. Хочу про себе коротко розказати, що, як кандидат юридичних наук, я займаюсь науковою, викладацькою і прикладною юридичною діяльністю. Що покликало мене до "Свободи"? Це спільність  інтересів на ідеологічних засадах. Перше, що мені імпонувало, це запрошення від пана Ігоря, який одразу ж поставив запитання:"Що тобі потрібно від влади?". Моїм внутрішнім переконанням є те, що влада - це інструмент, який необхідно використовувати для задоволення потреб людського загалу, який наділив тебе цією владою. Як юрист я розумію, що народ є єдиним джерелом влади. Якщо говорити про сферу нашої діяльності, то ми, як спадкоємці славетних традицій, Української повстанської армії, річницю заснування якої ми сьогодні святкуємо, стоїмо на засадах, що Україна - соціальна і правова держава. Соціальна тому, що держава повинна забезпечити права і свободи людини, а правова - тому що повинна це робити в правовий спосіб. Звичайно ж, нас не може не турбувати те свавілля, яке відбувається сьогодні на теренах Харківщині. Тому, як люди конкретної дії, ми не тільки дискутуємо з цього питання. Ми вчиняємо реальні юридичні кроки. Зокрема, за скаргою кандидата на посаду харківського міського голови Ігоря Швайки Центральна виборча комісія (ЦВК) зобов’язала харківську міську виборчу комісію розглянути скаргу на незаконну агітацію одним із кандидатів, Кернесом Геннадієм Адольфовичем. ЦВК дала доручення обласній прокурату перевірити факти зловживання з використанням комунального бюджету, зокрема, шляхом розміщення в "Харьковских известиях" агітаційних матеріалів, які не були оплачені з виборчого фонду цього кандидата. Відтак, як ви бачите, наш голос "свободівців", вільних людей, був почутий в столиці. Мені, як юристу, приємно, що скарга була прийнята до розгляду, а значить юридично правильно оформлена і аргументована необхідними доказами. Приємно відзначити, що з точки зору українського, повстанського духу в Україні, і в Харкові зокрема, не все втрачено.

Що стосується нашої програми та тих аспектів, за які мені доручено відповідати. В першу чергу це встановлення чесної влади. Які механізми реалізації першого пункту цієї програми? Нічого вигадувати не потрібно, у нас є прекрасна Конституція, яка втілює в собі багато того, що Пилип Орлик ще триста років тому закладав. Вона передбачає і розподіл влад на законодавчу, виконавчу, судову, і те положення, що органи державної влади діють у спосіб, визначний законом. Відтак, функція нашої фракції після обрання до обласної ради - це забезпечити неухильне виконання законності.

І. Швайка:

- Ми перенесли нашу прес-конференцію з вчорашнього дня, тому що вчора було в Києві засідання ЦВК. Для тих, хто цікавиться, це постанова №406, вона є на сайті ЦВК від 13 жовтня. Визнана такою, що не відповідає закону бездіяльність харківської міської виборчої комісії. Те, що не ввійшло в протокол, але з доповіді голови і заступника ЦВК: вони востаннє дали можливість міській комісії продемонструвати, чи спроможна вона вирішувати по суті питання, які вимагають виявлення позиції, а не слухняного піднімання рук за представниками Партії регіонів.

Стосовно останніх подій, які відбулися. Питання щодо Харківської міської ради, на чому би я хотів зупинити увагу в першу чергу. Це питання скорочення чисельності чиновничого апарату на 60 осіб. Цілком логічне запитання: куди їх подіти? Їх треба направити на громадські роботи, зокрема, з розчищення річок Лопань, Харків і Уди. Оскільки апарат, який роздувається, як на дріжджах, головною метою своєю ставить самоорганізацію, тобто апарат існує заради апарату. Це є з нашої точки зору, неприпустимим.

Стосовно того, про що ми говорили рік, два тому - це повернення трамвайного сполучення на вул. Пушкінську і розвиток електротранспорту, як соціально потрібного, екологічно безпечного виду транспорту в Харкові.

Що стосується підвищення якості життя - це є у програмі міської організації: ми вважаємо, що необхідно передати будівлі колишніх районних рад, які ми не обираємо на виборах 31 жовтня, під будинки дитячої та юнацької творчості. Так само треба зробити з будівлями колишніх дитячих садочків, в яких сьогодні живуть суди, міліція та податкові служби. Куди їх всіх подіти? Скоротити їхню чисельність, поставити головним мірилом ефективність і поселити всіх в одній будівлі.

Міграційна сфера: минулий тиждень уже приніс загрозливі питання щодо в'єтнамської загрози, яка почала уже просуватися Харковом. Зараз порушена кримінальна справа і затримано 15-річного громадянина В'єтнаму за напад на двох українських хлопів. З цими родинами ми контактуємо. Головне питання, яке вони нам скерували, як політичній партії: зробити все можливе, щоб ця проблема не була замовчана. Прикро, але сьогодні вона замовчується.

Що стосується інших питань: ми не втрачаємо те, що надбали раніше. В нашій команді є архітектори, які будуть майбутнє міста Харкова. На базі заповідника "Харківська фортеця" ми хочемо створити музей харківського генія. Це буде одна з туристичних перлин. Це буде громадський проект, який проходитиме через конкурсний відбір.

Дякую, це все стосовно доповіді.

- У вас в програмі сказано, що ви будете на зовнішні ринки просувати харківську продукцію, залучати до цього українців, що мешкають за кордоном. Скажіть будь-ласка, що ви маєте на увазі?

- Ми, як українські націоналісти, кажемо про те, що українці живуть не тільки в Україні, а ще й є величезна етнічна частина, які живуть далеко за межами України. З ними ми постійно підтримуємо зв’язок, у партії є управління, яке займається зв’язками з закордонними українцями. Керівництво партії їх часто запрошує. Ми виходимо з ним у контакт, щоб просувати нашу українську продукцію. Крім того, ставимо питання про створення передумов для повернення заробітчан в Україну, створення умов для повернення українців, які наразі живуть за кордоном.

В. Білоус:

- Хочу доповнити. Що ми вбачаємо у співпраці харків’ян - українців з українцями за кордоном? Загальновідомий факт, що Харків є одним з визначних центрів, поруч з Києвом та Львовом одним з центрів офшорного програмування. Тобто коли спеціалісти в IP-технологіях здійснюють розробку програм на замовлення іноземних компаній. Чим цей ринок перспективний? Приведу приклад, якщо брати обсяг ВВП, який створює у північного сусіда вся газова, нафтова галузь, то він в абсолютних числах співрозмірний з тим ВВП, яке створюють 250 тисяч програмістів, що здійснюють свою діяльність у США, до речі, серед них багато наших співгромадян. І зараз Україна конкурує з Індією та Китаєм з потужностей саме в інтелектуальній сфері. Оскільки Україна, на жаль, обмежена в матеріальних ресурсах, ми якраз і вбачаємо цей ресурс, як основний, щоб вивести і наш регіон, і Україну в цілому із економічного занепаду.

- У вас також в програмі є пункт про перетворення історичного центру Харкова на пішохідну зону рекреації, крім того ви хочете повернути трамвай на вул.Пушкінську. Ваші завдання не співпадають між собою, бо ж Пушкінська - це також історичний центр.

І.Швайка:

- Пішохідна зона, мається на увазі, якраз без хаотичного руху приватного транспорту. Один із наших членів партії частину свого життя проводить у Відні. Коли він приїжджає, говорить, що Відень - це незручне місто для приватного транспорту. Можна проїхати, звісно, на власному автомобілі через центр столиці Австрії, але це незручно. Як зручно? На трамваї, пішки, на громадському транспорті, зручно туристам. Це є створення умов життя тим громадянам, які живуть в центрі міста, і створення певного туристичного маршруту, крім того, розвантаження центру, де є необмежені можливості саме туристичної галузі. Трамвай - це один із альтернативних способів пересування.

О.Ґава:

- Найголовніше - це екологічно чистий вид транспорту, а це є трамвай, тролейбус. І хоча прибрали трамвай на Пушкінській, швидкість руху транспорту там не збільшилася, а навпаки, зменшилася, тому що комусь треба було так зробити. Зручності для харків’ян не додалося.

- Я так понимаю, вы выступаете за открытость власти. Почему же вы тогда предлагаете сократить расходы облсовета на трансляции своих сессии по телевидению? Ваш однопартиец - председатель облсовета Тернополя наоборот внедрил практику транслировать сессии облсовета.

- Коли ми писали цей пункт програми, насправді він виходив достатньо важким. Але давайте говорити правду: кошти з трансляції направляються в компанію, яка належить Г.Кернесу з "товарищами".  Тернопільська обласна рада насправді дуже сильно фінансово страждає через ухвалене рішення про прозорість влади. І голова ради відверто каже, що це дуже дорого обходиться. І якщо ця стаття видатків виходить на комунальне підприємство - це півбіди, а якщо транслює "7 канал", який наполовину належить секретарю міської ради, так кажуть, хоча я цього не можу стверджувати, це банальне вимивання міських коштів. Ми вважаємо, що для зацікавлених людей трансляцію можна робити через інтернет, на громадських екранах. Але витрачати мільйони на це з нашої точки зору неправильно, тому ми будемо пояснювати людям, що ми мали на увазі, що означає ця фраза і питати, чи люди готові миритися з тим, що кошти з міського бюджету ідуть на чиїсь асфальтобетонні заводи, на чиїсь телекомпанії заради доріг і заради демонстрацій сесій міської ради.

До речі, ми чудово знаємо, що в одному пункті порядку денного, там де є "про надання згоди на відведення земельних ділянок", є додаток 20, 30, 50, 70. Навіть назви і площі земельних ділянок просто не промовляються. Тому харків’яни нічого не знають про те, що декларується. Це ознака сьогоднішньої влади: говорити одне, а дерибанити земельну ділянку і комунальну власність, просто прикриваючись при цьому гарними гаслами та програмами.

О. Ґава:

- Тернопіль і Харків - це різні міста. Коли йде трансляція сесії на 4-х телеканалах, то ви розумієте звідки ці кошти поступають. В Тернополі нема жодного телевізійного каналу. Там є Львівська телевізія, і тому Тернопіль був весь час закритий. Ось чому це питання було включене в тернопільську програму.

- Чому зараз з вами немає кандидата, який буде балотуватися до міської ради?
 
І. Швайка:

- Я очолюю список до міської ради. Учасників прес-конференції ми підбирали з урахування того, що сьогодні ми маємо загальнонаціональну акцію, і переважна кількість наших кандидатів сьогодні знаходяться в Києві, не дивлячись на заборони судів, де через півгодини відбудеться марш на захист Української повстанської армії. Звісно, київська міська влада забороняла. Але, хочу відмітити, що в Києві місцевого самоврядування уже не існує. Там уже є градоначальник, якого призначає президент. В Києві не обирається міська влада, київський міський голова, хоча Леонід Черновецькой де-факто уже відсунутий від цієї посади. Київ фактично перетворений на майданчик для опрацювання технології, як позбутися взагалі місцевого самоврядування. Тому ми, будучи в Харкові, столиці українського націоналізму, звідки він пішов крокувати по Україні, маємо бути щасливі, що в нас вибори міської ради є, і є вибори міського голови, хоча і не своєчасні.

- Перед вами были на пресс-конференции харьковские политологи, которые сказали о том, что на местных выборах партийные программы не играют большой роли, поскольку люди в основном голосую за кандидатов, за личности, за их опыт в городском коммунальном хозяйстве. Есть ли опытные хозяйственники в вашей команде?

- Політологи так чи інакше готують суспільство і викатують пробні шари, що зрозуміти, як суспільство буде реагувати на ті чи інші кроки. Політологів, які одержують зарплату в Партії регіонів, чи в партії "Батьківщина", важко назвати незалежними. Незалежно від думки політологів, "Свобода" стоїть на тому, що перед походом до влади треба показати з чим ти туди ідеш, а потім команду, яка туди іде. Причому команда - це є колективний суб'єкт, за якого так чи інакше відповідає партія. Це питання цікаве для дебатів, ми готові дебатувати, але стоїть питання: "Про що дебатувати?". Про досягнення міської ради, то яке відношення до цього має Кернес. "Про досягнення Комуністичної партії?" Яка до цього має відношення Александровська, яка керує рейдерським захопленням "Турбоатому". Про досягнення "Сильної України?", то це перепрошую, клон Партії регіонів, який знову ж таки навіть не оприлюднює програму. Про що говорити? Софістика заради того, щоб створити якусь картинку. Ми виходимо з того, що перед тим, як йти до влади, треба насамперед показати з чим ти ідеш і що ти будеш робити.

Які обличчя сьогодні можуть аналізуватися? Можливо, це є тема для залишку виборчої кампанії, коли вже всі зареєстровані, знають, хто з якою силою іде. І наша головна позиція: треба в раду іти з розумінням, що ти будеш робити. Якщо Г.Кернесу класно займатися комунальним господарством, то його можна призначити керівником комунального господарства, хай він їздить і дивиться де стоять лавочки. Це не є керівник міської ради. Міська рада повинна втілювати інтереси, починаючи від гуманітарної сфери, закінчуючи технічним станом, а акцентуватися на підкупу виборців, використанні комунальних засобів, з нашої точки зору, є неприпустимим.